Kastrering av hund
Jag har en rottweilerhane som är strax ett år. Jag funderar på att kastrera honom.
Vad är för- respektive nackdelarna med att kastrera en hund?
Jag har en rottweilerhane som är strax ett år. Jag funderar på att kastrera honom.
Vad är för- respektive nackdelarna med att kastrera en hund?
Vad jag har hört så kan de bli lugnare men det finns ingen garanti. Vill gärna veta mera jag med
Fördelen är att du slipper oönskade valpar, prostatabesvär och spring efter löptikar.
Jag har inte funnit någon nackdel än. Hunden är i övrigt som vanligt och det var 1 år sedan nu.
Fram för mer kastration!!
Oönskade valpar är den främsta fördelen i mina ögon. Och nackdelar... Ska väl vara sövningen då :)
Jag har precis kastrerat min hund idag! Ser också bara fördelar med det! Gör det så tidigt som möjligt, för inlärda beteende (kissande inne, aggressivitet) försvinner nog inte för att man kastrerar, har jag fått höra iaf! Men enligt Cesat Milan (mannen som kan tala med hundar på tv4+) säger att det bästa man kan göra för en hanhund är att kastrera den! Och det tror jag med!
Om man vill ha en lugnare hund bör den kastreras så fort som möjligt innan könsmognad, runt ett år. Jag kastrerade min japanska spetshane då han var ett, idag är han tre år. Fördelarna är:
*Han slutade markera inne hos andra hundar
*Han slickar inte i marken eller vill till löpande tikar
*Tjuriga tikar tolererar honom
*Ilskna hanar accepterar honom
*Han saknar revir och dominansbeteende
*Han lider inte av löpperioder så som de kan göra :(
Men annars är han precis som han var innan, liite lugnare än de flesta andra jappar, inte lika skällig =)
Kan inte komma på någon nackdel faktiskt :)
Fördelar med kastration:
- Inga som jag kan komma på.
Nackdelar:
- Stor risk för mer eller mindre bestående men/besvär efter operationen, inklusive dödsfall.
- En "könlös" hund. T.ex. inte luktar den vare sig tik eller hane, vilket kan utgöra ett problem vid umgände med andra hundar.
- Ökad aggression förekommer i stor utsträckning.
- Ökad matlust förekommer, i många fall leder det till viktökning.
Etc.
Det finns ingen anledning att kastrera en hund av annat än medicinska skäl, t.ex. cancer i könsorganen.
Hundar med oönskat beteende behöver TRÄNAS på att inte uppvisa det oönskade beteendet.