• Appeltoss

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)

Varan stora kille som är 2,5 är pa en Kindergrippe, eller Tagestätte som jag tror att det kallas där. Just nu är det bara hur lyxigt som helst för de är 11 barn mellan 2 och 6 ar och det pa 2,5 personal. Tydligen räknas de sma barnen som 2,5 barn eftersom de kräver mer jobb. Det finns ju inte speciellt manga heldagsplatser sa ni har jättetur som har fatt en!!

• Appeltoss

Vi har samma problem som dig Kapu, de ger Linus hur mycket godis som helst. Om det gar brukar jag försöka smuggla undan det sa att han kan fa det som fredagsgodis men just nu har vi ett förrad sa det räcker aret ut... Haha, men som omtänksamma föräldrar brukar vi trycka i oss det i smyg, alltsa, man vill ju inte att de ska fa hal i tänderna eller bli tjocka men för oss är det redan kört. Pa Kindergarten far de dessutom marmelad varje dag, jag känner mig plötsligt som värsta sockerpolisen men det liksom bara haglar över en här.

Det verkar som att manga av er har koll pa globolis, vet ni vilken som är bäst att ge när tänderna är pa väg? Varan lille är lite gnällig, just nu far han Dentinox och det funkar iofs bra men det kanske är mildare för honom att fa globolis tänkte jag.

Var det nagon av er som sag Pisa-der grosse Urlaubstest i lördags? Ojojoj vad glad jag är att jag inte var med i svenska laget för jag kände mig alldeles mossig när fragorna kom. Tuuuur att Pisatestet inte fanns när jag gick i skolan, da hade nog inte Sverige legat sa bra till Äsch, far väl skylla pa att de hade papper & penna till hjälp och jag hade en illpigg, hoppande 2,5-aring i knät....

• Appeltoss

Kan nagon hjälpa mig, pa onsdag ska jag pa ett möte pa Kindergarten om de nya ändringarna som kommer 2008 för de tyska kindergarten/kitas. Men varken jag eller Martin har fattat vad det egentligen är som förändras. Är det nagon som vet vad det är? Min tyska är fortfarande rätt risig (men vänta bara, pa mandag bänkar jag mig hos VHS) sa det hade kännts skönt att ha lite koll innan för att lättare kunna hänga med i diskussionen.

• Appeltoss

Haha, nu har jag gatt tva ganger pa min VHS kurs med en ...tja, vad ska man säga, trevlig men ack saaa laaaangsam lärare. Min favorit är när hon obligatoriskt drar lite grammatik en kvart innan vi ska sluta och förklarar reglerna med; Äsch, det hör man hur man ska säga. Hoppas hon syftar pa att folk hör rätt som du säger Anme.

Mmmm, pa onsdag blir livet trevligare igen, ser fram emot Desperate Housewifes.... Fastnade framför den en gang och nu är det en sadan underbar ursäkt att Martin maste natta barnen da.

• Appeltoss

Inesochmamma: Förstar om du längtar till Bohuslän, finns det nagot vackrare?! Fast det är klart, en regnig septemberdag är det väl inte direkt en höjdare nagonstans.

Igar var vi pa sjukhuset pa Linus för att träffa narkosläkaren innan hans operation (finns risk för ljumskbrack sa de ska fixa till det) och da slog det mig igen att ibland är tyskarna inte vidare barnvänliga (eller sa gäller det bara äldre gubbar). Hemma far alltid barnen komma in först, här studsade gubbarna upp sa fort de ropade pa nästa och inte nagon kom pa tanken att fraga om vi inte vill ga in före eftersom 45 min utan minsta leksak kan bli ganska sa langtrakigt för en liten kille. Nästa gang ska jag komma ihag att ladda med lite böcker & leksaker. Men, men, det positiva här är ju att man atminstonde far komma till läkaren, i Sverige kan det ju ta evighet innan man far en tid. Hahaha, det perfekta landet, finns det?

• Appeltoss

Haha, är det ok att schwammla redan före ölen alltsa

• Appeltoss

Tänkte förresten bara säga att det finns nagot liknande familjeliv pa tyska som heter netmoms.de Fast nu far ni inte försvinna dit allihopa

• Appeltoss

När jag läste tyska pa gymnasiet hade vi en stenaldersgubbe och vi tragglade bara glosor och grammatik. Har sedan dess aldrig glömt bort ramsorna med de tyska prepositionerna även om jag inte alltid kom ihag vad just de prepositionerna betydde VHS-läraren som jag har är mer "slapp", vi far prata en del tva och tva och tyvärr är vi ju lika risiga allihopa sa vi lär oss inte sa mycket av varandra. Men det är bara att prata pa, de flesta tyskar förstar ju ända vad man menar.

En liten etikettfraga; jag tycker det är svart att veta när man ska dua eller nia och har efter fem manader pa dagis bett dem säga Mia. Men nu säger den yngre tjejen iallafall Frau till mig. Ska jag tolka det som att hon inte vill dua mig eller att hon glömt vad jag heter? Jag fragade Martin, han är ju tysk sa lite koll borde han ju ha tyckte jag, men han hade ingen aning... Sa just nu latsas jag som det regnar...

• Appeltoss

Tack Cosmos! Puh, jag tror jag kommer nia varenda människa för säkerhets skull... Men da är det nog läge att ligga lite lagt med tjejen pa dagis ifall hon tycker det känns bäst med ni. Det är mest att jag känner mig som en gammal tant när hon säger Frau

När jag ända är igang med att fraga om saker, är det nagon av er som har ett recept (eller flera) pa en smarrig kaka/tarta som ni skulle vilja dela med er till mig? Pa Kindergarten är det alltid saker pa gang som vi ska ta med kakor till försäljning till och jag kan ju säga att mina deprimerande chokladkakor ligger ljusar ifran de maffiga konstverk alla andra har med sig (hehe, men en av dem kände jag senare igen bland kakmixerna pa Real). Sa för all omväxling till chokladkakorna skulle jag bli jätteglad!

Nu ska jag sätta mig och dräggla över min senaste favvo; katalogen fran Jako-o, ojojoj vad mycket kul de har!! Hehe, om jag far bestämma kommer vara ungar snart att drunkna i leksaker.

• Appeltoss

Tyskmamma; vet hur du känner det, ibland tycker jag oxa det är helt bedrövligt här och kan grata ögonen ur mig. Men det är ju mest för att jag da saknar kompisarna och allt det hemvana. Vet att jag gnällde lika mycket över saker hemma i Sverige. Men man far väl se det positivt, vi har ju möjligheten att ta det bästa fran bada länderna, haha även om det innebär att man släpar fiskbarnmat hit och schnecken-korn (sant där snigeldödargrejs) dit. Och just nu har vi ju det fortfarande grönt & fint medan jag kan sätta en slant pa att det blaser snorkallt i Gbg (finns det nagon kallare stad pa vinter???) och att en hel del blad redan singlat ner.

Vad gäller barnmaten KaBi sa gör det som passar er bäst, det verkar ju bli folk av barn oavsett vad deras kultur säger att de ska äta. Varan 7-manaders äter 2 "riktiga" mal (lunch & middag) per dag med kött/fisk, potatis & grönsaker, gröt till frukost, frukmellis pa em och välling pa kvällen. Det funkade bra till storebror men det här lilla matvraket äter tyvärr dessutom 1-2 ganger per natt. Kan inte fatta att han ända är sa smal, den ämnesomsättningen har han INTE fran mig...

Tack för tipset om äpplekakan förresten, det hade jag inte tänkt pa!

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - drei¸.•°´¯)