• Juno

Frukost för morgontrött 8-åring

Vår tjej är inte stor i maten, men på morgonen är det vanligen helt hopplöst. Hon äter frukost hemma tre dagar och på fritids två dagar när det är skola. Vi äter alla fyra tillsammans och på bordet finns smörgås, mjölk, cornflakes, havrefras och äppelmos. Hon tar en liten portion flingor med mjölk och äter några skedar sen sitter hon bara tills vi måste gå. Vi föräldrar försöker undvika att tjata på henne, påminner henne någon gång om hon börjar syssla med annat men det hjälper sällan. På fritids säger de att hon äter frukost.

I skolan äter de frukt kl 9 och lunch 10.30. Mellanmålet serveras kl 14. Skickar ibland med en macka till fruktstunden men den kommer oftast hem orörd. Om hon däremot får riskakor äter hon upp dem.

Är det okej att äta så lite frukost?
    Ska jag ge henne riskakor att äta på förmiddagen eller är det bättre att hon bara äter sin frukt?
    Nån som här tips på "lättäten" frukostmat som kan slinka ner i en morgontrött kropp? (yoghurt gillar hon inte)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-15 08:34:36:
    Hon är 117 cm lång och väger 18 kg

• Svar på tråden Frukost för morgontrött 8-åring
  • LyckaJones

Hur länge har ni varit vakna innan frukost?
    Tänkte eftersom hon äter på fritids, då kanske hon hunnit vakna till lite mer?
    Annars är mitt tips godmorgon välling, det har jag gett min dotter om hon haft svårt att orka äta frukost.

• Qliana

-smoothie?
    -varm macka (kan göras varm i micro, med ost och skinka)
    -färska bär dvs tinade frusna bär i flingorna

• fru kost

välling kanske går bättre? Själv älskar jag välling och jag är 28 :D

• Duva

Kan ha det där problemet själv ibland, har en dotter som fyller 9 i nov. Hon är inte så stor i maten, man får påminna henne om att 'äta, då frukost, middag går bra, och är hon hos far/mor föräldrar äter hon massor.

Det jag tycker är att din dotter verkar var liten av sig, man ska ju inte jämföra barn, men hon lider inte brist på annat, har ni kollat???
    117 cm och 18 kg för en 8 åring låter lite i mina ögon.

Men är hon pigg och orkar leka och humöret är på topp eller???

• lövet2

Nästan alla mina barn har haft perioder av dålig aptit på morgonen. Det jag tycker har funkat bäst, är att ge väldigt lite av allting - 2 tunna äppelskivor, 1/4 macka med ett pålägg, 1/4 macka med annat pålägg. Kanske en cm O´boy i en mugg och en cm Proviva eller juice i ett litet glas. Alltså flera olika saker, men pyttelite av varje ...

• FH Mamma

kanske något bra och matigt pålägg på riskakorna om hon äter det?

• Pigga Barn
    Juno skrev 2007-08-15 08:34:05 följande:
    Vår tjej är inte stor i maten, men på morgonen är det vanligen helt hopplöst. Hon äter frukost hemma tre dagar och på fritids två dagar när det är skola. Vi äter alla fyra tillsammans och på bordet finns smörgås, mjölk, cornflakes, havrefras och äppelmos. Hon tar en liten portion flingor med mjölk och äter några skedar sen sitter hon bara tills vi måste gå. Vi föräldrar försöker undvika att tjata på henne, påminner henne någon gång om hon börjar syssla med annat men det hjälper sällan. På fritids säger de att hon äter frukost. I skolan äter de frukt kl 9 och lunch 10.30. Mellanmålet serveras kl 14. Skickar ibland med en macka till fruktstunden men den kommer oftast hem orörd. Om hon däremot får riskakor äter hon upp dem.Är det okej att äta så lite frukost?Ska jag ge henne riskakor att äta på förmiddagen eller är det bättre att hon bara äter sin frukt?Nån som här tips på "lättäten" frukostmat som kan slinka ner i en morgontrött kropp? (yoghurt gillar hon inte)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-15 08:34:36:Hon är 117 cm lång och väger 18 kg
    Hej hej!

Mitt bästa tips är att göra en smoothie. Mixa färska bär eller banan tillsammans med naturell yoghurt och tillsätt gärna lite havregryn för att öka proteininnehållet och därmed mättnaden.

Kram Zarah
  • LyckaJones

Pigga Barn skrev 2007-08-15 08:51:39 följande:

Hej hej!Mitt bästa tips är att göra en smoothie. Mixa färska bär eller banan tillsammans med naturell yoghurt och tillsätt gärna lite havregryn för att öka proteininnehållet och därmed mättnaden.Kram Zarah
    Det lät ju inte dumt alls
  • Juno

Tack för alla svar

Duva har rätt, hon är ett litet barn. Hon har en fosterskada som bl a gör att barnet är kortväxt med litet huvud och smal kropp. Läkare jag har frågat säger bara att så länge hon äter varierat och får i sig varje måltid och dessutom växer så är det okej. Fast visst är hon underviktig.

Nä, hon är inte pigg och glad, därfär vill jag att hon äter frukost. Aggressioner och koncentrationssvårigheter hör till hennes skada men det blir inte bättre av att inte äta, tänker jag.

Att hon inte äter frukost kan ha att göra med att hon inte varit vaken så länge, 20 min ungefär. Kan prova att väcka henne lite tidigare.

Många bra frukosttips, ska prova imorgon då hon äter frukost hemma igen. Smoothie är bra men tyvärr äter hon inte yoghurt, kanske om jag smyger med det Kan det funka med mjölk istället?

Svar på tråden Frukost för morgontrött 8-åring