• Maglan

Ang MVC besök och jobb!

Vad är det för regler för att gå på mvc? Sjukskriver man sig, tar man semster eller hur gör man?

Jobbar den dag jag har inskrivn och Vul.. och vill inte alls byta tid..då måste jag ju vänta jätte länge..

Jobbar dessutom 4 mil hemmifrån så det är liksom inte bara att åka iväg en stund...

• Svar på tråden Ang MVC besök och jobb!
  • Tosires

Hej!

Jag arbetar som lärare och jag hade som anställd rätt att gå till MVC 2 gånger på arbetstid under tiden som jag var gravid.

Jag vet inte om det är regler som gäller för alla.

• Miss Upsey Daisey

Tosires: Det är nog väldigt olika från arbetsplats till arbetsplats.

Man har alltid rätt att gå på besöken men man får ta av egen komptid/flextid eller semester.

Tror till och med att man kan ta föräldrapenning för att gå på besöken men jag är inte helt säker.

• carola1977

På mitt jobb fick vi också gå på ett visst antal MVC-besök "gratis". Fråga din arbetsgivare. Får ni gå på läkarbesök på arbetstid får du säga att det är det du ska. Det sa jag första gången för jag ville inte berätta på jobbet så tidigt.

• Maglan
    carola1977 skrev 2007-08-14 22:23:40 följande:
    På mitt jobb fick vi också gå på ett visst antal MVC-besök "gratis". Fråga din arbetsgivare. Får ni gå på läkarbesök på arbetstid får du säga att det är det du ska. Det sa jag första gången för jag ville inte berätta på jobbet så tidigt.
    Har inget aning vad som gäller faktiskt..men chefen vet redan att jag är gravid.. har inga semester dagar som jag kan ta ut heller :/ Men får ta ledigt ändå..vill/måste ju gå så..
  • carola1977

www.lag-avtal.se/art/5944 (luddig text)
    Under havandeskapet har kvinnlig arbetstagare rätt att vid högst två tillfällen utan löneavdrag
    besöka mödravårdscentral. Vid besök för ultraljud beviljas ledighet utan lön. (i Hultsfreds kommun fungerar det så här www.hultsfred.se/Upload/%C3%96ppen/Dokument/Personalkontor/%C3%96vriga%20ledigheter.pdf)

• Billabong