• Iorlover

Ännu en tråd om vårat vidriga vatten!!

Just flyttat till ett hus med "eget vatten". Jag tycker vattnet luktar apa! Mannen tycker inte att dey är såå farligt.
    Men han ska gräva upp o ta bort en liten "tarm" där vattnet blir stillastående.
    Ok. Tycker när vi duschar att det luktar illa i hela huset o jag känner mig inte ren. Tycker det luktar om håret också.
    Jag kokar vattnet innan mat o så till barnen då jag inte vågar lita på att vattnet är ok.
    Någon som vet vad detta kan vara?
    Ska höra mig för om ett vattenprov, men han vill vänta o se om det blir bättre efter grävningen.

• Svar på tråden Ännu en tråd om vårat vidriga vatten!!
  • Iorlover

ingen som har någon ide vad detta kan vara o om det är farligt

• LilJ

det kanske är mycket järn i vattnet?
    när vi flyttade in i vårat hus hade vattnet stått stilla ett bra tag, då luktade det inte mumma. gammal fis
    de luktar nu ibland också om vi inte har spolat på länge.. kanske är de? jag vet inte, bäst vore det ju att se med vatten prov. lycka till!

• Julle

När vi flyttade in i vårt hus luktade vattnet minst sagt apa..men alla sa att det var därför att huset stått tomt i flera år och att det skulle bli bättre med tiden..
    Nu har tiden gått och vi har lämnat vattenprov till en firma som säljer vattenrenare..
    Det var så mycket skit i vattnet att dom tyckte att vi skulle ha en vattenrenare för 45.000 kr...Tjoho...

• Iorlover
    Julle skrev 2007-08-14 07:26:00 följande:
    När vi flyttade in i vårt hus luktade vattnet minst sagt apa..men alla sa att det var därför att huset stått tomt i flera år och att det skulle bli bättre med tiden..Nu har tiden gått och vi har lämnat vattenprov till en firma som säljer vattenrenare..Det var så mycket skit i vattnet att dom tyckte att vi skulle ha en vattenrenare för 45.000 kr...Tjoho...
    Åh fyy! Skaffade ni det då?
  • Iorlover

Idag är de här o gräver o ska sätta igen "tarmen" iallafall...sen får vi hoppas det blir bättre o så ska vatten prover in!!

• Zenobia

Om ni ska ta vattenprover kolla att dom är aktoriserade. För det finns flera bolag som testar vatten men dom är inte rekomenderade. Då kan man hamna i att man får veta att vattnet är dåligt. Sen skickar det bolaget telefonumret och vattenprovet vidare till en försäljningsfirma. Sen ringer dom stup i kvarten och försöker få en att ta som oss då radonavskiljare. Dom tar inte ett nej. Utna ska sälja och kastar skit om man vill ha en annan radonavskiljare.

• Ussen

Vi hade tidigare egen brunn och vårt vatten var väldigt järnrikt och luktade skunk! Det missfärgade även handfat, toalettstol osv. Vi kunde göra en komplett vattenanalys via vår kommun, hämtade flaskor där och lämnade sen in på samma ställe. Tog ca 2 veckor innan man fick resultaten har jag för mig. Kostar mindre än 1000 kr - definitivt värt varje krona! Man vill ju gärna veta vad man dricker/duschar/diskar med....

• Iorlover

Nu är "tarmen" borta....men det stinker såå vidrigt iallafall. Vi har fått hem några provburkar nu som vi ska skicka in på Onsdag. (från allcontroll) eller vad de hette.
    Hoppas nästan att något verkligen ÄR fel. För JAG kan inte leva med detta vatten. Bortskämd!
    Luktar ju så illa om allt o alla o disken blir inte ren o för att inte tala om duschväggen o blandaren. Alldeles nytt o ser ut att ha hängt där i 10 år redan.
    Jösses, det måste ju finnas något man kan göra?

• Ussen

Då kanske ni måste köpa någon typ av vattenfilter? Vi tittade på sånt för ett tag sen och det är sjukt dyrt, mellan 20 000-30 000 kr för ett komplett filter som tar bort allt elände och skonar väggar/tvättmaskin/diskmaskin/blandare/toalettstolar osv...

Lycka till!

• Iorlover

DE lät dyrt men vad gör man inte. Jag står inte ut snart!

• Venusmannen

Har vattnet "stora defekter" så är det kanske idé att överväga en ny brunn innan man investerar i dyra filteranläggningar (som ofta också har löpande driftskostnader)

• FridaSjolund

Jag förstår inte varför ni inte går till närmaste VVS-handlare och köper smakfilter???...

Jag driver ett VVS-företag, och våra smakfilter kostar
    ca 400-500 beroende på hur stort du behöver.

• Iorlover
    FridaSjolund skrev 2007-08-21 09:19:40 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte går till närmaste VVS-handlare och köper smakfilter???...Jag driver ett VVS-företag, och våra smakfilter kostar ca 400-500 beroende på hur stort du behöver.
    Kan ingenting om sådant här....än. Vad är vvs o vad är ett sånt filter?
  • FridaSjolund

VVS.. är likamen Vatten-Värme-Sanitet, vi jobbar med allt som har med det att göra =)

Ett smakfilter sätts in i KV-ledningen så filtrerar det bort tex järnsmak, gas osv... Köp ett!

Iorlover skrev 2007-08-21 12:18:13 följande:
    Kan ingenting om sådant här....än. Vad är vvs o vad är ett sånt filter?
  • Venusmannen

Bygger smakfilter på att vattnet passerar ett filter med aktivt kol? Fixar det verkligen alla former av föroreningar? Och hur är det med felaktiga ph-värden?

I Ts situation så skulle det väl i så fall behövas flera stycken, då hon ju tydligen inte ens tycker det är OK att duscha i. För att inte tala om täta bytesintervaller?

Ge oss lite mer info Frida!

• FridaSjolund

Klart man inte är så sugen att duscha i vatten som luktar illa..?

Vi brukar säga, att luktar det "gamla sopor", så är det troligtvis lite gas i vattnet... helt ofarligt, men luktar och smakar inte SÅ gott!

Återkommer med lite reklam om smakfiltren.. =)

Venusmannen skrev 2007-08-21 13:41:14 följande:
    Bygger smakfilter på att vattnet passerar ett filter med aktivt kol? Fixar det verkligen alla former av föroreningar? Och hur är det med felaktiga ph-värden? I Ts situation så skulle det väl i så fall behövas flera stycken, då hon ju tydligen inte ens tycker det är OK att duscha i. För att inte tala om täta bytesintervaller? Ge oss lite mer info Frida!
Svar på tråden Ännu en tråd om vårat vidriga vatten!!