• lycka79

Vilka kräftor är goda?

Japp, på lördag är det så dags med kräftskiva! Vilka kräftor är goda i år? Såg ett märke på ICA som jag aldrig har sett förut, Kräftkungen var det. Ngn som känner igen det och kan yttra sig om smaken? Jag är ute efter normalpris, runt 100-ingen. Inga jättedyra små djur, har inte ekonomi för det, även om de är klart godast...

• Svar på tråden Vilka kräftor är goda?
  • sofialisa

det bästa man kan göra är att köpa vanliga äckliga kineska kräftor ( ofast billigast) sen kokar du bara OM de själv, förslagsvis i portöl och dill... då smakar de som bäst

• lycka79

Hur gör man det, har du ngt tips? Har aldrig gjort det förut.

• visspen

hej vi åt kräftor förra helgen och vi köpte icas (en vit förpackning) och kinesiska jumbokräftor dom var jätte goda,jag kokade inte om för en gångs skull.
    om du ska koka om så tar du vatten, hen halv flaska porter,en sockerbit och salt+ dillkronor.fått receptet av min pappa som är jätte duktig på att koka kräftor(fångar dom själv ibland) lycka till

• lycka79

visspen

Vet du hur mkt vatten det ska vara? Lär väl vara en eller ett par liter iaf?

Vad häftigt att koka själv, avancerat. Ska man göra det samma dag eller kan man göra det dagen innan? *terroriserar er*

• fialisastina

Det går bra att koka dagen innan eller samma dag, vilket som. Jag kokade upp lagen och lade i kräftorna efteråt i den ljumma vätskan. (De är ju redan kokta sedan innan)

Till fyra paket kräftor hade vi:
    3 l vatten
    3dl öl
    1 dl salt
    1 sockerbit
    två knippen dillkronor

Blev mkt gott. Lycka till

• visspen

hej det fialisastina skrev beskriver det jätte brahur mycket som ska vara i.men jag hade tre dillkronor till 3l vatten.sedan avnänder jag porter det sa min far var viktigt så det inte blev någon annan öl.hehe men jag vet inte om det funkar med annan.jag kokade mina dagen innan så de fick ligga i kallt tills vi skulle ha dom.

• fialisastina

ja dill kan man ju ha nästan hur mycket som helst Men jag hade bara två knippen...

Angående ölen, det stämmer att det ska vara porter. Fast jag hävde i en carlsberg Man tager vad man haver. Hursomhelst, själva mängderna på vätska, salt osv är korrekta.

• lycka79

Tack så jättemycket hörni! Då är det ju genast enklare. Man slipper ju jaga de bästa kräftorna, då kan man ju ta de som finns på affären och fixa dem godare själv. Suveränt!

Svar på tråden Vilka kräftor är goda?