• Nalle Puh73

Kissat i sängen. Hur rengör ni madrasserna?

Har en kille på 2,3 år som blivit trorr dygnet runt i sommar men nu har det hänt lite olyckor 2 nätter denna vecka. Första natten hamnade allt i min säng där madrassskyddet finns så det var ju lugnt, bara tvätta lakan, skyddet och täcke. Men i gårkväll hade han hamnat mellan tunnmadrasserna så kisset kom i hela sängen. Båda bäddmadrasserna. den stora bäddmadrassen (vi har 2 lager) och även ner i resårbottnarna.
    Hur sjutton får jag rent och torrt allt det? Översta madrassen kan man tvätta överdraget på men det är ju rakt genom att det farit.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Kissat i sängen. Hur rengör ni madrasserna?
  • Underbaraälskade

Lite svårt men värt att tänka på så ha ett lager potatismjöl hemma
    sätt de på madrassen så suger det upp kisset helt oslagbart.. Fast nu vet jag inte hur de funkar jobbigt när det for just i mellan madrassena..

Fast ja de enda jag kan komma på som sagt sätt ett lager pot mjöl och låt de ligga och suga upp och så damsuger man bort det sen, brukar funka fint fint, gör så på mattor mm om dottern råkat kissa ner sig lite nån gång då hon sprungit utan blöja..

Stolt mamma till Alva
  • jummie

Ja jag har oxå haft tanke på detta o lyckats förebyggade det med "kisslakan" som jag fått från en vän inom vården.

Men jag tror att du åker på att kemtvätta hela kalaset för kiss kan börja lukta. Ettt tips är madrasskydd med "inbbyggt" plastadfrotté..tror det var på Ikea jag såg det.

• Nalle Puh73
    Underbaraälskade skrev 2007-08-17 08:12:36 följande:
    Lite svårt men värt att tänka på så ha ett lager potatismjöl hemmasätt de på madrassen så suger det upp kisset helt oslagbart.. Fast nu vet jag inte hur de funkar jobbigt när det for just i mellan madrassena.. Fast ja de enda jag kan komma på som sagt sätt ett lager pot mjöl och låt de ligga och suga upp och så damsuger man bort det sen, brukar funka fint fint, gör så på mattor mm om dottern råkat kissa ner sig lite nån gång då hon sprungit utan blöja..
    Ok, bra att veta till nästa gång, Nu har det säkert torkat in för mycket. Har renbäddat och vänt madrasser med handukar mellan varje lager halva natten känns det som. Ska lägga ett madrassskydd mellan översta tunnmadrassen och nästa också så stanna kisset där om det blir fler olyckor i framtiden. Är lite svårt att skydda hela sängen när han sover i vår säng i mitten. Brukar försöka så han ligger med rumpan på min madrass men nu hade han lyckas få den i skarven så klart.
  • Nalle Puh73
    jummie skrev 2007-08-17 08:15:46 följande:
    Ja jag har oxå haft tanke på detta o lyckats förebyggade det med "kisslakan" som jag fått från en vän inom vården.Men jag tror att du åker på att kemtvätta hela kalaset för kiss kan börja lukta. Ettt tips är madrasskydd med "inbbyggt" plastadfrotté..tror det var på Ikea jag såg det.
    Kanske skulle införskaffa det till den stora bäddmadrassen. Har madrasskydd i min säng men det hjälpte ju inte när han lågt för nära mitten.
    Vi har 2 st 90 cm resårbottner och på det en 180cm bäddmadrass och ovan varsin 90 cm bäddmadrass.
    Kul om man får kemtvätta hela kalaset, vad ska man då sova i? Testar väl med skumtvättförst och hoppas det räcker.
  • Underbaraälskade
    Nalle Puh73 skrev 2007-08-17 08:18:43 följande:
    Ok, bra att veta till nästa gång, Nu har det säkert torkat in för mycket. Har renbäddat och vänt madrasser med handukar mellan varje lager halva natten känns det som. Ska lägga ett madrassskydd mellan översta tunnmadrassen och nästa också så stanna kisset där om det blir fler olyckor i framtiden. Är lite svårt att skydda hela sängen när han sover i vår säng i mitten. Brukar försöka så han ligger med rumpan på min madrass men nu hade han lyckas få den i skarven så klart.
    Jo potatis mjöl är super bra, är nått jag alltid har hemma nu för tiden ja dottern håller på och pott tränar 
    Stolt mamma till Alva
  • jummie
    Nalle Puh73 skrev 2007-08-17 08:23:28 följande:
    Kanske skulle införskaffa det till den stora bäddmadrassen. Har madrasskydd i min säng men det hjälpte ju inte när han lågt för nära mitten.Vi har 2 st 90 cm resårbottner och på det en 180cm bäddmadrass och ovan varsin 90 cm bäddmadrass. Kul om man får kemtvätta hela kalaset, vad ska man då sova i? Testar väl med skumtvättförst och hoppas det räcker.
    Jag har oxå en stor bäddmadrass ovanpå två vanliga 90´s madrasser o jag tänkte klä in både bäddmadrassen o de vanliga madrasserna o madrasskydd. Jag inbillar mig att det kommer att bli bra mkt billigare än kemtvätt o sparar en hel del huvudvärk. Så kanman sova lungt utan att behöva oroa sig

Än så länge så har bara en olycka hittat av madrasserna här hemma o jag fick dra av skyddet på den stora bäddmadrassen o åka till en kompis o tvätta. I lägenheter finns stora maskiner som sväljer så stora saker. Sen skumgummit innuti sköljde jag bara av i badkaret. Att tvätta en vanlig madrass själv tror jag är möjligt men ack så besvärligt att torka den!
  • Nalle Puh73
    jummie skrev 2007-08-17 08:34:42 följande:
    Jag har oxå en stor bäddmadrass ovanpå två vanliga 90´s madrasser o jag tänkte klä in både bäddmadrassen o de vanliga madrasserna o madrasskydd. Jag inbillar mig att det kommer att bli bra mkt billigare än kemtvätt o sparar en hel del huvudvärk. Så kanman sova lungt utan att behöva oroa sigÄn så länge så har bara en olycka hittat av madrasserna här hemma o jag fick dra av skyddet på den stora bäddmadrassen o åka till en kompis o tvätta. I lägenheter finns stora maskiner som sväljer så stora saker. Sen skumgummit innuti sköljde jag bara av i badkaret. Att tvätta en vanlig madrass själv tror jag är möjligt men ack så besvärligt att torka den!
    Vi våra pucko tänkte inte på att 180 cm bäddmadrassen inte går att tvätta. Det är enbart skumtvätt på den, men dom 2st 90cm bäddmadrasser som ligger överst kan man dra av överdraget på och köra i maskin. Hade ju vart smart om även den stora var så.
    Nu är det även kiss i dom tjocka resårrmadrasserna så det kom överallt. Fattar inte hur han lyckades kissa så mycket så det får genom alla lager och ändå inte vakna till. Han sov som en lite gris mitt i kisspölen inlindad i blöta täcken, måste ha sovit hårt.
Svar på tråden Kissat i sängen. Hur rengör ni madrasserna?