• Anonym (rädd)

Hur ska jag våga söka jobb?Social fobi

Jag var sjukskriven i 2 år för social fobi och depression efter att ha försökt tagit mitt liv. Jag gick i terapi.
    Jag pluggar just nu och bara det är ett stort steg för mig då jag under ett år satt "inlåst" i min lägenhet och inte vågade gå ut.

Men hur som helst, nu skulle jag vilja söka ett jobb på sidan om skolan. Men jag vågar inte. Jag har jättesvårt för att prata med personer som står över mig som myndigheter eller arbetsgivare. Jag svarar inte ens på okända nummer.
    Jag är 24 år och den enda arbetslivserfarenheten jag har är 3 månaders jobb och det jobbet fixade min släkting som är chef där. (jag var tvungen att sluta pga min sociala fobi)

Det brukar gå bra att ringa eller prata så länge jag har full koll på vad jag ska säga och/eller fråga.
    Men i det här fallet vet jag ju inte. Men jag vill verkligen försöka skaffa mig ett jobb..

• Svar på tråden Hur ska jag våga söka jobb?Social fobi
  • Alba DeTamble

Om du har kontakt med öppenvården finns det arbetsterapeuter där som kan hjälpa dig att ladda upp inför samtal, snacka av dig din oro inför anställningsintervjuer och så. Din psykolog/psykiater/kurator kan hjälpa dig att få träffa en sådan. Jag var sjukskriven i 4 och ett halvt år och behövde många timmar hos en arbetsterapeut innan jag ens kunde föreställa mig att gå ut i verkligheten på arbetsmarknaden igen.

När jag sedan blev friskförklarad fick jag en särskild handläggare på AF som jobbade i team tillsammans med FK, och som tog särskilda hänsyn till mina olika hinder (depression, ångest, soc fobi) när han letade efter lämpliga arbetsplatser.

För att lätta på kraven fick jag arbetspröva ett tag först, på statens bekostnad. Det gjorde att jag kunde slappna av lite och inte känna att jag måste prestera så mycket utan mer koncentrera mig på att fixa den sociala biten, snacka med folk i fikarummet och sådant som jag tycker är jättesvårt.

Jag fick även en SIUS-konsulent (särskilt introduktions- och uppföljningsstöd) från AF som jag kunde fråga om sådant som jag inte vågade ta upp med chefen, och prata med om mina tankar kring hur det funkade på jobbet, hur de andra uppfattade mig och sådant som "friska" människor bara tycker är knäppt. Det hjälpte att ha en som var på min sida, och som hade erfarenhet av personer med psykiska problem, att prata med. Hon kom och hälsade på mig på jobbet så ofta som jag tyckte att jag behövde henne.

Som med alla andra fobier gäller det att ta små steg och se till att man klarar dem. Första dagen är outhärdlig. Men om den går bra är det lite mindre otäckt att gå dit andra dagen. Och efter ett tag går det bra att gå dit, så länge inget oväntat händer. Och när det har hänt oväntade saker några gånger och man har överlevt det så känns inte det så jobbigt heller.

Det är svårt, att gå ut i stora världen igen. Det är en färdighet som man tar för givet, men som man tappar så lätt om man stannar hemma för länge.

Bara det faktum att du vill jobba tror jag ger dig hjälp på vägen. Och du är fortfarande ung nog att du inte förväntas ha en massa arbetslivserfarenhet.

Ta små steg, välj en arbetsplats som passar dina begränsningar (kanske inte något jobb där du ska ha en massa olika kontakter eller svara i telefon hela dagen) och förbered dig mentalt för varje litet steg på vägen. Fäst inte blicken vid horisonten, det är så väldigt långt dit.

Och lycka till!

• Knasiga morsan

Hej TS!

Du skriver om mig nästan! Det är så det känns i alla fall!!

Jag har dock borderline och är väldigt rädd för nya sociala situationer och har väl dragit mig mycket att våga mig ut bland folk.

Men jag valde faktiskt att söka ett jobb som extra arbete utöver mina studier.. Och jag fick det också!! Jag gjorde inget särskilt, jag förberedde mig rätt så mycket och försökte peppa mig själv att bara visa upp den positiva sidan hos mig och vill dom då ha mig så vill dom, vill dom inte - synd.

Och nu sitter jag här hemma dagen innan jag ska gå till min nya arbetsplats och börja min utbildning och är hur nervös som helst. Men det gäller att våga, om man inte vågar så vinner man inte heller något. Jag vet inte hur det kommer att gå imorgon. Jag tror inte att jag kommer våga prata med någon där men jag kommer i alla fall befinna mig där, trotsa min rädsla och hoppas att det går bra.

Men jag måste betona att du är duktig som kommit igång med att studera! Bara det är ett enormt bra steg på rätt väg!! Så stärk dig själv med det för det är inte alla som klarar av det. Men du är en av dom som verkligen klarar det! Sträck på dig lite extra!!

Och visst detta med jobb.. Vill du ha det så samla mod till att söka ett jobb och ge dig in i det. Våga! Satsa! Du har inget att förlora på det.. Däremot vinner du så mycket på det! Du vinner framförallt erfarenhet och du ska bli stärkt av att bara vågat söka ett jobb och sedan därefter om det blir mer att du blir stärkt och berömmer dig att du gick på en anställningsintervju.

Du är duktig!! Beröm dig själv!!

Kram

• Anonym (rädd)

Alba DeTamble - Just nu har jag ingen kontakt med öppenvården utan jag har bara kontakt med en kurator på annat håll.
    Men kan man komma i kontakt med en arbetsterapeut ändå eller måste jag gå via en psykolog först?
    Jag tycker det är jättejobbigt att fråga om såna saker, känns alltid som att jag ber om något jag inte behöver/förtjänar.. Skitlöjligt men det är så jag tänker.

koko banan - Tack Ja jag har studerat ett år nu och det har gått jättebra, men så gick jag en speciell kurs första året också som är utformat för dom med liknande problem som mig.
    Men jag får bara sån panik när jag tänker på arbete och det finns sån liten förståelse för mina problem i den här stan. Det känns lite hopplöst ibland och som att allt ligger i mina händer och jag vet inte hur jag ska klara av det..

Svar på tråden Hur ska jag våga söka jobb?Social fobi