• Hallontårta

Jag kan inte sova på sidan!

Jag kan inte längre sova på sidan. Det gör så &%#!!¤% ont i magen om man gör det, oavsett om jag sover på höger eller vänster sida. Jag äääälskar att sova på sidan och vänder mig ibland i sömnen. Så vaknar jag av att det strålar och gör ont längs hela sidan av magen. Är i vecka 22. Någon som har likadant?! Jag har sökt här på FL men de flesta verkar skriva att man _ska_ sova på sidan. Jag tycker inte om att sova på rygg. :(

• Svar på tråden Jag kan inte sova på sidan!
  • AnneSophie

Har du testat att lägga en stor kudde under magen?

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • kickan gbg

Hej.. ja något vidare tips har jag inte riktigt, men jag kunde inte ligga på mage från v5 ens.. kunde inte ligga på rygg dom sista 28 veckorna pga foglossning o halsbränna
    men jag halvlåg på sidan med kuddar under benet som jag sköt ut på sidan som så här typ > o en kudde snett under magen.. funkade för mig i allafall..

Världens finaste Engla
  • fiffiluran

det är säkert dina ligament i livmodern som stretar och säger nej.. det kommer nog bli bättre! Som tur är (?) är du säkert inte så tung nu men för mig är det numera iallafall en omöjlighet att ligga på annat sätt än på sidan.. ligger jag på rygg mår jag illa och blir snurrig, ligga magen kommer inte ens på tal.. lycka till och det går nog över snart!

• NEN72

Hej hej! Vet inte om jag kan hjälpa dig med ditt problem, men jag tyckte det var jobbigt att ligga både på rygg o sidan då jag var gravid. Du skulle kunna avlasta din mage genom att lägga en kudde under den, det fick jag göra för att kunna sova någorlunda bekvämt. Vet ej om du blir hjälpt av det, men ett litet tips. Lycka till o hoppas du får sova gott!

• Hallontårta

Tack för era svar! Jag har testat att knöla in täcket under magen och legat lite på halvsida liksom, men det har inte hjälpt. Jag tänkte om det kan vara så att bebisen och allting trycker mot något annat som ligger därinne? Om det skulle vara ligamenten borde det inte göra ont i delen av magen som ligger uppåt då? Om jag har ont _nu_ hur ont kommer det inte att göra senare då?! Jag ska testa med kudde/kuddar och se om det hjälper bättre...är sååå tröööötttt.

• Älskade Ängel

Jag har problem med ligamenten ibland då jag sover på sidan.
    Men det finns nog inte så mycket man kan göra, om kudd tricket inte fungerar.
    (Har hört att man kan testa att lägga en amningskudde under magen.)

ღ BF 16 december ღ
  • NEN72

Var en amningskudde/nack-kudde jag använde (gick att beställa i Ellos då jag väntade den minste)... hette nack-kudde i katalogen men använde den även sedan som amnings-kudde.

Lycka till o sov gott !

• Pysselina

Fick tipset att lägga en kudde mellan benen när jag ligger på sidan och under låren när ajg litter på rygg.
    Trodde aldrig att det skulle funka men jag sov på sidan som en ängel hela natten och lovprisade kudden när jag vaknade imorse :)

• Åsa MG

Känner precis som du TS! Inatt var det himla svårt att sova, men det brukar hjälpa att buffa upp täcket under magen som nåt slags stöd. Man får trösta sig med att det är så här i perioder.

• AnniPanni

Jag har en amningskudde som jag liksom kniper om en änden med låren o sen ligger den ju under magen. Funkar superbra.

• Ann Lee

Jag är i vecka 33  och kan säga att nu börjar det här med sovandet bli riktigt jobbigt. Det går inte att ligga på rygg för jag får ingen luft och plågas då av världens halsbränna.

Jag blir tvungen att ligga på sidorna. Men bebbens ben är på vänstersidan så den sparkar på för fullt när jag ligger på vänster sida. Man blir ju rädd att stackarn ska bli klämd och komma ut med plattfötter Nä, men det känns inte så lustigt.
    Blir ju att jag istället får försöka ligga på höger sida, typ halvligga på ena höften. Jag stöttar upp med en kudde mellan knäna (har även foglossning) och en kudde mellan fötterna. Sedan buffar jag en flik av täcket under magen. Då kan jag sova korta stunder. Problemet är bara att min höft "somnar" av detta konstiga läge, så ändå är man vaken titt som tätt och sträcker på sig, vänder på sig och fixar till kuddar och täcken. Förlåt för klagovisan här
    Jag har dock tänkt några gånger att tänk om det är naturens mening att man ska sova dåligt, inte kunna hitta läge samt behöva springa på toa fem gånger per natt. Man kanske ska vänja sig inför att barnet ska komma och nattamningar med mera...

• Hallontårta

Ååååh jag tog fram en till kudde igår och inatt sov jag såååå gooott!! Tack för tipsen!!

Annlee: Precis så har jag också tänkt, att det är övningar inför då barnet vaknar om natten. Jisses.

• MyNeo

Har en kudde mellan knäna en under magen o en bakom ryggen funkar när jag väl fått dit dem o slipper vända på mig för då får man börja om! Även amningskudden är bra !

Kram

• Hallontårta

Mmm..jag sov med bara ett lakan innan. Men nu har det stora täcket tagits fram så inatt sov jag som en prinsessa!

• Hallonfrossa

härligt för dig!!
    kännt av kramp i benen när du sover på sidan?
    för det har jag problem med!

• Hallontårta

Det har jag inte tänkt på, jag kan känna att jag får en början till kramp när jag ligger och då sträcker jag snabbt ut benet. Sedan har jag vaknat två gånger på natten av att jag fått kramp. Otäckt är det! Jag har läst att det kan bero på kaliumbrist? Men jag vet inte. Innan trodde jag det var så att det berodde på att man druckit dåligt, därför försöker jag dricka lite mer än vanligt.

Hallonfrossa skrev 2007-08-19 14:35:28 följande:
    härligt för dig!!kännt av kramp i benen när du sover på sidan?för det har jag problem med!
  • Malhin

jag har aldrig kunnat sova på sidan...oavsett om jag e gravid eller inte... somver alltid på rygg... jag får fruktansvärt ont nu när jag e gravid men kan ej sova på sidan....då börjar jag svettas o måste upp och spy

Svar på tråden Jag kan inte sova på sidan!