• FruE

Vad kostar det att byta avlopp?

Vi letar som galningar efter ett hus. Nu har det äntligen kommit ut ett som vi är intresserade av, ligger på rätt plats, det typ av hus vi vill ha, osv. MEN problemet är att avloppet måste bytas eftersom det idag inte är godkänt ur miljösynpunkt(det är en enkammarbrunn). Någon som har en susning mellan tummen och pekfingret hur mycket det skulle kunna kosta?

• Svar på tråden Vad kostar det att byta avlopp?
  • Tigertofflan

Mellan 40-60.000 skulle jag gissa på...

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • FruE

Hmm, okej. Har du gjort det själv, eller är det bara en gissning?

Nån annan som har nån annan erfarenhet?

• Tigertofflan

Har inte gjort det själv, men har en kompis som är grävmaskinist som grävt upp brunnar och grävt ner trekammarbrunnar. Han sade att man kan köpa begagnade 3-kammarbrunnar till ett förmånligt pris....

-Vi pratade en del med honom när vi skulle köpa hus....  

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Tigertofflan

Sökte på google och fick upp detta..

www.google.se/search&q=trekammarbrunn%2Bkostnad&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=  

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Tigertofflan

Så jag var nog inte helt ute och cyklade *ler*

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • FruE

Hihi. Och jag med min lilla hjärna tänkte inte på att googla, utan sprang direkt till fl. Beroende- jag? Nä jag kan sluta när jag vill....

• Tigertofflan

*asg*

Men visst är det så Jag kan oxå sluta när jag vill *visslar oskyldigt*

FruE skrev 2007-08-13 19:03:08 följande:
    Hihi. Och jag med min lilla hjärna tänkte inte på att googla, utan sprang direkt till fl. Beroende- jag? Nä jag kan sluta när jag vill....
    Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • FruE

Hm, och jag sitter fortfarande kvar här *skäms*. Har bara varit och bytt plåtar i ugnen, eftersom jag håller på att baka kakor.

Nä, nu får jag ta mig i kragen.

• Venusmannen

Har ni fått något besked om vad miljö/byggförvaltningen på kommunen vill att ni skall göra?

• FruE
    Venusmannen skrev 2007-08-14 09:42:00 följande:
    Har ni fått något besked om vad miljö/byggförvaltningen på kommunen vill att ni skall göra?
    Hmm, nä vi har inte ens varit på visning än
    Fast vi har varit in i huset på nedervåningen när det var auktion där för nån vecka sen...
  • Venusmannen

Aha..

Troligen sitter ju säljaren inne på informationen, och även mäklaren borde ju känna till vad det är som krävs. Det är ju inte säkert att det är en trekammarbrunn som är aktuellt, utan kanske ett eget minireningsverk. Eller kan det rent av vara så att det kan vara aktuellt med anslutning till kommunalt/gemensamt system? Det här är ju ganska omfattande förändringar, och det bör ju framgå vid försäljningen vad som gäller..

• FruE

*Funderar* Jo det borde de ju veta. Om inte annat så får vi väl ringa till kommunen då. Fast tycker det är konstig eftersom huset varit bebott av en äldre dam ända tills i våras...

• Carro W

Vi lade in trekammarbrunn i höstas och så här gick det itll om jag kommer ihåg rätt.

Först var kom det ut en gubbe från kommunen som inspekterade marken och läget och sedan sa vad för sorts bädd och brunn som skulle läggas.
    Sen fick vi ansöka om tillstånd för att lägga brunnen (skicka med ritning etc)
    Sen fick Telia och elbolaget komma ut och markera var ledningarna gick.
    Därefter fick vi börja gräva och brunnen lades ner.
    Sen fick elektrikern komma och kjoppla in allt.

Tror det slutade på 45 000 eller nåt.

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • FruE

Carro W: tack så mycket.

Det är gankska mycket jobb på huset, fast det skrämmer oss inte. Men vi vill ha koll på pengarna ju...

Svar på tråden Vad kostar det att byta avlopp?