• Sophia

Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?

Fick meddelande från en BM på min mödravård (inpratat på mobilsvar) att jag har streptokocker i urinen (gjorde ett urinprov häromdagen) och att de hade skickat ett recept på Kåvepenin till Apoteket som det bara var för mig att hämta ut.

Men nu blir jag ju jätteorolig!

Är streptokocker i urinen samma som det där hemska GBS som jag sett lite skrivet om?
    Om jag behandlas med Kåvepenin nu, slipper jag behandling vid förlossningen sedan?

Kan det redan ha skadat mitt barn eller vad tusan händer??

Snälla snälla ni, har ni några kloka lugnande svar? Blev jättenojig nu ju

• Svar på tråden Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?
  • FrökenBokmal

Kan det inte vara urinvägsinfektion?

Ring sjukvårdsupplysningen: du kommer att få snabbare och bättre svar än här!

• The Bumblebee

Låter som det är GBS. Bra att du fått Kåvepenin direkt nu!

Även om penicillinet tar bort GBS'n nu, så kan den komma tillbaka. Be därför din B ta urinodling med jämna mellanrum. Skulle det vara så att det inte försvinner så SKA du ha antibiotika intravenöst (i dropp) under förlossningen för att förhindra att barnet smittas.

Vet inte hur långt gången du är - men förhoppningsvis "motar ni Olle i grind" nu med Kåvepeninet.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Oj, det var visst lugnande svar ville du ha

Jag tror säkert inte att det är nån fara - men har personlig erfarenhet av vad GBS kan göra. Så jag tycker inte att man ska vifta bort det. Nu får du ju behandling och det är ju huvudsaken.
    Läs på och prata med din BM om detta - ta reda på vad rutinen är på sjukhuset där du ska föda osv. På det sättet kanske du blir lugnare.

• Sophia

Tack the Bumblebee!!

Lugnande svar eller raka ärliga svar kanske hellre

Jag klagade över mina symtom redan för mååååånga veckor sedan.. men då viftade hon bara bort det med "det är livmodern som trycker på blåsan".
    Så jag är rädd att jag gått med det i flera flera veckor redan. Typiskt.

• The Bumblebee

Jag vet hur det är med en BM som bara säger: "Så kan man ha, alldeles normalt...blaha.." Min första son föddes i v.35 pga av GBS, om du vill kan du läsa förlossningsberättelse i bloggen - har även skrivit där om GBS'n.

Under första graviditeten så har man ju inget att jämföra med, så in i det längsta (tills jag fick värkar i v.30) så trodde jag att det inte var nån fara. Efter en andra (mycket mer normal) graviditet så förstår jag att jag hade på tok för mycket sammandragningar redan kring v.14-15 under första graviditeten. Då blir man lite irriterad på MVC som inte kunde se vad som komma skulle...

MEN om dina symptom upphör nu med behandlingen så tycker jag att du ska pusta ut. Och gör de inte det - så be att få göra en odling till snart. Bättre att kolla massa ggr. för mycket ju.

• taksi

Jag fick streptokocker men det var inte gbs. Fast då fick jag Furadantin och inte Kåvepenin. Har hört att man ofta får Furadantin mot vanlig uvi och Kåvepenin mot just gbs. Ring bm imorogn så att du får veta säkert och så håller jag tummarna för att antibiotikan gör susen!

• Anna Möller

Så länge man vet att man har GBS och det behandlas är det ingen fara... Jag käkade kåvepenin i 10 dagar, gjorde en ny urinodling och det var borta :o)

Jag kommer ändå att få dropp innan föörlossningen för säkerhetsskull. Min BM sa att jag behöver inte oroa mig eftersom läget är under kontroll.

• Mirka

Även jag har fått besked om att jag haft bakterier i urinen efter att ha gjort en odling. Fick hem ett recept i brevlådan så jag har faktiskt inte pratat med BM eller läkare om det där ännu. Receptet var iallafall en tio dagars kur med Amimox. När jag läst om GBS och om de som fått antibiotika har jag aldrig tidigare sett att något skulle fått Amimox. Har varit smått orolig för det här med GBS, efter att ha läst lite om vad som kan hända. När de i mitt fall beskrev det som "bakterier i urinen", kan det då vara GBS? För jag kan inte säga att jag haft några symptom på vanlig urinvägsinfektion. Och vad jag fattat så är GBS ett känsligt ämne som man inte helst pratar om på vårdcentralen..

• Mirka

Kan även tillägga att jag haft smärtor i magen som undersökts innan urinodlingen. Har även testat så att det inte är blindtarmen.. och inget har visat på något förutom just odlingen..är det då allt för tidiga sammandragningar? och beror det på GBS ?

• Maraschino

Det finns flera sorter streptokocker bl a betahemolyserande streptokocker grupp A (GAS)och grupp B (GBS).  Om du är orolig för att det är GBS så hör naturligtvis med den som tagit odlingen.

Svar på tråden Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?