• Maglan

Ang MVC besök och jobb!

Vad är det för regler för att gå på mvc? Sjukskriver man sig, tar man semster eller hur gör man?

Jobbar den dag jag har inskrivn och Vul.. och vill inte alls byta tid..då måste jag ju vänta jätte länge..

Jobbar dessutom 4 mil hemmifrån så det är liksom inte bara att åka iväg en stund...

• Svar på tråden Ang MVC besök och jobb!
  • Tosires

Hej!

Jag arbetar som lärare och jag hade som anställd rätt att gå till MVC 2 gånger på arbetstid under tiden som jag var gravid.

Jag vet inte om det är regler som gäller för alla.

• Miss Upsey Daisey

Tosires: Det är nog väldigt olika från arbetsplats till arbetsplats.

Man har alltid rätt att gå på besöken men man får ta av egen komptid/flextid eller semester.

Tror till och med att man kan ta föräldrapenning för att gå på besöken men jag är inte helt säker.

• carola1977

På mitt jobb fick vi också gå på ett visst antal MVC-besök "gratis". Fråga din arbetsgivare. Får ni gå på läkarbesök på arbetstid får du säga att det är det du ska. Det sa jag första gången för jag ville inte berätta på jobbet så tidigt.

• Maglan
    carola1977 skrev 2007-08-14 22:23:40 följande:
    På mitt jobb fick vi också gå på ett visst antal MVC-besök "gratis". Fråga din arbetsgivare. Får ni gå på läkarbesök på arbetstid får du säga att det är det du ska. Det sa jag första gången för jag ville inte berätta på jobbet så tidigt.
    Har inget aning vad som gäller faktiskt..men chefen vet redan att jag är gravid.. har inga semester dagar som jag kan ta ut heller :/ Men får ta ledigt ändå..vill/måste ju gå så..
  • carola1977

www.lag-avtal.se/art/5944 (luddig text)
    Under havandeskapet har kvinnlig arbetstagare rätt att vid högst två tillfällen utan löneavdrag
    besöka mödravårdscentral. Vid besök för ultraljud beviljas ledighet utan lön. (i Hultsfreds kommun fungerar det så här www.hultsfred.se/Upload/%C3%96ppen/Dokument/Personalkontor/%C3%96vriga%20ledigheter.pdf)

• Billabong

Vilka regler som gäller beror helt och hållet på vem som är din arbetsgivare och de kollektivavtal som råder. Alla ni som är anställda inom landsting/kommunal sektor lyder under ett kollektivavtal som heter AB 05. Enligt det har gravida (OBS inte blivande pappor) rätt att under två tillfällen under betald arbetstid besöka mödravård. (Betald arbetstid = som om du var på jobbet, dvs du behöver inte ta flex/komp, semester eller obetald ledighet utan lön). Har du en privat arbetsgivare eller statlig så gäller andra kollektivavtal (eller inget alls). Så om ni fortfarande är osäkra och inte vet vad som gäller för er - kontakta chef eller löneförrättare.

• Lindisgbg

Jag får gå på alla nödvändiga MVC och UL  besök med lönGlad

Stolt mamma till Casper
  • principisessan

Men att få gå på 2 st MVC besök med lön, gäller det bara om man jobbar inom kommun/landsting?
    Jobbar hos en privat och vi har inga kollektivavtal. Har fått ta ledigt för alla kontroller utan lön

• krost

Är statligt anställd och då gäller att man får gå på alla besök på arbetstid.

• Ananaspaj

På mitt jobb eller enligt vårt avtal med sktf kanske jag ska säga, har man rätt till två "fria" besök på mvc...dvs du får gå från jobbet utan att det görs avdrag på lönen. De andra besöken får du antingen ta ledigt/kompa/ta ut semester för eller så får man gå före eller efter jobbet.

Alltså samma som Sara75 skriver.
    Men har du en schysst chef som kan "se genom fingrarna" så är det väl upp till han/hon.
    Lycka till.

