Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

Överklassnamn

Peder
    Carl (samt dubbelnamn med Carl: Carl-Adam o.s.v.)
    Philip
    Fredrik
    Johan
    Henric
    Oscar
    Gustav
    André
    Truls (i en sydsvensk adelsätt)

I icke-adliga släkter heter de även:

Marcus
    Jacob
    Joacim

Flicknamn:

Joséphine
    Amélie
    Madeleine
    Louise
    Sophie
    Caroline
    Catharina
    Christine
    Charlotte
    Desirée

• Gabriella S

Chester Copperpot skrev 2007-08-18 23:46:47 följande:

Överklassen och den övre medelklassen har av tradition vissa namnregler. Franska namn går alltid bra, eller namn med fransk stavning. Jämför Madeleine med Magdalena. Josephine med Josefin. Kunganamn går också alltid hem. Carl, Oskar, Philip, Gustav. Osv.Medelklassen följer andra regler. Den främsta är namn från far- och morföräldragenerationen. Just nu är det sekelskiftet fram till 30-talet som gäller. Men redan nu börjar 40-talist generationens namn dyka upp. Den andra regeln är litterära hjältar såsom Alva (Myrdal) och Moa (Martinsson). Den trejde regeln gäller Astrid Lindgren-namn, men inte dom konstruerade som Ronja och Mio. Nej, det ska vara sörgårdsmentalitet som Emil, Ida, Anna, Lisa. osv.Underklassen och White-Trash har också sina regler. Främst gäller det att döpa sina barn efter idoler inom sport- och nöjesvärlden. Liam, Kevin, osv. Eller exotiska namn som Tindra, Humla, Vilda och Vilsen. Gärna med exotisk stavning som W istället för V, Z istället för S, Ph istället för F, osv. Eller gärna ännu mer exotiskt, till och med om det bryter mot gängse normer och uttalsregler. Dom värsta avarterna är exempel som Cevin (Som för alltid kommer att kallas "Kevin med C".)Slutsatsen är: Traditionella och konservativa namn kommer alltid att var gångbara. Dom fungerar lika bra idag som för hundra år sen, och dom kommer att fungera lika bra om hundra år. Överklassen är traditionell av uppenbara skäl, men det gör också att överklassnamnen alltid fungerar i alla sammanhang. Kevin, Liam och Tindra är däremot 2000-talets motsvarighet till 50-talets Ronny, Conny och Sonny, namn som var exotiska och därmed gångbara för den tidens underklass. Namn är klassmarkörer, det är bara att inse.
    Ja, allt du skriver stämmer även med min erfarenhet av människor från olika samhällsklasser.
  • Gabriella S
    Iorlover skrev 2007-08-20 21:17:02 följande:
    Intressant tråd! Namnen Ellinor o Lukas..var tillhör de? (nyfiken)
    Jag skulle säga medelklass, lägre medelklass eller arbetarklass med riktig yrkesutbildning. Har jag rätt..?
  • Gabriella S
    Joona skrev 2007-08-20 21:37:14 följande:
    Håller verkligen inte med!Så alla stenrika kändisar är WT då? (Just nu önskar jag att jag kunde missas alla skumma namn som kändisars barn har)Avskyr ordet WT och att påstå  att vissa namn lyser av WT-föräldrar är oförskämt och trångsynt!Men ni kan dansa i ring och hålla med varandra! Jag avstår!
    Nja, jag skulle säga att kändisarna står lite utanför/ovanför samhället, och därför kan de namnen funka på deras barn. De är ju s.a.s. dömda att stå lite utanför samhället ändå, och det kommer att finnas kontakter, pengar och så vidare.

Det pinsamma är ju när folk som inte har kontakter eller förmögenhet att erbjuda sina barn, kopierar de namnen. För det blir betydligt svårare att heta Paris om man ska gå på anställningsintervjuer hos butiksägare i Skärholmen, än om man kommer att få småroller i SVT:s produktioner redan som sjuåring...

Att inte fatta detta tyder på vissa negativa saker hos föräldrarna...
  • Gabriella S

Julie - ja, det ÄR svårt att kategorisera! Jag skulle gissa på medelklassföräldrar med humanistisk universitetsutbildning. Eller i alla fall med ett intresse för språk, teater och så vidare. Som är ordentliga och skötsamma och så i sin vardag, men som ändå strävar lite mot det konstnärliga och bohemiska på fritiden.

