Inlägg från: Anonym (Arbetstera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetstera)

Knöl på handleden.

Anonym (oxå knöl) skrev 2007-08-16 17:14:09 följande:
    Det TS har är med all säkerhet Ganglion. Fick min diagnos för 3 år sedan och ibland har man bra perioder och ibland sämre. Nackdelen med en operation är att det till 85% kommer tillbaka om några år igen. Det är med andra ord kroniskt, kan man säga. Jag fick också en tid till en sjukgymnast där vi konstruerade en handledsskena till mig så att jag kunde jobba obehindrat. Jobbar inom vården och då krävs det bra hjälpmedel. Märker själv att när jag stressar och slarvar så kommer det tillbaka. Men det är bara att lära sig leva med det.
    Ursäkta men det var nog en arbetsterapeut som gjorde skenan va??
    Denna yrkesgrupp brukar misstas för sjukgymnaster (vi får aldrig någon credit!!)
    VAR det en sjukgymnast så BORDE du gått till en arbetsterapeut; en sjukgymnast är inte alls lika stor expert på händer & skenor! Så det så!
  • Anonym (Arbetstera)

Ja visst; sjukgymnast kan armens muskulatur o.s.v men specifikt handen är arbetsterapeuter experter! Det är oftast arbetsterapeuten & kirurg som pat träffar på handkirurgen!
    Att Dr remitterar dig till sjukgymnast berodde kanske på ren okunskap; Doktorer har inte fattat att min yrkesgrupp existerar tyvärr

Sen kan sjukgymnaster händer till viss del; men det är arbetsterapeuter som i första hand bedömmer, behandlar och kan problematiken kring handen och dess motorik m.m...

Vi är väldigt bra på frakturer, reumatiska sjukdomar m.m som berör händerna! Ganglion är dock lite svåra och bör bedömmas av arbetsterapeut eller Dr just för att se om operation är nödvändigt eller inte!
    En arbetsterapeut kan göra en bra bedömning om gangliot innebär någon inskränkt rörlighet t.ex... Eller om det kanske rör sig om annan sen-åkomma??

På Capio St Görans hemsida står det ang. en viss typ av sen-åkomma som kräver operation:
    "Efter ytterligare 1 vecka tas stygnen bort. Då får du också träffa en arbetsterapeut för att få bl.a. träningsråd. Ofta behövs en skena (ortos) att användas nattetid i några månader efter operationen."

• Anonym (Arbetstera)

På många vårdcentraler har de någon gång per temin besök av en Dr med insriktning mot hand; t.ex för bedömning av artros, ganglier o.s.v.
    Jag föreslår att du ringer tllbaka & ber om att få komma till en kunnig Dr på hand-området eller om de har någon sådan konsylt? Annars ber du att Dr skriver remiss till någon kollega som KAN händer; kanske på sjukhuset?
    det kan dock bli väntetid...
    Jag hade INTE låtit en allmänläkare "dränera" gangliet på vårdcentralen... men det är jag det! Jag vill hellre gå till en som jobbar med detta dagligen!

• Anonym (Arbetstera)

Vill du få dem nervösa så säg att den sitter "dorsalt på vä/hö handled,  nära  ulna-huvudet" (om det är  på handen sett ovanifrån knölen till höger)

• Anonym (Arbetstera)
    Pallas Athena skrev 2007-08-16 19:43:45 följande:
    Anonym (Arbetstera) skrev 2007-08-16 18:51:04 följande:Varför får aldrig jag träffa en arb.terapeut trots att jag har en reumatisk sjukdom?? (Psoriasisartrit, som f.ö. inte tycks ha något samband med ganglionet!))
    Va???!! Det var det värsta jag har hört
    Nääää!
    Man beräknar att ungefär 10% av de med Psoriasis drabbas av ledsjukdomen Psoriasisartrit & det är naturligtvis olika hur man upplever sin sjukdom och vilka symtom man får!
    Har du god ledrörlighet?
    En arbetsterapeut kan bedömma detta + handstyrka o.s.v samt även tipsa dig om oroligt bra hjälpmedel i vardagen som finns i vanlig handel och som underlättar enormt vid ledbesvär!

Har du träffat någon reumatolog som bedömt dig? I så fall borde du ju verkligen ha fått träffa även arbetsterapeuten i teamet!

Sen har du rätt i att ganglion sällan har samband med någon reumatisk sjukdom; de kan komma av sig självt utan orsak och är ofta ärftlig. Ofta sitter de speciellt på handens ovansida med predominans åt tum-sidan...
  • Anonym (Arbetstera)
    Pallas Athena skrev 2007-08-16 23:22:53 följande:
    Anonym (Arbetstera) skrev 2007-08-16 19:51:06 följande:Jag har än så länge rätt god ledrörlighet (lite svårt att bedöma eftersom jag alltid har varit sådan här, och fick diagnosen först i vuxen åler, dvs jag vet inte hur ett liv utan psoriasisartrit är..)Jodå, jag träffar reumatologen regelbundet iom att jag får inflammationer i lederna, oftast knän, rygg och handled.. Ska dit på måndag för en kortisonspruta. Då ska jag absolut kräva att få träffa en arbetsterapeut! För nej, trots det har jag inte fått träffa någon. Men jag vet inte om det beror på att de har haft problem med att få personalen att stanna där, de har inte haft någon fast personal på ca två år! MEn nu börjar det visst ljusna, så kanske de får till rutinerna bättre också..Trådstartaren: Jo, men det kan ju ändå vara det! För även om de flesta har det mot tummen så innebär det ju inte alla! Jag hade mitt alldeles mitt på handleden! Alltså typ där man har klockan om man har ett ganska löst sittande armband (fast på fel hand, har mitt på höger!)..
     Förr fick man i alla fall ebjudandet om att få en skena utprovad av arbetsterapeut efter kortisonsprutor; detta för att handleden skulle få vila & låta kortisonet göra jobbet första dagarna...
    Tråkigt med personalbrist!!
  • Anonym (Arbetstera)
    Anonym (knölen) skrev 2007-08-22 12:42:49 följande:
    Har varit där nu. Han kallade in en arbetsterapeut som gav mig en skena och sa att jag skulle ha den typ hela tiden och ringa om två veckor ifall det inte blivit bättre. De undrade om jag hade ramlat eller nåt , men det har jag inte .
    Åhhh så du FICK träffa en ARBETSTERAPEUT nu?! *stolt*
    Hoppas denne var trevlig! (annars får de med mig att göra!!)

Tycker att du ska fråga henne/honom när de 2 veckorna gått om de rekomenderar något träningsprogram!

Du vet väl att du får ta av skenan för att tvätta handen t.ex?
Svar på tråden Knöl på handleden.