Enkla tilltugg/småplock!
Hej! Tänkte starta en tråd för snabba, enkla och goda tilltugg, typ plockmat.
Hej! Tänkte starta en tråd för snabba, enkla och goda tilltugg, typ plockmat.
Köp krustader (minsta storleken). Sätt en klick mjukost med baconsmak i varje krustad och värm i ugnen (se paket). Låter inte så gott men det är det! Man kan även göra samma sak fast med en bit mögelost i varje.
Eller värma krustader (modell lite större). Fylla med lite hollandaise sås (påse), lägga i skalade räkor och garnera med dill, liten gurkbit och liiiten citronskiva. Funkar även som förrätt.
Ta en god röra....bred på tunnbröd...rulla ihop. Och skär i bitar. ![]()
någon godost, oliver, korv typ ölkorv eller liknande på tandpetare
Pesto eller tapenade på crostini.
Linda in mozarellabitar i skinka, fäst ihop med tandpetare om det behövs, stek lätt så att osten smälter litegrann.
haha, vi fick samma idé samtidigt (startade just en tråd i samma syfte...)
OK, moster (och ni andra)!
Vad tror du om denna svenska fusk-sushi?
Smöra mjukt tunnbröd (sånt som går att rulla). Lägg på tunna skivor av gravad lax (brukar finnas paket med fint färdigskurna). Bred LITE wasabi på laxskivorna. Rulla ihop som en rulltårta och skär i bitar.
Brukar impa på de flesta.
Låter mkt gott - men redan uppfunnet
Fast jag gör en svenskare variant med svensk pepparrotsost i st f japansk pepparrot. Och ja, det är MYCKET gott! Brukar vara strykande åtgång. (Brer tunnbröd med Cantadou pepparrotsost, lägger på rökt lax och rullar samt skär i skivor.)
På fredag ska vi ha kräftskiva och då ska jag göra:
smördegsrullar med ädelost och fikon (man rullar in ost och fikon i smördeg, skär i skivor och gräddar)
filocigarrer med chèvre och valnötter (blanda chèvre och honung, lägg i en sträng på filoark 10x10 cm tillsammans med grovhackade valnötter. vik in kanterna, rulla till en snygg "cigarr" och pensla med olja innan gräddning)
Har inte gjort något av dessa förut, så det ska bli intressant att se vad det blir av det...
Smördegstips:
Brukar kavla ut en platta smördeg, strö på riven parmesan eller västerbottensost, pudra med lite cayenne eller paprikapulver, vika degen dubbeloch sedan skära remsor och snurra dessa till "skruvar" och grädda.
Förr brukade jag dela en platta smördeg till två fyrkanter, lägga en bit mögelost på varje "ruta", vika in hörnen mor mitten och nypa ihop dessa, pensla med uppvispat ägg och sedan grädda i ugnen.
Man kan även göra pizzarullar med smördegsplattor. Kavla ut en platta lite, bred på lite chilisås (ketchup kan också gå), lägg på rökt skinka (gärna strimlad)och riven ost. Rulla som en rulltårta, skär i ca 1 cm skivor, grädda.
Linda in färska urkärnade dadlar i bacon och baka dessa rullar i ugnen tills baconet är knaprigt. Supergott!
Mera bacon...
"Djävulsloppor"
1 burk musslor
1 pkt bacon
tandpetare
Dela baconet i tre delar. Rulla in en mussla i varje baconbit och stick en tandpetare genom. Stek "paketen" och servera. Dom är lika goda kalla!
Rulla in goda oliver eller (rökta) mussor i smördeg. Pensla med ägg och in i ugnen. Jättegott tilltugg tycker jag.