Det är inte ett namn som vem som helst kommer att tänka på, men det är inte något traditionellt överklassnamn heller.

• Gabriella S
    Rosenöga skrev 2007-08-20 23:08:15 följande:
    Alla dessa du nämner finns ju också i andra samhällsgrupper. Carls, Madeleines och Gustafs föräldrar är ofta inte högutbildade. Möjligen de som stavar som du gjort här. Carl, Madelene och Gustav kanske de stavar då. Namn som överklassens kallar sina barn blir populära överallt. Kunganamnen som Oskar, Gustav och Karl förekommer i alla samhällsgrupper. På 40-talet var det Margareta och Birgitta som prinsessorna hette. Det var namn som barnen fick heta också i den lilla stugan. Hade man inte möjlighet att ge dem allt så kunde man i alla fall ge dem ett kungligt namn.
    Ja, och så är det ju fortfarande. Valet av namn säger väldigt mycket om vilka ambitioner man har för sina barn. Man väljer helt olika namn beroende på om man drömmer om att sonen ska bli kungens adjutant, och om man drömmer om att han ska bli en världsberömd hårdrockare!
  • Gabriella S
    Iorlover skrev 2007-08-20 21:17:02 följande:
    Intressant tråd! Namnen Ellinor o Lukas..var tillhör de? (nyfiken)
    Jag skulle säga ängslig medelklass! =)
  • Gabriella S
    Dessie skrev 2007-08-24 10:50:19 följande:
    Gabriella S: hihi, har jag ett överklassnamn? (inlägg 6, jag heter Desiree)
    Ja, absolut! En av kungens systrar heter ju det - mer överklass kan det inte bli! Jättefint är det också. Fast jag skulle vilja sätta dit en accent: Desirée.
  • Gabriella S
    Dessie skrev 2007-08-24 10:52:12 följande:
    Ojoj, ett till överklassnamn i vår familj = vår flicka heter Linnea (inlägg 17)
    Fast jag skulle i alla fall inte klassa Linnea som överklassnamn - inte ett typiskt sådant i alla fall. Jag skulle säga att det är neutralt - alltså att det förekommer över hela skalan.
  • Gabriella S

Jess Gbg skrev 2007-08-24 09:55:43 följande:

Ojdå har aldrig riktigt tänkt i de banorna...Jag valde namn på mina barn som jag "bara tyckte var fina"...Hur uppfattas de namnen? Alicia och Olivia?
    Det är nog inte namn som den översta överklassen eller kungafamiljen skulle välja, men annars skulle jag säga att de är hyfsat neutrala. Alltså förekommande i alla samhällsklasser. Alicia är jättefint! Olivia gillar jag inte så mycket, men det är mer än smaksak.
  • Gabriella S
    Rosenöga skrev 2007-08-24 21:43:26 följande:
    Men Gabriella S. Var vi inte överens om att det finns inga namn som _bara_ förekommer hos överklassen. Desirée, Beatrice och Carl m fl ges ju till barn i alla samhällsgrupper. Däremot är det väl inte vanligt med Sonny och Ronny och liknande i kungliga el. adliga familjer. Gabriella S skrev 2007-08-24 21:34:45 följande:
    Nja - jag tror inte att raggarbrudarna i Finspång heter Desirée. Men jag kan ju ha fel! :)

Självklart sipprar överklassnamnen neråt i lagren också. Men inte SÅ mycket, och inte hur långt som helst!
  • Gabriella S
    Bonanza skrev 2007-08-24 21:37:28 följande:
    Oj, jag som tycker att Alicia är rätt trashigt! Olivia är typiskt medelklass, men Alicia har jag nästan bara sett i underklassfamiljer. Så olika man kan uppfatta ett namn!
    Nja, jag har ett par små Alicior i bekantskapskretsen, och deras föräldrar har i alla fall akademisk utbildning, bildning, ordnad ekonomi och allt det där.

Men visst förekommer det på småflickor med hål i öronen och en top som det står "snygg" på också...
Svar på tråden Överklassnamn