Min 3 åring har totalt knäckt mig......
silverflame skrev 2007-08-17 22:02:15 följande:
Hej kära ts.Du skriver att han är lugn när han lägger pussel och dylikt. Jag har av egen erfarenhet och av specialutbildad personal på dagis fått höra att barn med stor kreativ förmåga kan bete sig väldigt våldsamt om de är understimulerade. Nu menar jag INTE att ni inte stimulerar eran son. Utan att han kanske är väldigt kreativ med mycket inombords som behöver komma ut. Jag säger inte att detta är hela orsaken till beteendet. Mycket låter som treårstrots. Men det kan vara en av orsakerna och det kanske hjälper om ni utmanar honom mentalt. Lite svårare pussel där han verkligen måste tänka, rita, måla, bygga med leksaker som är lite mer avancerade än vanligt lego. Jag har en väninna som har en son som var rätt våldsam, men han är också en väldigt kreativ person och har blivit mycket MYCKET lugnare när de satte hans hjärna i arbete.,Ett litet tips bara. Denna period kommer att gå över, Och ni verklar ju göra rätt. Att hålla fast vid det man sagt och utföra straffet som det är sagt.Det blir bättre, även om det inte känns så.Kramar i tusenfalt.Man märker tydligt hur han blir lugn och harmonisk när man sysselsätter honom med ngt. Det kan vara vad som helst: diska, pyssla lite i trädgården eller liknande. Min son är också en sådan som inte blir lugnare när han är hos ngn annan, och det här har varit väldigt jobbigt tycker jag. han vet precis hur han ska köra med folk. Jag har fått intala mig själv att en del barn är så här men det är svårt ibland.
Men jag tycker ändå att det har blivit bättre och bättre. Visst, han spelar över totalt ibland men han är lugn och leker fint med andra barn nu, oftast. Jag hoppas att ni får den hjälp ni behöver TS, och det helst INNAN nästa barn kommer. Jag kan tillägga att min son fick en lillebror när han var knappt 2,5 år och han bara älskar honom. Han gör allt för sin lillebror och skulle aldrig vara elak mot honom. Så jag hoppas att ni får uppleva detsamma med er kille. Men prata med bvc. De borde kunna ge er vägledning och tips om vart ni kan vända er för att få hjälp och stöd.