• Sophia

Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?

Fick meddelande från en BM på min mödravård (inpratat på mobilsvar) att jag har streptokocker i urinen (gjorde ett urinprov häromdagen) och att de hade skickat ett recept på Kåvepenin till Apoteket som det bara var för mig att hämta ut.

Men nu blir jag ju jätteorolig!

Är streptokocker i urinen samma som det där hemska GBS som jag sett lite skrivet om?
    Om jag behandlas med Kåvepenin nu, slipper jag behandling vid förlossningen sedan?

Kan det redan ha skadat mitt barn eller vad tusan händer??

Snälla snälla ni, har ni några kloka lugnande svar? Blev jättenojig nu ju

• Svar på tråden Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?
  • Maraschino
    Maraschino skrev 2007-08-14 19:35:46 följande:
    Det finns flera sorter streptokocker bl a betahemolyserande streptokocker grupp A (GAS)och grupp B (GBS).  Om du är orolig för att det är GBS så hör naturligtvis med den som tagit odlingen.
    MVH HellviHumle på lånat konto
  • FrökenBokmal

Varför man väljer olika antibiotika har olika anledningar det behöver inte vara att man har en viss sjukdom, det kan även vara när i graviditeten man behöver ta eller om man inte tål något annat läkemedel...

• Lady X

Sophia: Om du har streptokocker i urinen är det med största sannolikhet just GBS, alltså grupp b streptockocker. Det betyder att du är bärare av GBS i din normala vaginala flora (även tarmfloran) när dessa bakterier förökar sig kan de vandra över till urinen och orsaka samma besvär som vid vanlig UVI. Tex sveda, ökat behov av att kissa, ömhet över blåsan/magen, sammandragningar etc. Men GBS i urinen behöver heller inte ge några som helst symptom. GBS är ingen vanlig UVI. KÅvepenin är det allra bästa mot just GBS, det tar bort bakterien både vaginalt och i urinen. Furradantin tar även bort GBS i urinen (liksom det tar bort flera andra UVI-bakterier), men oxå endast bakterierna i urinen och inte de du har vaginalt. Tyvärr kan GBS komma och gå under hela graviditeten och komma tillbak snabbt efter behandling. Därför är det viktigt att du får göra odlingar regelbundet för att ha koll på det hela. OAVSETT om GBS försvinner nu och du inte får tillbaka det på efterföljande odlingar ska du ha intravenöst dropp vid förlossningen!!!! GBS kan vara borta ena dagen och några dagar senare ge utslag på odlingar igen. Gå in på infpreg på nätet (sök på infpreg på google så hittar du sidan) och läs på om GBS.

Ta det lugnt. Nu vet du om att du har detta, var glad för det. GBS är oftast bara farligt om man inte vet om att man har det och bakterierna får föröka sig ohämmat. Men som sagt dropp vid förlossningen ska du kräva! Om vattnet går ska du in direkt och få dropp! Vill inte på ngt sätt verka besserwisser-aktig, det är bara det att jag har GBS själv och är numera ruggigt påläst. Visste ingenting förut. Kram!

• Lady X

Mirka: Amimox är ett penicillin som är bredare än kåvepenin (som oxå är penicillin)och tar fler bakterier. Det är verksamt mot GBS, men du kan ha fått det pga av andra bkaterier oxå. Kanske hade du flerväxt? Fråga din bm! Precis så sa dem till mig oxå "du har lite bakterier i urinen och ska få antibiotika", de berättade inte självmant vad för bakterier jag hade. Men det var gbs. Så fråga!

