• Anonym

Vad är det för skillnad mellan att vara sambo och inneboende?

Ja vad är det för skillnad?

Jag sökte socialbidrag och skrev mig som inneboende hos min pojkvän. Vi gjorde tom ett kontrakt där det stog vad jag skulle betala. Men sedan så blev jag gravid och då var vi ju tvungna att berätta att vi var tillsammans.

Så vad är det för skilland. Om vi lever i ett celibat förhållande och inte rör på varandra, är vi då sambos eller är jag inneboende? Har allt och göra om vi har en sexuellrelation med varandra? Så om våra känslor tar slut är jag bara inneboende då eller?

Kan någon förklara skillanden, för det här har jag funderat på länge.

Snälla inga moraltanter TACK

• Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan att vara sambo och inneboende?
  • Im Fabulous
    Kanelflicka skrev 2007-08-16 13:32:07 följande:
    "Sambo är man när man står på ett hyres eller bostadskontrakt tillsammans med någon annan"nej, man måste inte stå på kontraktet för att räknas som sambo. Jag var ej på kontraktet men vi var sambos.
    okej. Var bara en tanke.
  • Anonym

Det är precis det. Hela lagen är så luddig.

Im Fabulous skrev 2007-08-16 13:41:55 följande:
    okej. Var bara en tanke.
  • Anonym

Det är inte lagen som är luddig, det är ts syften som är luddiga!

• Anonym

Nej jag ahr inget syfte med det. Jag håller inte på att utnyttja systemet eller något liknande!
    Jag har fått svar nu på vad skillnaden är.
    Så tack så mycket

Anonym skrev 2007-08-16 15:08:03 följande:
    Det är inte lagen som är luddig, det är ts syften som är luddiga!
  • Anonym

EFtersom du vägrat ta till dig vad som skrivits sedan du började tråden, måste man ju utgå ifrån att du inte VILLE förstå, eller hur? Och då kommer frågan: varför?

• Ingefaera
    Anonym skrev 2007-08-16 15:25:38 följande:
    Nej jag ahr inget syfte med det. Jag håller inte på att utnyttja systemet eller något liknande!Jag har fått svar nu på vad skillnaden är. Så tack så mycket
    Om nu inte dina avsikter var att utnyttja systemet, varför då skriva sig som inneboende hos din pojkvän?
  • Anonym

det finns tilfällen jag kan tycka det är rätt, som när systemet felar.

om hennes pojkvän har jobb tycker jag det är riktigt fult & ruttet, det är att utnyttja systemet.

däremot som att systemet tycker att 2 pers ska leva på 1 studiebidrag = sjukt. det bäddar för fusk, för att klara sig helt enkelt, för det är helt omöjligt annars.

• Anonym

Siste anonym, då får man väl masa sig iväg till soc och söka ekonomiskt bistånd, då? Det är ALDRIG rätt att utnyttja systemen. Hjälp finns för den som har rätt till det, men det ska tas ur rätt kassa isf!

• Anonym

Jag har fått svar på min frågor!
    Igen den här tråden handlar inte om vad som är rätt eller fel! Den handlar om vad som är skillnaden. Myndigheterna har nog ingen rätt att ifrågasätta vad jag och min pojkvän gör i vårat sovrum eller om vi har känslor för varandra.

Och jag går varken på soc eller får bostadsbidrag eller något liknande. Jag har ett helt vanligt arbete och betalar skatt som "alla" andra!

Nej det finns anledningar varför jag inte kan skriva mig hos min pojkvän. Håller på att söka skyddat boende.

Ingefaera skrev 2007-08-16 15:43:16 följande:
    Om nu inte dina avsikter var att utnyttja systemet, varför då skriva sig som inneboende hos din pojkvän?
  • Anonym

TS: "Och jag går varken på soc eller får bostadsbidrag eller något liknande."
    Du skriver själv i trådstarten att du sökt socialbidrag så givetvis drar man slutsatsen att det var därför du ville stå som inneboende.

" Håller på att söka skyddat boende. "
    Om du har en hotbild mot dig förstår jag att du inte vill skriva dig där du bor. Dock har detta inget att göra med att vara inneboende eller ej. Man måste med dagens regler skriva sig där man bor; boendeformen spelar ingen roll, man bor där lika mycket oavsett om man är inneboende, sambo eller har eget kontrakt.
    Men för vem skulle du vara tvungen att berätta att ni var ett par för för att du blev gravid?? Så länge inga bidrag är inblandade är det folks ensak.

• Anonym

Nej det var bara vi som satt en kväll och bröjade att fundera på vad som är skillnaden på inneboende och sambo. För sambo står ju får samanboende och det är man ju oxå om man är inneboende.

Men jag tycker fortfarande att det är så luddigt. Men skit samma.

Anonym skrev 2007-08-16 18:07:29 följande:
    TS: "Och jag går varken på soc eller får bostadsbidrag eller något liknande."Du skriver själv i trådstarten att du sökt socialbidrag så givetvis drar man slutsatsen att det var därför du ville stå som inneboende." Håller på att söka skyddat boende. "Om du har en hotbild mot dig förstår jag att du inte vill skriva dig där du bor. Dock har detta inget att göra med att vara inneboende eller ej. Man måste med dagens regler skriva sig där man bor; boendeformen spelar ingen roll, man bor där lika mycket oavsett om man är inneboende, sambo eller har eget kontrakt.Men för vem skulle du vara tvungen att berätta att ni var ett par för för att du blev gravid?? Så länge inga bidrag är inblandade är det folks ensak.
  • Anonym (B.A)
    Anonym skrev 2007-08-16 18:26:43 följande:
    Nej det var bara vi som satt en kväll och bröjade att fundera på vad som är skillnaden på inneboende och sambo. För sambo står ju får samanboende och det är man ju oxå om man är inneboende.Men jag tycker fortfarande att det är så luddigt. Men skit samma.
    Vad är det som du tycker är luddigt?

Sambo = sammanboende dvs. bor och lever tillsammans under ett parliknande förhållande. Som ett par har man vanligen en sexuell relation och delar på eller hjälps åt med hushållssysslor och med ekonomi.

Inneboende = bor inneboende hos någon annan person i dennes bostad. Har inte ett parliknande förhållande med den jag bor hos, dvs. vi har ingen ömsesidig relation, delar ej på ekonomin etc. utan jag bara bor där och betalar avtalsenlig hyra för mitt boende utan att vi har någon annan typ av relation/förhållande till varandra.
  • Anonym (B.A)

Ytterligare en skillnad på sambo och inneboende är den tänkta varaktigheten i boendet tillsammans.

Om en sambo kommer hem och plötsligt informerar att han/hon kommer att flytta ett visst datum så föranleder det nog en viss känslomässig diskussion med den andre parten. En sambo har inte heller något tidsbegränsat sammanboendeavtal eller någon uppsägningstid på sitt parförhållande.

Om en inneboende meddelar att han/hon ska flytta ett visst datum så handlar nog diskussionen mer om hur lång avtalad uppsägningstid man har kommit överens om. Men i övrigt är det nog inga större känslor av sorg och saknad. En inneboende kan också ha ett tidsbegränsat kontrakt och därmed vara tvungen att flytta ett visst datum.

Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan att vara sambo och inneboende?