• Moas Pappa

Egen hemsida

Tänkte starta en liten tråd för oss som knepar och knåpar med egna hemsidor. Kom gärna med ideér och/eller kritk. Vår sida återfinns på www.lyckborg.com

• Svar på tråden Egen hemsida
  • Cerasus

Har suttit med hemsidor och asp-programmering i flera år, men har på senare tid lessnat nåt fruktansvärt. Här är sånt jag gjort innan iaf:

www.cerasus.se

• Cerasus

men vad nu då? halva inlägget kapades!

Skulle vara med att cerasus.se var tänkt att bli en sorts portfolio, men att jag inte orkat uppdatera.

Andra sidor jag gjort är:

www.btfs.net

• Cerasus

Igen!

Verkar vara någon sorts bugg i systemet som skapar länkarna tror jag.

tredje gången gillt.

Andra sidor jag gjort är:

www.btfs.net - mitt fd metalbands sida
    www.esoteria.tk - polares numera nerlagda metalband.

• MattiasJ

Några tips och tankar om php vs asp? eller asp.net för den delen.
    Har mest syslat med php och har aldrig riktigt försökt mig på resten.

• Cerasus

Så vitt jag vet är vanlig asp och php i princip jämförbara i relation till vad man kan göra. Den stora skillnaden är att asp är avsevärt svårare att få bra hjälp med eftersom de flesta kör php. Asp.net har jag noll koll på annat än att det verkar vara väldigt kraftfullt.

Skulle jag råda någon så skulle jag förespråka php.

• essarf
    MattiasJ skrev 2007-08-22 09:44:58 följande:
    Några tips och tankar om php vs asp? eller asp.net för den delen.Har mest syslat med php och har aldrig riktigt försökt mig på resten.
    Php som körs mot MySQL är helt optimalt. Det trevliga är ju att oftast blir webhotellen billigare och bättre med den lösningen (man slipper licenskostnader för Microsoft, för ingen har väl tänkt köra ASP på linux på allvar?)

Nu händer det ju saker på marknaden dock. Dynamiskt laddade sidor där javascript gör frågor mot serverside / databas "on-the-fly" är extremt kraftfullt. Vad detta är bäst att koda i, php eller asp.net är ju frågan...

Själv är jag ett stort fan av php:s bildfunktioner, att skapa bilder direkt i phpscript. Grafer, thumbnails, lägga på text på uppladdade bilder, ändra färger. Hur smidigt som helst.
  • Quiz

Kör PHP och MySql på jobb. Är dock ganska ny på området, men hittar nya häftiga funktioner varje dag =)

• essarf
    Quiz skrev 2007-08-26 18:53:33 följande:
    Kör PHP och MySql på jobb. Är dock ganska ny på området, men hittar nya häftiga funktioner varje dag =)
    Yes! Man rotar lite så hittar man saker som man inte trodde fanns. Det är märkligt att inte alla använder dem. Kodade ett system där användaren laddar upp en bild till sidan, oavsett storlek och bildnamn hanterar sidan sen bilderna och visar dem i en viss inställd storlek samt i ett thumbnailformat. Bilderna skalas om på servern och skickas till användaren. Filnamnen kodas om till hexkod så att de bevaras, men problem med "GET" överföringar och länkningar till bilden blir busenkel. (Mellanslag och svenska tecken bråkar en del annars..) Perfekt för den som vill slänga upp alla familjebilder utan att köra dem genom photoshop i timmar innan de passar hemsidan. :)
  • MattiasJ

php och mysql håller jag med om är väldigt användbart, för att inte tala om mysqli som tyvärr mitt webhotell inte stödjer.
    Det är busenkelt när man väl kommer igång.
    Fast å andra sidan, allt är enkelt när man väl lärt sig :)

• Planet Bob

Ok, eftersom alla här verkar vara insatta i vad MySql är så kan någon vänlig själ berätta för mig vad detta innebär och vad man kan göra med det.
    Som tidigare nämt "hittar man nya saker varje dag" men jag måste få grepp om vad det innebär.

Jag är van användare av html/xhtml och har gjort en del hemsidor i mina dar. Dock inte mer avancerat än xhtml, css och fåtal php-script.

Svar på tråden Egen hemsida