Latin!!
Någon här som kan hjälpa att översätta eller vet någon sida där man kan göra det eller nåt?! Skulle vilja skriva "köket är hemmets hjärta" på väggen. Är inte så insatt i latin, om det ens går att översätta, vore tacksam för hjälp=)
Någon här som kan hjälpa att översätta eller vet någon sida där man kan göra det eller nåt?! Skulle vilja skriva "köket är hemmets hjärta" på väggen. Är inte så insatt i latin, om det ens går att översätta, vore tacksam för hjälp=)
Här är en översättning.
Culina est cor domus.
Man kan skriva på några andra sätt också. Exempelvis kan culina vara coquina och cor kan vara pectus.
Culina är kök. Est är h*n/den/det är. Cor är hjärta, och domus är hemmets.
Ett sådant kök skulle jag vilja ha
Nu minns jag ytterst lite av mitt gymnasielatin, men är "domus" verkligen rätt form (dvs genitiv)?
Vågar du lita på en internetsajt? Ring närmsta klassiska institution, på gymnasie- eller universitetsnivå, och be att få tala med en latinlektor.
Åhh,jag som alltid velat läsa latin..men var ska man kunna göra det?
Presens konjunktiv, det beror på vilket latin man pratar. Genitiv av domus är domus i de allra flesta fall, men i förklassiskt latin kan det också vara domi.
Overdose: Du har säkert rätt. Mina kunskaper är som sagt ytterst grumliga numera, och jag blandar ihop mina deklinationer.
Pruppfia: Vissa komvux har latinkurser. Alla universitet och säkert flera högskolor. Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala, men i Lund kan man numera läsa nybörjarlatin.
overdose: "men i förklassiskt latin kan det också vara domi."
Tror nej. Det är inte något andradeklinationsord (eller vad -us/-i-orden nu är). Fjärde? Därtill är det väl liksom liksom "manus" ett av de där orden som trots utseendet är feminina.
Bildning är det som är kvar när man har glömt vad man har lärt sig (det mesta i alla fall)
Så är det ändå Åsa. Plautus använder sig av formen domi i genitiv.
Här är ett paradigm.
tinyurl.com/ly5ms
Man får scrolla ner en bra bit för att komma till fjärde deklinationen och domus.
Men för F-N! Tjejen ber om en snygg översättning att sätta på väggen inte en klassisk duell!!
En terminskurs i grundläggande latin är väl inte heller det ultimata svaret på frågan, så, era lärda stollar: Svara eller dra åt skogen!!
Men Oleander, hon har ju fått ett svar
overdose: Där ser man. "Vacklar mellan andra och fjärde deklinationen" minsann.
Oleander: Om man ska sätta en text på väggen är det väl knappast utanför frågan att veta om det ska stå "cor domus" eller "cor domi" innan man börjar måla/brodera? (I detta fall uppenbarligen korrekt med båda enligt overdose's förtydligande.)
Om du vill ha fler latincitat kan du ju kolla här - en hel del roliga!
www.yuni.com/library/latin_5.html
Intressant kan vara att det äldre latinets uttryckssätt för "kök", "focus" som betyder härd, eldplats, i sig självt bar betydelsen mittpunkt och har utvecklats både till ord som betyder detta och till betydelsen "eld" i de latinskättade språken.
overdose: Det har hon absolut och "whit a twist" dessutom. Hade jag ställt frågan så kunde jag definitivt varit utan "The twist"
Ett gammalt partytips lyder: Man är inte roligare än man gör sig, så:
Att vara lärd på latin är säkert kul, för de som kan det...;O)
Låter ju onekligen bättre med domi så om båda är korrekt hade
jag valt det.
Domus drar ju tankarna till affären...
Well, Komvux där jag bor vet jag med säkerhet INTE har latin på schemat..men man kanske kan höra runt lite...?