• Minname

Bröllopsresa med eller utan barn

E lite nyfiken sitter och pratar med en kompis om det här med att resa.
    Jag menar på att jag vill åka med min bröllopsresa utan barnen (2.5år och 1år gamla nu kommre vara lite större när vi åker)
    Jag tycker att bröllopsresa är nått man gör utan barn. Vi gifte oss 31 dec så det var ett tag sen och ja har låtit tiden gå lite för att dom inte ska vara så små.
    Dom kommer vara här hemma i deras hem med mormor eller farmor som dom och vi litar på.
    Hon menar att barn som lämnas en vecka kan lida massa och bli totalt knäppa av det.

Vad säger ni???

• Svar på tråden Bröllopsresa med eller utan barn
  • clementin

Hej! Vi tog med vår son 1.5 år på bröllopsresan och det blev ju mer en familjeresa än en bröllopsresa då. Jag tror inte barnen blir lidande av att ni åker själva.

• Grannen

Utan men kanske en tidsmässigt kortare resa.

• Amatea

Ska ni vara borta en vecka är väl det bästa att ettåringen hunnit bli 2 år... det finns ju undersäkningar som visar att barn under 2 år inte riktigt fixar att både mamma o pappa reser bort så länge som en vecka... annars tycker jag idén om barnfri bröllopsresa låter bra, det är skönt att kunna vara bara man och kvinna också

Kanske kan ni åka på 2 resor, en med barnen och en längre senare?

• Minname

vi ska vänta till hugge är strax innan 2år ja!!! och vi kommer göra en resa till =)
    det blir en vecka för oss bröllopsresa och sen en 1mån lång Brunei resa att hälsa på min pappa deras morfar

• Tigerwoman

Du känner dina barn bäst själv och om du tror och känner att det inte ska vara några problem så är det inga problem heller! Jag tror säkert att barn fixar en vecka utan mamma och pappa när dom är två år, speciellt med en farmor/mormor som dom känner väl och litar på. Tycker det är rätt självklart att dom inte skulle bli "knäppa" av det, tror liksom inte att det är sånt som avgör om barn mår dåligt eller far illa. När det gäller resor och barn får man alltid en massa konstiga åsikter från folk, speciellt folk som själva inte rest med barn eller har barn.... Lita på din egen instinkt och bry dig inte om vad din kompis tycker. Jag skulle själv inte tagit med barn på en bröllopsresa, då blir det ju liksom inte någon bröllopsresa utan istället en familjesemester.

• Minname
    Tigerwoman skrev 2007-08-14 09:26:20 följande:
    Du känner dina barn bäst själv och om du tror och känner att det inte ska vara några problem så är det inga problem heller! Jag tror säkert att barn fixar en vecka utan mamma och pappa när dom är två år, speciellt med en farmor/mormor som dom känner väl och litar på. Tycker det är rätt självklart att dom inte skulle bli "knäppa" av det, tror liksom inte att det är sånt som avgör om barn mår dåligt eller far illa. När det gäller resor och barn får man alltid en massa konstiga åsikter från folk, speciellt folk som själva inte rest med barn eller har barn.... Lita på din egen instinkt och bry dig inte om vad din kompis tycker. Jag skulle själv inte tagit med barn på en bröllopsresa, då blir det ju liksom inte någon bröllopsresa utan istället en familjesemester.
    Tack du har mer eller mindre skrivit som jag känner =)
  • 2bmamma

vi gjorde så här:
    vi åkte ensamma iväg en weekend till stockholm och lyxade. sedan åkte vi en vecka hela familjen till gran canaria. dit följde också toastmastrarna med så vi hade möjlighet att gå ut och äta en kväll, åka iväg själva en dag osv medan de tog hand om barnen. passade oss perfekt.

• Amatea
    Tigerwoman skrev 2007-08-14 09:26:20 följande:
    Ah, där är den åsikten igen... bara jag tror att mina barn mår bra av att ha t-shirt ute på vintern så mår de bra
    Det ÄR faktiskt studier gjorda på det här men visst, man väljer själv hur man gör.
  • hotten

jag förstår inte varför man vill vara borta från sina barn så länge, bröllopsresa eller nån annan andledning känns enbart som ett svepskäl till att slippa vara med sina barn!

ta en weekend om ni måste vara ifrån dem, eller gör resan senare när ni har 10 års brölllopsdag eller nått, eller så skulle ni naturligtvis kunna gift er innan barn..

• Amatea
    hotten skrev 2007-08-14 12:08:05 följande:
    jag förstår inte varför man vill vara borta från sina barn så länge, bröllopsresa eller nån annan andledning känns enbart som ett svepskäl till att slippa vara med sina barn! ta en weekend om ni måste vara ifrån dem, eller gör resan senare när ni har 10 års brölllopsdag eller nått, eller så skulle ni naturligtvis kunna gift er innan barn..
    Talar du utifrån dig själv nu hotten?
    Bröllopsresor är oftast en sak mellan man och kvinna; har du inget behov av att vara kvinna utan hela tiden *mamma*?

Klart man kan åka på resor utan barnen, dock hade jag inte åkt en vecka när barnen är under 2 som sagt...
  • Tigerwoman

Det är klart att man INTE kan jämföra detta med t-shirt på vintern! Mat/vila/värme är fysiska grundbehov som gäller alla människor, oavsett ålder eller känslomässig mognadsgrad. Sitt barns bemötande av olika situationer och mognadsgrad anser jag fortfarande bäst avgörs av den som NORMALT känner barnet bäst, dvs föräldrarna. Oftast är det faktiskt så att föräldrainstinkten stämmer rätt väl!

• hotten

amathea... jag skrev ju att man kan ju åka på en weekendresa om man nu behöver det!
    he he jo jag kan vara kvinna oxå men för den skull behöver jag inte åka i väg från barnen en eller flera veckor!!!

• CeeJay

När/Om vi gifter oss ska vi nog ta med barnen på bröllopsresan. Det är nog en härligt äventyr för barnen och även de har ju "blivit gifta" på nått sätt och tillhör äktenskapet.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara utan barnen på bröllopsnatten och kanske även någon dag extra.

Alla gör som de själva känner är bäst för hela familjen.

• Minname
    Amatea skrev 2007-08-14 12:06:58 följande:
    Ah, där är den åsikten igen... bara jag tror att mina barn mår bra av att ha t-shirt ute på vintern så mår de bra Det ÄR faktiskt studier gjorda på det här men visst, man väljer själv hur man gör.
    vist finns det studier om detta men det måste väll vara uppe till var och en och man kan ju inte dra alla barn över en kam det måste väll vara lite från barn till barn alla är olika.
    hotten skrev 2007-08-14 12:08:05 följande:
    jag förstår inte varför man vill vara borta från sina barn så länge, bröllopsresa eller nån annan andledning känns enbart som ett svepskäl till att slippa vara med sina barn! ta en weekend om ni måste vara ifrån dem, eller gör resan senare när ni har 10 års brölllopsdag eller nått, eller så skulle ni naturligtvis kunna gift er innan barn..
    jag älskar mina barn över allt annat och klart jag inte önskar att vara från mina barn och det är inte detta det handlar om.. utan mer att jag vill kunna njuta av min nyblivna man och att vi ska få lite tid att ta igen oss. handlar ibland om att barnens föräldrar kasnek behöver ladda sina batterier. och även om man är förälder har man rätt att vara trött och less på saker.
    jag älskar mina barn över allt annaat men man kan lätt bli slut med har en trotsig 2.5åring och en mammig 1 åring och en man som är sjöman.
Svar på tråden Bröllopsresa med eller utan barn