• NovaUnique

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)

Här kommer så tråd nummer tre för oss svenskar i Tyskland!

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)
  • NovaUnique

Här kommer nya tråden!

(¯`°?.¸ ღ Michaela - vår söta nollsexa ღ ¸.?°´¯)
  • NovaUnique

Nu är vi äntligen tillbaka i Bremen - och nu ska vi stanna här ett bra tag!!!
    Har riktigt längtat hit....

Nu ska vi äntligen komma iordning i vårt flyttstök, så det kommer bli några turer till IKEA och annat roligt här nu

• NovaUnique

Hörrni - jag inser här nu att jag har en del välling över (Sempers milda fullkornsvälling, fran 8 manader) da vi just gatt över till ettarsvällingen. Vi har alltsa 4 oöppnade paket som star här och tar plats. Hade tänkte slänga ut dem men tänkte höra härinne först om nan vill ha dem? man kan ju skicka dem...

Hojta om nan är intresserad, annars slänger jag ut dem!

Idag ska vi in till stan och shoppa lite Steiff-prylar till Michaelas kusin som snart fyller tva!

• NovaUnique

Jag ska förresten ocksa börja pa VHS inom kort - om jag far plats vill säga! Nu ska jag banne mig lära mig tyska pa allvar! Oki, kan ju en hel del redan, men jag maste börja vaga prata ocksa, och lära mig grunderna bättre! Ska bli skitkul!

• NovaUnique

Oj har er termin på VHS redan börjat Appeltoss?
    Här börjar den inte förrän 25/9.

Jag kom in förresten - ska gå en tyskakurs fast jag fick hoppa på nummer 2 direkt för de tyckte jag var "för bra" för grundkursen. Eehhh... vet inte var de fick det ifrån... Men jag fick löfte om att få byta till ettan om jag skulle känna att nummer två var för avancerad för mig! Skönt det iaf.

Så då kör det igång, då finns det inga ursäkter för mig att inte kunna språket!

• NovaUnique
    InesOchMamma skrev 2007-09-08 00:23:54 följande:
    Hej! Nu har även lilla jag hittat hit! Det bidde 6 veckor i Sverige för var del - och jag längtade faktiskt inte alls tillbaks till T-land... Det börjar faktiskt kännas som att jag har nog av T-land. Har bott här i 10 ar nu och börjar längta hem till vackra Bohuslän!!!Är det nagon som vet vad Bärlauch (örten/kryddan) heter pa svenska?NovaUnique - har nagon köpt din välling ännu? annars kan jag nog tänka mig att överta den?
    Tyvärr är vällingen vi hade över redan borta!
  • NovaUnique

*sluddrar järnet på tyska*

• NovaUnique

Ja jag har ju aldrig läst tyska i hela mitt liv, så jag kommer inte ha nåt att jämföra med! Min kurs börjar inte förrän om några veckor.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Michaela ღ ¸.?°´¯)
  • NovaUnique

Jag har också jordens hemlängtan då och då. Men det går i vågor. Har också tyckt att en hel del är "skit" här i Tyskland. Men när jag väl har varit hemma i Svealandet i några veckor så inser jag att det faktiskt är rätt lika mkt "skit" i båda landen, bara att det är "skit" med olika saker liksom....

Håller med om att sjukvården är bättre här! Men ja... igår var vi t ex på studiebesök på ett dagis. Och DET, mina tyska vänner, var skit! Inga omskrivningar nödvändiga. Mina ögon höll på att trilla ur. Det enda positiva var att det var två fröknar på maximalt åtta barn. Det gillade jag ju. Men resten... lokalerna... tiderna... aktiviteterna... Nää.... Just det dagiset blir det inte för Michaela.

• NovaUnique

Beifuss...
    Nån som vet vad det heter på svenska??

• NovaUnique

Bakpulver och vanillinsocker köper jag alltid med mig från Sverige
    Har blivit vansinnig flera gånger om på de där fjant-påsarna som finns att köpa här.....

• NovaUnique

Åh så kul med surprise-besök!

Jag har faktiskt också haft besök från Sverige, min moster, men hon åkte hem igår, alldeles för tidigt tyckte ju jag förstås.

Usch, just nu är jag verkligen inne i en jag-saknar-Sverige-och-vill-bara-hem-period....

• NovaUnique
    Appeltoss:
    Har "ditt" IKEA Blossa vinglögg? För här i Bremen har jag bara hittat starkvinsglögg... och det gillar jag ju inte. Jag vill ju ha vinglögg juh...
  • NovaUnique
    TyskMamma skrev 2007-11-09 18:18:20 följande:
    Det kanske inte riktigt hör hit men jag tänkte eftersom jag ändå är här kan jag ju tala om det: Jag har plussat!!!
    Nämen GRATTIS!
    Vad roligt!

Här kommer det inte att plussas på lääänge (om någonsin) igen....
  • NovaUnique
    katinka1 skrev 2007-11-10 20:13:18 följande:
    Jag kämpar vidare med Astrid Lindgren: Druder=vildvittror Gragnomen= Grådvärgarmen vad heter Rumpnissar på tyska?? Jag hittar inte det ordet nånstans. Verkar inte som det står med i ordboken
    "Rumpelnissen" heter de!
  • NovaUnique

Nämen Lottschen - grattis till dig med!!!

• NovaUnique

en Anme - är du OCKSÅ gravid?! Haha - jag TYCKTE mig kunna se en liten bula på din mage då vi sågs i parken, men inte sjutton vågade jag fråga, tänkte att du kanske som jag hade en bulle kvar på magen efter förra graviditeten! Grattis till dig med förstås!

• NovaUnique

Nämen jösses!
    Jag får nog ta och hålla mig härifrån ett tag - tänk om det   S   M  I   T   T   A   R   !!!!???

Grattis till dig också Axa!

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)