• LindizJ

Kanarieöarna, vilken ö ska vi välja?

Vi funderar på att åka till Kanarieöarna över jul och nyår och undrar vilken ö ni tycker vi ska välja.

Det är en sol och badresa vi tänkt göra med är ju kul om det även finns lite kultur eller natur att se!

Kom med förslag om öar, orter etc.
    Vad får vi inte missa, vad är inte värt att se...? Allt vill vi veta!

• Svar på tråden Kanarieöarna, vilken ö ska vi välja?
  • Linda1976

Lanzarote absolut. Fantastisk natur, helt olik Europa. Hyr bil och åk runt!

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Rosana

Fuerteventura tyckte vi var jättehärligt! Vi var där i slutet av januari, perfekt temp och sol varje dag. Vi bodde i Corralejo med våra tvillingar, då 4 år. De trivdes som fiskar i vattnet.

• Birgitta2

Och jag tyckte Gran Canaria var kanon. Bodde på Amadores-stranden på sydvästra delen av ön. En stooor fin sandstrand där det fanns massor av barn. Där fanns också restauranger, cafér och liknande precis i anslutning till stranden. 3 km till Puerto Rico där man kan åka ut på delfinsafaris (vi såg en stor flock delfiner som lekte runt båten!).

• Lotten 66

Absolut till Teneriffa och då rekommenderar jag det lugna och sköna Los Gigantes om ni inte är ute efter mycket hålligång och fina sandstränder. Där finns gott om restauranger och pubar men nästan inga gatuförsäljare eller inkastare.
    Teneriffa har en väldigt vacker natur och då främst på norra delen av ön. Något man inte bör missa är ju såklart vulkanen Teide. Ett besök i den mysiga staden Puerto de la Cruz och den fina djurparken Loro Parque är också roligt att hinna med. Gillar ni att vandra ska ni gå i Mascas ravinen. Masca är en väldigt liten och mysig by som ligger på en bergskam. Därifrån kan man vandra ner i ravinen till havet och därefter åka båt till Los Gigantes. Vandringen tar ca 3timmar.
    Själv har jag redan bokat vinterns resa dit för 7:e gången varav den 5:e gången till Los Gigantes.

• SVejsan

Har besökt Gran Canaria (1ggr), Teneriffa (2ggr) och Lanzarote (2 ggr)... Av dessa tre så vinner i alla fall Lanzarote för mig...
    Lanzarote har en del sevärdigheter också..
    Lavagrottsystem man kan gå in i.
    Vulkanlandskapen.
    Cesar Manriques nattklubb i grotta..
    Kaktusparken var lite små kul...
    Hela ön genomsyras av Ceasr Manriques arkitektur och konstnärsskap vilket inneburit att de höga hotellkomplexen i bjärta färger lyser med sin frånvaro...

Sista resan gick dock till Teneriffa (och vår hyrbilstur gick bl a till Los Gigantes... De äldre delarna var mysiga men mycket byggnation skedde i en del områden och . Lotten 66, var hade du varit i övriga ögruppen?) Teneriffa är en grönskande ö, håller jag med om...Och också väl värt ett besök.

LindizJ,
    Om du ni vill ha en del liv och rörelse men ändå inte något Playa las americas eller Playa del Ingles så rekommenderar jag Puerto del Carmen på Lanzarote, med en levande strandpromenad, och mycket restauranger. Vill man kunna handla från spanska klädkedjor så har Zara och Mango butiker i ett köpcentrum inom gångavstånd. Se till att bo något/några kvarter uppför slänten upp mot inlandet så bor man lugnt...Och undvik Matagorda-sträckan (som ligger för nära flygplatsen)...

Tänk på rent generellt (om kanarieöarna kring jul) att välja ett ställe med uppvärmd pool... för att öka på bad-chanserna

(I år blir det Lanzarote igen för oss...)

• Ilse

Lanzarote absolut! Jag har varit på Teneriffa, Gran canaria och Lanzarote. På Lanzarote var folk mycket trevliare och dessutom är landskapet otroligt unikt.
    Ska ni resa med barn så rekommenderar jag apollos hotell Sol Morromar, helt underbart (dock störs det lite av flygplan).

Annars vet jag att en vän åkte till fuerteventura och var jättenöjd.

• Lotten 66

svejsan, eftersom jag valde Teneriffa första gången och stortrivs där så har det bara blivit dit varje gång. Har varit en tur över till La Gomera och åkt runt ön. På Teneriffa har jag bott en gång i Puerto de la Cruz, en gång i Las Americas och fyra gånger i Los Gigantes (femte gången blir till vintern). Har tänkt åka någon annanstans men det har inte blivit av, känns nu som om jag kommer hem när jag kommer till Los Gigantes.

• Minna07

Lanzarote tyckte jag om, men åk för guds skull INTE till södra Teneriffa. Playa de las Americas består av endast hotall typ, ingen kultur eller nått... aptråkigt.

• mamma2004

Har bara varit på Lanzarote av öarna, men det var helt underbart! kan bara stämma in i vad de andra skriver!

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och plutt i magen (BF 080128)
  • abnocto

Vad jag förstått så är i alla fall Sydsidan på Gran Canaria solsäkrast så vi åker alltid dit av den anledningen. Ska prova Amadoresstranden på höstlovet.

• Janssonkatten

har varit på Lanzarote och sett en del sevärdheter, 2 veckor går undan kan jag säga! =)

Ska i december åka till Gran canaria - Playa del ingles. ska bli spännande att se vad det stället har att erbjuda!

• tandrollet

Kolla gärna i mitt galleri på foton från Fuerteventura och Gran Canaria!

Har varit på Fuerte, GC,Teneriffa och Lanzarote. Kan inte välja någon ö framför en annan. Alla öar har sin charm. Jag har bott i Playa del Ingles på GC och Playa de las Americas på Teneriffa men hyrt bil och åkt runt öarna i flera dagar. Finns så otroligt mycket att se och uppleva på dessa öar bara man vänder ryggen åt turistorterna! Fråga om du undrar över något!
    Vi ska åka på nytt i mars - 08 till Teneriffa Playa de las Americas men nu ska vi bo lite mera avsides vid Fanabe stranden ett par kilometer utanför själva kärnan av Americas...
    Puerto de Mogan på GC var mysigt - dit skulle jag kunna åka igen.Lugnt och fint.

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • Vombell

Vi har alltid åkt till Gran Canaria och det har bara varit bra om man bara är ute efter sol och bad. Dock åkte vi till Fuerteventura nu sist och vi blev toppennöjda. SÅ mycket lugnare och avstressande än GC. Inte så många time share-försäljare, mindre folk, mindre försäljare och helt enkelt ett lugnare tempo än GC. Perfekt för oss med många barn.

• tandrollet

Ja Fuerte var toppen. Underbara stränder! *drömmer mig bort*

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • tyla

verkar ju som om lanzarote vinner?
    jag ska också försöka åka till en kanarieö över jul,
    var på Gran canaria för två år sedan, jättehärligt!
    men las palmas hade lite osäkert väder och playa ingles är alldeles för plastigt..
    kanske ska ta lanzorte för mig också då.

är det solsäkert??

Svar på tråden Kanarieöarna, vilken ö ska vi välja?