• Anonym ("orolig")

Gravid? efter ägglossning????

Hade samlag 2-3 dgr efter ägglossningen.
    Är risken större ett par dgr innan att man blir gravid, än efter? och störst är den väll på själva ägglossningsdagen??
    hur stor är chansen för mig att jag kunnat bli gravid ett par dgr efter ägglossningen?? tacksam för svar av någon som vet.

• Svar på tråden Gravid? efter ägglossning????
  • baby87

Jo varför inte det blev jag iallafall så det finns chans

• Anonym ("orolig")

Hur många dgr efter ägglossning blev du? detta var bara en gång. Du kanske gjorde både innan och efter? tack

• Anonym ("orolig")

puffar....?

• baby87

Vi hade samlag 2-3 dagar den månaden Det var väl som du 2-3 dagar efter Så jag tror du kan va gravid till 100%

• Anonym ("orolig")

Fast vad jag hört så tar det ett dygn för ägget innan det kommer till livmodern, och innan det måste ju spermien fästa fast. ?

• baby87

Jo de där e sant tycker med det är konstigt att jag blev gravid menmen få se om det händer dig så

• Cecese

Ägget lever 12-24 timmar efter äl. Efter det så dör det och kan inte längre befruktas. Ägget befruktas i äggledaren och färdas sen ner till livmodern för att fästa vilket tar några dagar. Så om du vet när du hade äl så kan du inte bli gravid 2-3 dagar senare. Däremot kanske du hade äl ett par dagar senare än du tror och då finns chansen absolut.

• Anonym ("orolig")

Jag hade en kraftig smärta i min högra äggledare i ca 1 dygn, samt flytningar osv, så då borde det vara lugnt?

• Cecese

Borde ju vara det, det tyder ju på att du hade äl då. Men man kan ju ha älflytningar flera dagar innan äl. Vet att det finns cykler som jag fått älflytningar 7-8 dagar innan jag haft äl. Jag får alltid ont när jag har äl men vet ju inte hur det är för dej, vissa kvinnor har ont före andra efter äl.

• ligo

Men samtidigt vet man ju inte exakt på dagen vilken dag man har äl, om man inte testar med sticka.

Men vet att det är ett antal dagar efter mens.

När jag blev med mina englaflickor, då hade vi 6 en enda gång under den månaden, anledningen till detta var att vi just den gången återförenades..
    Detta var ca 7 dagar innan jag skulle ha min mens, (säker tid) hm näe,, jag blev gravid,, med 2..

Så ja,, några dagar efter om det nu är efter,, så kan man bli gravid.

• Cecese
    ligo:
    Man kan visst veta vilken dag man har äl utan att använda stickor. jag vet till 100% vilken dag jag har äl och jag har aldrig använt sitckor. Dock kan jag inte säga dagen innan jag har äl att imorgon har jag äl så jag kan inte använda det som preventivmedel. Men det går inte att ta fel på att jag har äl när jag har det. Och mensen kommer prick 14 dagar efter och så har det varit sen 2001. Jag har tom räknat ut rätt bf på andra och tredje barnet genom att veta vilken dag jag har äl, fick samma datum på stora ul som ajg redan räknat ut.

Man har inte äl ett visst antal dagar efter mens. Man har äl ca 14 dagar före nästa mens.

Sen att du blev gravid ungefär en vecka innan du skulle haft mens beror troligtvis på att din äl blev 1 vecka sen och därför skulle även din mens ha blivit en vecka sen om du inte blivit gravid.
  • ligo

Ja jo så är det kanske,, men hehe enligt mej spelar det ingen roll alls om man säger att äl kommer ex antal dgr före eller efter mens..

Ja om vi säger så här.. jag känner när jag har äl.. men det är inte tiden då man blir gravid, utan det är tiden då ägget släpper och å är det ofta försent.. jag vet inte men så har iaf flera bm förklarat det för mej,, jag har alltid tyckt att det låter konstigt men tydligen är det så.. enligt dom.

