• Cecese

Gravid? efter ägglossning????

Ägget lever 12-24 timmar efter äl. Efter det så dör det och kan inte längre befruktas. Ägget befruktas i äggledaren och färdas sen ner till livmodern för att fästa vilket tar några dagar. Så om du vet när du hade äl så kan du inte bli gravid 2-3 dagar senare. Däremot kanske du hade äl ett par dagar senare än du tror och då finns chansen absolut.

• Cecese

Borde ju vara det, det tyder ju på att du hade äl då. Men man kan ju ha älflytningar flera dagar innan äl. Vet att det finns cykler som jag fått älflytningar 7-8 dagar innan jag haft äl. Jag får alltid ont när jag har äl men vet ju inte hur det är för dej, vissa kvinnor har ont före andra efter äl.

• Cecese
    ligo:
    Man kan visst veta vilken dag man har äl utan att använda stickor. jag vet till 100% vilken dag jag har äl och jag har aldrig använt sitckor. Dock kan jag inte säga dagen innan jag har äl att imorgon har jag äl så jag kan inte använda det som preventivmedel. Men det går inte att ta fel på att jag har äl när jag har det. Och mensen kommer prick 14 dagar efter och så har det varit sen 2001. Jag har tom räknat ut rätt bf på andra och tredje barnet genom att veta vilken dag jag har äl, fick samma datum på stora ul som ajg redan räknat ut.

Man har inte äl ett visst antal dagar efter mens. Man har äl ca 14 dagar före nästa mens.

Sen att du blev gravid ungefär en vecka innan du skulle haft mens beror troligtvis på att din äl blev 1 vecka sen och därför skulle även din mens ha blivit en vecka sen om du inte blivit gravid.
  • Cecese
    ligo skrev 2007-08-16 11:11:47 följande:
    Ja om vi säger så här.. jag känner när jag har äl.. men det är inte tiden då man blir gravid, utan det är tiden då ägget släpper och å är det ofta försent..
    Jag vet bara att när jag känner av min äl så släpper ägget men det är inte försent att ha sex då eftersom ägget lever upp till 24 h. Så spermierna hinner ju fortfarande simma upp och möta ägget i äggledaren.
    ligo skrev 2007-08-16 11:11:47 följande:
     Hur som helst,, om det är som du säger i att man har äl 14 dgr innan mens och man inte vet exakt hur man har sin mens så vet man ju inte exakt när man har sin äl. och då hade jag ju iaf lite rätt.. Då kan ju äl-stickor komma väl till pass.. //Linda
    Ja har man oregelbunden mens så kan ju älstickorna vara till god hjälp för att få veta när man har äl. Men det är inget måste. Jag har väldigt oregelbunden mens och kan ha äl allt från dag 18 till 60 men eftersom jag känner min kropp så är det inte några problem.
  • Cecese

ligo: Ja bm har långt ifrån alltid rätt har jag märkt. Jag känner iaf av samma dag jag har äl och då kan jag även bli gravid. Det har jag ju även fått bekräftat eftersom jag fick samma datum på ul med andra och tredje barnet som jag själv räknade ut genom att utgå från det jag säger att jag har äl. Och ägget lever 12-24 h efter att det släppt och inom den tiden kan det bli befruktat. Det kan däremot inte bli befruktat före det släppt.

Svar på tråden Gravid? efter ägglossning????