Hemma-kur för kliande myggbett?
Jag har över 25 myggbett på benen som jag TYVÄRR har kliat på. Det kliade riktigt hemskt. Det är stora myggbettsmärken nu.
finns det något man kan göra så det slutar klia?
Jag har över 25 myggbett på benen som jag TYVÄRR har kliat på. Det kliade riktigt hemskt. Det är stora myggbettsmärken nu.
finns det något man kan göra så det slutar klia?
Köp Xylocain-salva på apoteket. Det bedövar lite och funkar lika bra på myggbett som på brännmärken!
tack för tipset. är det dyrt?
jag fick reda på två hemmakurer av mamma då min sambo och jag också fått de där hemska myggbetten:
Pulvrisera en panodil/alvedon (el annan värktablett) blanda med lite vatten och lägg på myggbetten, hjälpte tyckte jag...
Sen kunde man ju använda Ättika med...luktar ju starkt...
Lycka till!!
Jag har bara på min ena fot, har nästintill kliat sönder den, har små sår på varenda myggbett...5 st
www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products&PerformSearch=true&search_category_recursive=true&sort_attribute_1=product_name&sort_direction_1=ascending&simpleSearch=yes&search_online=true&ProfileGroupName=default&Filter=false&search_query_keyword=Xylocain
ja, mina är också såriga. mitt ben ser ut som.. som om jag har vattkoppor eller nåt. jag som ska utomlands snart. jag vill inte visa upp mina ben då. haha
i-landsproblem
Jag brukar ta saliv på myggbett, men det kanske inte räcker när det blivit sår...
har tyvärr ingen bra hemmakur, men med 13 kliande myggbett gick jag till apotetekt. Fick rådet att köpa Alsol-gel, vilket jag gjorde. Hade inte överlevt utan! En sån skön befrielse. kan rekomendera. Svalkar och lenar.
har en bok med huskurer där står det så här:
1. Gnid ren vitlök direkt mot myggbettet för att hindra infektion
2. En blandning av honung och bakpulver kan hjälpa mot kliandet runt bettet
3. Gnid ett rent citronskal på stället
4. om du är helt täckt av myggbett måste du bryta ner det giftämne som tillförts kroppen.
prova att dricka ett örtte gjort på maskrosrötter, rödklöver eller kardborre
Om du vill göra något som håller ett tag så har du det här:
Gör en lösning av pepparrot med hjälp av en halv kopp riven pepparrot och 600ml sårsprit. Låt pepparroten dra i spriten i 2-3 dagar. Skaka blandningen 2 ggr om dagen. Sila bort den rivna pepparroten och häll lösningen på flaska.
Den här lösningen kan användas mot de flesta bett och stick, mindre sår och infektioner.
du ska alltså inte göra alla utan välja en
Tak-löken har samma effekt som aleovera.
En nyttig växt att ha i sin trädgård eller inomhus.
Ska sätta in en bild i mitt galleri om ni är nyfikna på hur den ser ut....
Saliv eller dutta en tuss i saltvatten, hjälper lite iaf
Gör ett kryss med hjälp av naglarna mitt på bettet(där sticket är)
Den vita (starkare än den bruna) Tigerbalsamen hjälper mot klåda.
TANDKRÄM!
köp en alovera växt och skär bort en bit av ett blad och tryck ut saften på såren, det funkar skitbra :)det funkar även att gnida bladet mot såret så att saften maseras in lite :)
Klia bredvid myggbettet (om du måste klia), inte på. Huden "luras" då att tro att du kliar på bettet och det ger samma lindring som om du kliat direkt på. Att klia irriterar dock huden, och gör att det kliar mer. Man kan också dra en isbit över bettet för att svalka.
Salubrin, Xylocainsalva och Emlasalva (Emlaplåster till mindre barn) är självklara saker i vårt sommarapotek. Även en svalkande aloe vera-kräm/salva kan ge lindring (och är toppen om man bränt sig i solen). Emla och Xylocain ska dock inte användas på öppna sår (sönderkliade bett).