Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

Överklassnamn

Ingrid
    Cecilia
    Elisabeth
    Alice
    Therese
    Märta
    Fredrika
    Henrietta

Birger
    Wilhelm
    August
    Olof
    Ivar
    Ragnar
    Magnus
    Dag
    Harald

• Rosenöga

Jonnaa säger:
    "..Avskyr ordet WT och att påstå att vissa namn lyser av WT-föräldrar är oförskämt och trångsynt!.."

Sant! Vi har inga sådana "WT-föräldrar" som i USA t ex.

Förresten, den här tråden skulle handla om namn som överklassen ofta använder. Men de här namnen används ju av alla andra som inte tillhör överklassen också.

• Rosenöga
    Bonanza skrev 2007-08-20 21:58:33 följande:
    Typiska överklassnamn för mig är förresten rätt få namn. Carl (och alla dubbelnamn därmed), Beatrice, Madeleine och Gustaf kanske. Många andra namn som nämnts (t.ex. Ebba) finns överallt tycker jag.
    Alla dessa du nämner finns ju också i andra samhällsgrupper. Carls, Madeleines och Gustafs föräldrar är ofta inte högutbildade. Möjligen de som stavar som du gjort här. Carl, Madelene och Gustav kanske de stavar då.

Namn som överklassens kallar sina barn blir populära överallt. Kunganamnen som Oskar, Gustav och Karl förekommer i alla samhällsgrupper. På 40-talet var det Margareta och Birgitta som prinsessorna hette. Det var namn som barnen fick heta också i den lilla stugan. Hade man inte möjlighet att ge dem allt så kunde man i alla fall ge dem ett kungligt namn.

Men är man ung och har lust att protestera lite mot det etablerade och mot vuxenvärlden, då känns det fel att ge barnen gamla släktnamn. Gustav och Karl är inte roliga nog. Då försöker man hitta på nya. Sedan när man blir äldre och farmor och mormor dör, då blir det viktigt att låta deras namn komma tillbaka hos de egna barnen.
  • Rosenöga

Men Gabriella S. Var vi inte överens om att det finns inga namn som _bara_ förekommer hos överklassen. Desirée, Beatrice och Carl m fl ges ju till barn i alla samhällsgrupper. Däremot är det väl inte vanligt med Sonny och Ronny och liknande i kungliga el. adliga familjer.

Gabriella S skrev 2007-08-24 21:34:45 följande:

Fast jag skulle i alla fall inte klassa Linnea som överklassnamn - inte ett typiskt sådant i alla fall. Jag skulle säga att det är neutralt - alltså att det förekommer över hela skalan.
  • Rosenöga

Bonanza skrev 2007-08-24 21:37:28 följande:

Oj, jag som tycker att Alicia är rätt trashigt! Olivia är typiskt medelklass, men Alicia har jag nästan bara sett i underklassfamiljer. Så olika man kan uppfatta ett namn!
    Jag känner bara en Alicia och hennes familj är nog medelklass. Pappan ingejör från KTH.

Jo visst, Alicia Lundberg, hon på TV som är mamma till Johanna, fröken Ur. Om man nu kan säga att man känner henne.
  • Rosenöga

De jag känner som heter Desirée har väl inte direkt föräldrar som är el. har varit raggarbrudar i Finspång men väl ett par stycken som har bara grundskola. Man kan ju tycka att Desirée är vackert oavsett man är lågutbildad eller akademiker.

• Rosenöga
    Beccan skrev 2007-08-24 22:57:47 följande:
    Rebecca är ju kalas fint men hur låter viktoria?Gustav?
    Jag tycker Gustav låter som en bonngubbe. Visst, jag gillar bonngubbar, har inget emot bonngubbar som heter Gustav. Bäst att klargöra!

Ja, och så har vi katten Gustaf också då.
  • Rosenöga

Ja, Gösta och Gustav har samma ursprung. Stavades ibland Giösta också.

Kerstin börjar komma tillbaka lite smått. Har hört ett par stycken som fått det namnet.

Svar på tråden Överklassnamn