• Knirps

Overall när man bor söder om Sverige?

Är det något att satsa på?

Vi bor i Tyskland, och det är inte många snödagar vi brukar få. Är det ändå bra att ha overall till en 1 1/2-åring? Hur gör ni?

• Svar på tråden Overall när man bor söder om Sverige?
  • Pistou

Vår son fyllde 1 i November förra året och vi köpte aldrig någon overall till honom. Han hade en jättefin vadderad jacka från "Name It" som gick ner över rumpan och när han växte ur den köpte vi en billig täckjacka på Carrefour (stor varuhuskedja här). Overall visade sig inte vara nödvändigt på våra breddgrader. Det snöar ju inte särskilt ofta i Paris.

Här i Frankrike ser man överhuvudtaget inga småbarnsoveraller i barnaffärerna när hösten kommer. Det finns bara mjuka bebisoveraller med fötter eller avtagbara tossor. Annars hittar man mest små finkappor eller dufflar och täckjackor. Till sportlovet finns det dock skidoveraller eller skidbyxa/-jacka i butikerna, men endast i lite större storlekar.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Knirps

Tack för svaret! Jag misstänker att det är som du säger att det inte är nödvändigt. Det lönar sig liksom inte för fem snödagar.

Andra erfarenheter??

• Laurentia

Vår dotter fyllde ett i januari och hade en svensk rejäl overall som vi använde flitigt hela vintern. Vi bor strax utanför Paris.

Redan i december använde vi den då hon satt i vagnen och även senare, då hon hade lärt sig gå och gärna ville testa själv. Förutom vid våra besök i Sverige var vi aldrig ute i snöväder, men bävernylon är även bra när man drattar på ändan i vatten och slask.

Overallen och sedan regnkläderna är utan tvekan det jag är mest nöjd med att ha köpt/fått från Sverige.

I år blir det antingen en overall igen, eller kanske jacka och byxor i liknande material, om det går att hitta till tvååringar. I bägge fallen köper vi i Sverige.

• Pistou

Jag kan tänka mig att ett par galonbyxor i bra kvalitet skulle kunna vara ett utmärkt alternativ till overall om man bör söderut. De växer ju så snabbt när de är så små, så om en overall känns som en stor investering är det nog inte strängt nödvändigt. Men visst har Laurentia en poäng i att det är bra att ha ett rejält plagg eftersom de trots allt drattar på ändan en hel del.

Vår son började gå först i vintras, så vi klarade oss utan overalll eller galonisar. Men, nu är det desto mer fart på honom, och eftersom vi är på väg att flytta till USA (Midwest) där vintrarna är kalla och snöiga, blir det definitivt en ordentlig overall i år.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Knirps

Vilka märken är det bra kvalitet på i Sverige och var köper man dem? Vi skulle kunna köpa det vi behöver när vi är där på semester.

• cleopatra2

köp en!! även om det inte snöar kan det vara riktigt kallt,där jag bodde hade vi inte hellere mycket snö men jag var alltid väl inpackad.

• Rutiga Rutan

Vi bor i England och har inte heller många snödagar. Jag lånade en svensk overall när han var 1, men fann att den var rätt så otymplig och för varm.

Däremot galonbyxor och jacka - gärna med fleece under om det blir kallt.

• Knirps

Vad svårt det blir. Jag måste absolut få höra fler åsikter om det här! Vilka overaller rekommenderas?

• Appeltoss

Vi bor oxå i Tyskland (sedan feb) och i början hade min två-åring sin overall för jäklar vad det blåste kallt här. Jag tänker köpa en i år oxå för det är mycket smidigare att ta på än både jacka och byxa. Och har man ändå regnbyxor med fleecefoder så är det ju ingen större värmeskillnad mot overall.

Har tidigare bara haft PoP overall så det blir det nog igen, jag älskar deras ute-kläder. Men en vanlig jacka blir det nog oxå ifall man ska iväg med bilen och inte vara ute så mycket, då känns det väl varmt med overall... Som tur är har han en lillebror som kan ärva allt så då blir det ju välanvänt.

• Knirps

Tack för alla svar!

Vi har nu valt att satsa på jacka och byxor med fleecefoder. Dels för att jag tittade på bävernylonoverallerna och tyckte de verkade alldeles för varma och dels för att jag blev kär i Åhlens Pippi-kläder direkt. Nu har vi alltså fodrade regnkläder, och en lite finare "kappa" som vi haft sedan tidigare. Hoppas det kommer funka på våra breddgrader.

• Karpet

Jag bor i Belgien och här snöar det aldrig heller och jag kommer bara att köpa en begagnad overall att lämna hos mina föräldrar som Isabella kan ha när vi hälsar på dem (de bor i Norrland; Sverige). Här har hon galoonkläder, ett fleeceset samt en tjockare kappa/jacka.

Svar på tråden Overall när man bor söder om Sverige?