Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Ang MVC besök och jobb!

Vilka regler som gäller beror helt och hållet på vem som är din arbetsgivare och de kollektivavtal som råder. Alla ni som är anställda inom landsting/kommunal sektor lyder under ett kollektivavtal som heter AB 05. Enligt det har gravida (OBS inte blivande pappor) rätt att under två tillfällen under betald arbetstid besöka mödravård. (Betald arbetstid = som om du var på jobbet, dvs du behöver inte ta flex/komp, semester eller obetald ledighet utan lön). Har du en privat arbetsgivare eller statlig så gäller andra kollektivavtal (eller inget alls). Så om ni fortfarande är osäkra och inte vet vad som gäller för er - kontakta chef eller löneförrättare.

• Billabong
    m u m i n skrev 2007-08-15 08:31:38 följande:
    Men att få gå på 2 st MVC besök med lön, gäller det bara om man jobbar inom kommun/landsting? Jobbar hos en privat och vi har inga kollektivavtal. Har fått ta ledigt för alla kontroller utan lön
    Vad som gäller för statligt anställda och privat anställda vet jag inte. Därför skrev jag endast vad som gäller för dem som är anställda inom kommun och landsting.
    Olika kollektivavtal har som jag skrev olika överenskommelser och det verkar som att kollektivavtalen inom staten är ännu förmånligare inom detta området enligt vad krost (inlägg nr 10) skriver.
    Har man inga kollektivavtal så har man heller inga avtalade förmånder... (Om du är med i facket kan du vända dig till dem för att få till stånd ett kollektivavtal. Men det är ju en annan fråga...)
  • Billabong

mumin: Nej, det är inte lätt att få till det med bm-besök i början/slutet av dagen alltid. Även om man nu får två besök "gratis" som anställd inom kommun/landsting så räcker det inte långt och det känns som att de flesta föredrar en tid i början eller slutet av dagen...
    Trist att kollegorna är så "mesiga" och inte vågar ställa normala krav på sin arbetsgivare och ännu tråkigare att det dröjer med kontakt från facket för dig.
    I vilket fall - lycka till med pyret!

Svar på tråden Ang MVC besök och jobb!