• Anonym (rädd)

Hur ska jag våga söka jobb?Social fobi

Jag var sjukskriven i 2 år för social fobi och depression efter att ha försökt tagit mitt liv. Jag gick i terapi.
    Jag pluggar just nu och bara det är ett stort steg för mig då jag under ett år satt "inlåst" i min lägenhet och inte vågade gå ut.

Men hur som helst, nu skulle jag vilja söka ett jobb på sidan om skolan. Men jag vågar inte. Jag har jättesvårt för att prata med personer som står över mig som myndigheter eller arbetsgivare. Jag svarar inte ens på okända nummer.
    Jag är 24 år och den enda arbetslivserfarenheten jag har är 3 månaders jobb och det jobbet fixade min släkting som är chef där. (jag var tvungen att sluta pga min sociala fobi)

Det brukar gå bra att ringa eller prata så länge jag har full koll på vad jag ska säga och/eller fråga.
    Men i det här fallet vet jag ju inte. Men jag vill verkligen försöka skaffa mig ett jobb..

• Svar på tråden Hur ska jag våga söka jobb?Social fobi
  • Alba DeTamble

Om du har kontakt med öppenvården finns det arbetsterapeuter där som kan hjälpa dig att ladda upp inför samtal, snacka av dig din oro inför anställningsintervjuer och så. Din psykolog/psykiater/kurator kan hjälpa dig att få träffa en sådan. Jag var sjukskriven i 4 och ett halvt år och behövde många timmar hos en arbetsterapeut innan jag ens kunde föreställa mig att gå ut i verkligheten på arbetsmarknaden igen.

När jag sedan blev friskförklarad fick jag en särskild handläggare på AF som jobbade i team tillsammans med FK, och som tog särskilda hänsyn till mina olika hinder (depression, ångest, soc fobi) när han letade efter lämpliga arbetsplatser.

För att lätta på kraven fick jag arbetspröva ett tag först, på statens bekostnad. Det gjorde att jag kunde slappna av lite och inte känna att jag måste prestera så mycket utan mer koncentrera mig på att fixa den sociala biten, snacka med folk i fikarummet och sådant som jag tycker är jättesvårt.