• Majsan70

Knöl på handleden.

Anonym (Opererad) skrev 2007-08-15 22:34:56 följande:

Tycker du ska söka hjälp!Min knöl jag hade kallades för ganglion. Jag har tagit bort i båda händer + att jag hade carpaltunnelsyndrom.Det är att nerverna tvinnar sej i handledenBörja hos Vårdcentralen så du får remiss,sen hamnar du hos en ortoped eller handkirurg. Jag har opererat vänster hand 2 ggr, nu är den ganska ok.Lycka Till!!!
    Alltså bara en lite rättelse. Vid Carpaltunnelsyndrom så tvinnar sig inte nerverna i handleden.
    Det svullnar i handleden o nerverna kommer i kläm i den här tunneln eftersom den inte kan vidga sig helt enkelt.
  • Majsan70

Anonym (knölen) skrev 2007-08-16 16:18:56 följande:

Tyckte också det lät lite konstigt med sjukgymnast , men hon sa att de kan det bäst=/
    Be att få remiss till handkirurgen. Ingen mening med att börja valsa runt innan du vet säkert vad det är.
  • Majsan70

Anonym (knölen) skrev 2007-08-16 16:39:33 följande:

Ska jag be sjukgymnasten om remiss till handkirurgen??
    Nä, be din vårdsentral alternativt er företags hälsovård att skicka en remiss. En sjukgymnast är bara en sjukgymnast o de skickar dig tillbaka till läkare om de inte fått en bedömning innan.
  • Majsan70

Anonym (oxå knöl) skrev 2007-08-16 17:14:09 följande:

Det TS har är med all säkerhet Ganglion. Fick min diagnos för 3 år sedan och ibland har man bra perioder och ibland sämre. Nackdelen med en operation är att det till 85% kommer tillbaka om några år igen. Det är med andra ord kroniskt, kan man säga. Jag fick också en tid till en sjukgymnast där vi konstruerade en handledsskena till mig så att jag kunde jobba obehindrat. Jobbar inom vården och då krävs det bra hjälpmedel. Märker själv att när jag stressar och slarvar så kommer det tillbaka. Men det är bara att lära sig leva med det.
    Hmm??!! I min OP information inför att jag skall ta bort mitt ganglion i morgon så står det att det är 10-20 % risk att den kommer tillbaka. Alltså inte 85%?!
  • Majsan70

Anonym (knölen) skrev 2007-08-16 17:40:01 följande:

Men kan inte sjukgymnasten skicka vidare då??
    Sjukgymnaster sickar inga remisser. De skickar bara tillbaka dig till den läkare du egentligen skall gå till. För att få en remiss måste du ha en diagnos o det får inte en sjukgymnast ställa.
Svar på tråden Knöl på handleden.