Hur som helst,, om det är som du säger i att man har äl 14 dgr innan mens och man inte vet exakt hur man har sin mens så vet man ju inte exakt när man har sin äl. och då hade jag ju iaf lite rätt..

Då kan ju äl-stickor komma väl till pass..

//Linda

Cecese skrev 2007-08-16 11:01:48 följande:
    ligo:Man kan visst veta vilken dag man har äl utan att använda stickor. jag vet till 100% vilken dag jag har äl och jag har aldrig använt sitckor. Dock kan jag inte säga dagen innan jag har äl att imorgon har jag äl så jag kan inte använda det som preventivmedel. Men det går inte att ta fel på att jag har äl när jag har det. Och mensen kommer prick 14 dagar efter och så har det varit sen 2001. Jag har tom räknat ut rätt bf på andra och tredje barnet genom att veta vilken dag jag har äl, fick samma datum på stora ul som ajg redan räknat ut.Man har inte äl ett visst antal dagar efter mens. Man har äl ca 14 dagar före nästa mens.Sen att du blev gravid ungefär en vecka innan du skulle haft mens beror troligtvis på att din äl blev 1 vecka sen och därför skulle även din mens ha blivit en vecka sen om du inte blivit gravid.
  • Cecese
    ligo skrev 2007-08-16 11:11:47 följande:
    Ja om vi säger så här.. jag känner när jag har äl.. men det är inte tiden då man blir gravid, utan det är tiden då ägget släpper och å är det ofta försent..
    Jag vet bara att när jag känner av min äl så släpper ägget men det är inte försent att ha sex då eftersom ägget lever upp till 24 h. Så spermierna hinner ju fortfarande simma upp och möta ägget i äggledaren.
    ligo skrev 2007-08-16 11:11:47 följande:
     Hur som helst,, om det är som du säger i att man har äl 14 dgr innan mens och man inte vet exakt hur man har sin mens så vet man ju inte exakt när man har sin äl. och då hade jag ju iaf lite rätt.. Då kan ju äl-stickor komma väl till pass.. //Linda
    Ja har man oregelbunden mens så kan ju älstickorna vara till god hjälp för att få veta när man har äl. Men det är inget måste. Jag har väldigt oregelbunden mens och kan ha äl allt från dag 18 till 60 men eftersom jag känner min kropp så är det inte några problem.
  • ligo

ja jo visst kan det vara så. Men hm jag vet inte,, jag har förut alltid trott /trott mej veta att när man känner av äl så är det allt mellan ett par dgr innan till ca ett par dgr efter man kan bli gravid men sedan jag fick veta att när man känner av äl är det försent har jag blivit mycket veilg i min "tro"..

men men,,,
    TS.. vill du vara gravid? får jag fråga när hade du 6 och finns det ännu tid för dej att ta ett dagen efter piller för att slippa bli gravid om det är så du vill.. det kan du ta upp till 72 timmar efter oskyddat samlag, ju tidigare desto bättre..

• Cecese

ligo: Ja bm har långt ifrån alltid rätt har jag märkt. Jag känner iaf av samma dag jag har äl och då kan jag även bli gravid. Det har jag ju även fått bekräftat eftersom jag fick samma datum på ul med andra och tredje barnet som jag själv räknade ut genom att utgå från det jag säger att jag har äl. Och ägget lever 12-24 h efter att det släppt och inom den tiden kan det bli befruktat. Det kan däremot inte bli befruktat före det släppt.

• ligo
    Cecese skrev 2007-08-16 11:47:15 följande:
    ligo: Ja bm har långt ifrån alltid rätt har jag märkt. Jag känner iaf av samma dag jag har äl och då kan jag även bli gravid. Det har jag ju även fått bekräftat eftersom jag fick samma datum på ul med andra och tredje barnet som jag själv räknade ut genom att utgå från det jag säger att jag har äl. Och ägget lever 12-24 h efter att det släppt och inom den tiden kan det bli befruktat. Det kan däremot inte bli befruktat före det släppt.
    Nop inte före det släppt,, men spermier kan ju leva i upp till 5 dygn..

Mycket med det dära....
Svar på tråden Gravid? efter ägglossning????