• Maraschino
    Lady X skrev 2007-08-14 21:22:49 följande:
    Sophia: Om du har streptokocker i urinen är det med största sannolikhet just GBS, alltså grupp b streptockocker. Det betyder att du är bärare av GBS i din normala vaginala flora (även tarmfloran) när dessa bakterier förökar sig kan de vandra över till urinen och orsaka samma besvär som vid vanlig UVI. Tex sveda, ökat behov av att kissa, ömhet över blåsan/magen, sammandragningar etc. Men GBS i urinen behöver heller inte ge några som helst symptom. GBS är ingen vanlig UVI. KÅvepenin är det allra bästa mot just GBS, det tar bort bakterien både vaginalt och i urinen. Furradantin tar även bort GBS i urinen (liksom det tar bort flera andra UVI-bakterier), men oxå endast bakterierna i urinen och inte de du har vaginalt. Tyvärr kan GBS komma och gå under hela graviditeten och komma tillbak snabbt efter behandling. Därför är det viktigt att du får göra odlingar regelbundet för att ha koll på det hela. OAVSETT om GBS försvinner nu och du inte får tillbaka det på efterföljande odlingar ska du ha intravenöst dropp vid förlossningen!!!! GBS kan vara borta ena dagen och några dagar senare ge utslag på odlingar igen. Gå in på infpreg på nätet (sök på infpreg på google så hittar du sidan) och läs på om GBS. Ta det lugnt. Nu vet du om att du har detta, var glad för det. GBS är oftast bara farligt om man inte vet om att man har det och bakterierna får föröka sig ohämmat. Men som sagt dropp vid förlossningen ska du kräva! Om vattnet går ska du in direkt och få dropp! Vill inte på ngt sätt verka besserwisser-aktig, det är bara det att jag har GBS själv och är numera ruggigt påläst. Visste ingenting förut. Kram!

Vadå med största sannolikhet? Det finns som sagt ett flertal streptokocker att välja på. Det är bättre att läsa provsvaret än att spekulera om sorten här i tråden.

HellviHumle på lånat konto.

• Sophia

Åh tack alla snälla som svarat!
    Nu känner jag mig lite lugnare faktiskt, som sagt, kanske bättre ATT jag vet att jag har det och inte går omkring ovetande.

Nu skall jag sova gott, och slå en pling till den där BM imorgon bara för att... typ höra efter liksom. Litegranna.

Men jag känner mig lugnare nu, detta ordnar sig säkert.

Kram på er!!

• Lady X

Maraschino: Jo visst finns det många kocker, men jag har aldrig hört talas om att tex grupp A Streptokocker eller Pneumokocker återfinns i urinen! De orsakar ju sjukdom på olika ställen i kroppen. Det är just Grupp B Streptokocker som är väldigt vanligt att gravida kvinnor har i underlivet. Eftersom drygt 30% av alla gravida är bärare av GBS kan man ju utgå från att det är just en sådan streptokock TS har. Jättevanligt. Men jag håller med, givetvis måste hon kräva att få veta exakt.

• Lady X

Sophia: Hur gick det för dig vännen, fick du ngn klarhet?

• Maraschino
    Lady X skrev 2007-08-15 00:08:36 följande:
    Maraschino: Jo visst finns det många kocker, men jag har aldrig hört talas om att tex grupp A Streptokocker eller Pneumokocker återfinns i urinen! De orsakar ju sjukdom på olika ställen i kroppen. Det är just Grupp B Streptokocker som är väldigt vanligt att gravida kvinnor har i underlivet. Eftersom drygt 30% av alla gravida är bärare av GBS kan man ju utgå från att det är just en sådan streptokock TS har. Jättevanligt. Men jag håller med, givetvis måste hon kräva att få veta exakt.
    Jodå, det förekommer grupp A-streptokocker i urinen. Inte helt ovanligt. Enterokocker tämligen vanligt. Därför tyckte jag det var bättre att ta reda på saken först och hetsa upp sig senare om det behövs.

HellviHumle på lånat konto igen
  • linhen

En stilla undran,

enterokocker och streptokocker är väl inte samma bakterietyp??
    Enterokocker finns ju i tarmen men det gör ju inte GAS.
    Om man läser på INFPREG låter det som det är väldigt mycket mindre trevligt att få Grupp A än B i de nedre regionerna. Läs gärna vidare på inklippta länken längst ner

Informationen sammanställd av barnmorska Marie Sjödin och prof. Babill Stray-Pedersen, INFPREG.
    Faktagranskad av Med. dr. Björn Eriksson.:

Infektionen är sällsynt under graviditet och det är främst efter förlossningen som infektion med grupp A streptokocker uppstår.

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

Svar på tråden Streptokocker i urinen - GBS? Vad händer?