Inte gjort men funderat många gånger. Vi har bott ihop i tre år och min dotter har alltid behandlat min sambo respektfullt även om jag vet att hon inte alltid har älskat att bo med honom.
Hans två barn däremot beter sig som monster och så fort de inte får göra något får jag skulden. De tyckte om mig någorlunda innan, men efter att vi flyttade ihop och jag satt ned foten för att de betedde sig som att det var något slags lyxhotell de bodde på (när det var som värst låg yngsta dottern i sängen och skrek på sin pappa tills han kom med frukost åt henne och äldsta dottern skulle flytta till mamma efter att jag bett om hjälp att duka bordet).
Jag förklarade att jag inte kunde leva så utan förväntade mig mycket mer av de jag ska dela hem med och han höll med mig till viss del. Hans barn är alltså 14 och 16, inte små barn. Vi kompromissade och införde lite regelbunda sysslor för dem, inget betungande utan en mjukstart, de ska duka bordet och tömma diskmaskinen en dag var i veckan och sen förväntar vi oss att de ställer in tallriken i diskmaskinen efter middagen och städar sina rum.
Den yngre har i perioder totalt fryst ut mig. Hon har satt sig mellan oss i soffan, när han kramar mig har hon då alltid behövt hjälp med något exakt på sekunden, hon har sagt till sin mamma att jag är en häxa och att de inte får sitta i soffan i vardagsrummet och att vi inte har någon mat hemma. Vid matbordet har hon tittat förbi mig och bara pratat med sin pappa. När jag har försökt starta en konversation med henne genom att fråga något har hon ignorerat mig.
Båda två skyller alltid på mig om de inte kan göra något, typ om vi är bortbjudna och de vill ha skjuts till en kompis just då är det mitt fel. Om jag behöver bilen när de vill åka och spontanshoppa tycker det att det är jag som ska ställa in, även om min sak varit planerad i en vecka.
Min sambo har försökt prata med både dem och sitt ex, men dels är deras mamma bra på att bekräfta dem i allt de känner och tror på riktigt på dem när de säger att de som sagt inte får mat eller vistas i soffan, dels är de helt oemottagliga för att allt som är fel inte beror på mig. Hans yngsta dotter har sagt till honom att det spelar ingen roll vem han (eller hennes mamma) skulle välja, hon kommer aldrig att acceptera någon bonusfamilj. Den enda familj hon någonsin kommer acceptera är mamma, pappa och sin syster.
Jag kräver inte att hon/de ska älska mig. Att min dotter och min sambo har en fin relation är jag jätteglad för och han säger ofta att han älskar henne som sin egen. Det är inget jag kan kräva. De har inte valt att bo med mig. Men jag tycker åtminstone att så stora barn skulle kunna åtminstone respektera mig och sin pappas val. Innan vi flyttade ihop fick var och en av barnen ett enskilt samtal om ev ihopflytt och där vi sa att det är helt ok om de vill säga nej. Alla tre svarade at det skulle bli roligt. De är därmed inte helt överkörda i det här heller.
Så, ja, många gånger de senaste året har jag skickat in intresseanmälan på lägenheter för att sen, när det lugnat sig lite nån dag senare tackat nej. Men nu r det nära igen...