• Billabong
    m u m i n skrev 2007-08-15 08:31:38 följande:
    Men att få gå på 2 st MVC besök med lön, gäller det bara om man jobbar inom kommun/landsting? Jobbar hos en privat och vi har inga kollektivavtal. Har fått ta ledigt för alla kontroller utan lön
    Vad som gäller för statligt anställda och privat anställda vet jag inte. Därför skrev jag endast vad som gäller för dem som är anställda inom kommun och landsting.
    Olika kollektivavtal har som jag skrev olika överenskommelser och det verkar som att kollektivavtalen inom staten är ännu förmånligare inom detta området enligt vad krost (inlägg nr 10) skriver.
    Har man inga kollektivavtal så har man heller inga avtalade förmånder... (Om du är med i facket kan du vända dig till dem för att få till stånd ett kollektivavtal. Men det är ju en annan fråga...)
  • principisessan

Sara 75: jo jag vet, jag har drivit på frågan här på jobbet om att vi borde ha kollektivavtal men de flesta är bara fega, det går bra o gnälla på saker men sen när det väl är dags att ta tag i nåt eller öppet säga vad man tycker på ett möte.. då är alla tysta och så nöjda så.. trist att det ska vara så, mailade till facket om att vi/jag vill ha kollektivavtal men har itn hört nåt från dem än och snart ska jag vara föräldraledig så jag kommer inte driva på det så mycket mer just nu iallafall.

Ang. det här med mvc besök får jag ta ledigt för alla besöken och får sura miner att jag borde ta det efter arbetstid. Men jag kan inte få efter arbetstid utan alla besök har bokats in så sent som möjligt eller så tidigt som möjligt på dagarna. Vilket inneburit att jag fått vara borta ca 1 timme från jobbet de gånger.
    Chefen har inte uttryckligen sagt att jag inte får, så då går jag såklart på alla träffar där, jag tycker det är viktigt att göra det och kontinuerligt kolla så att alla värden o bebisen mår bra.
    Lite OT kanske nu.. men men

• Billabong

mumin: Nej, det är inte lätt att få till det med bm-besök i början/slutet av dagen alltid. Även om man nu får två besök "gratis" som anställd inom kommun/landsting så räcker det inte långt och det känns som att de flesta föredrar en tid i början eller slutet av dagen...
    Trist att kollegorna är så "mesiga" och inte vågar ställa normala krav på sin arbetsgivare och ännu tråkigare att det dröjer med kontakt från facket för dig.
    I vilket fall - lycka till med pyret!

• principisessan

sara 75: jo, det är ju rätt fegt tycker jag.. men men nu orkar jag inte engagera mig och eftersom jag snart är föräldraledig så drabbar det ju inte mig personligen om nåt nu inte står riktigt rätt till på jobbet.
    Sen när jag väl är tillbaka igen så tar jag nya tag med det här med facket.. om jag inte hittat ett bättre, roligare jobb förstås

• Niwa78

jag pratade m min chef och kom överens m henne.
    Nu var det dock så att jag alltid kommit en halvtimme tidigt på mornarna pga bussar och alltid började jobba på en gång.
    vilket hon visste så hon tyckte att jag redan jobbat in alla kommande mvc besök. Så jag behövde bara säga till några dagar innan.

• Kaldorei

Min barnmorska sa att man har rätt att ta ut föräldrapenning för att gå på MVC och eventuell föräldrautbildning... Nu jobbar ju inte jag dårå, men min sambo, å barnmorskan sa att dem INTE får neka honom, iaf för föräldrautbildningen... så bortde ju vara samma eller ännu bättre villkor för mamman....

• buffybus

jag går precis när jag vill till barnmorskan... och UL... men får nog inte betalt när jag gör det iallafall...
    men har full rättighet o gå dit när jag vill

Svar på tråden Ang MVC besök och jobb!