Var betyder ofärdig?
Vad betyder ordet "OFÄRDIG" enligt dig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-14 08:50:00:
Skriv gärna i den andra tråden istället.
Vad betyder ordet "OFÄRDIG" enligt dig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-14 08:50:00:
Skriv gärna i den andra tråden istället.
Trasig
Efter att ha städat hela vinden blev han helt ofärdig efteråt. Alltså typ kroppsligt slutkörd, knäckt, icke brukbar.
Men jag tycker inte som Lovia att det betyder trasig.
främst att man mår dåligt, typ min farmor som har en kronsik sjukdom brukar tala om att hon är ofärdig när hon har gått en bit..
annars kan det för min del även betyda att man inte är klar med saker..
alltså det beror på vem jag talar med och i vilket sammanhang..
är fö uppvuxen i hälsingland..
Jag är från norrland =)
Ofärdig - gammal och har lite svårt att ta sig fram.
ofärdig betyder att man inte e färdig med just den saken..
maten e ofärdig, maten är ej klar, maten är inte färdig.
slutkörd som nån sa- då e man ju helt färdig!
Kroppsligt men.
Någon som inte mår bra, t ex en gammal pensionär utan större kroppsliga fel som har svårt att röra sig och har värk här och var. Förslitning och ålder. I af är det ett ord som brukas flitigt bland mina vårdtagare i hemtjänsten.
Jag tolkar det som en person som inte kan gå så bra, främst en äldre människa. Jag har alltid förknippats ofärdig med verbet färdas, att vara ofärdig betyder alltså att inte kunna färdas. Jag kommer från Ångermanland och på dialekt kan man säga att man färdas om man går eller springer, speciellt i skog och mark.
har aldrig hört ordet förut...det värkar ju som at nåt håller på at li klart, men inte är det ennu..då är det ofärdigt...är jag utsliten är jag ju färdig, inte ofärdig...
Att man har något slags kroppsligt men; har svårt att gå, ont i en arm, saknar en hand etc.