• eveningstar76

Ni med Akta Graco Cosmic XTP!

Hej!

Jag och min man är villrådiga och vi behöver lite hjälp...

Vår dotter, som snart fyller 2 år sitter nu bakåtvänd bakom passagerarsätet i en Graco Cosmic XTP 2006 som fortfarande har klacken uppe på sätet eftersom den inte ryms annars. Nu planerar vi att köpa en större bil eftersom barn nummer två är på väg och nu undrar vi följande:

Hurdan bil har ni som har två barnstolar varav åtminstone ena stolen är en Graco Cosmic (och den andra gärna en Graco babyskydd med bas)?

Var har ni placerat bilstolarna?

Har ni klacken på Gracon uppe på sätet eller nedanom sätet? Om ni har den nere, finns det något utrymme för fötterna på sätet framför?

Har någon vänt stolen tidigare än rekommenderat pga problem med utrymme?

Vi hade planerat att flytta klacken nedanför sätet i den nya bilen och låta dottern fortsättningsvis sitta bakåtvänd, men även om bilen är modell större verkar det som passageraren framme har jättelite fotutrymme.

Vad har ni för erfarenheter?

Kram,
    eveningstar76

• Svar på tråden Ni med Akta Graco Cosmic XTP!
  • G P

Vi har en volvo 945.

Lillan (Cosmic XTP 05)sitter i framsätet, bakåtvänd. Klacken utanför.
    Lillen (Graco babyskydd med bas 05) sitter bakom maken i babyskyddet.
    Jag sitter bakom lillan.

Jag har tänkt byta plats med lillan, men det har inte blivit än. När så sker kommer det nog bli lite mindre plats för benen fram.

• eveningstar76

Tack för ditt svar! Att ha Cosmicen framme skulle ju vara en idé. Börjar det vara standard att kunna koppla bort airbagen där framme? I den bilen vi provkörde (en Opel Astra Wagon) tror jag inte det var möjligt iallafall.

• eveningstar76

Puff!

Nån´annan?

• jummie

Jag har en Duoflex o en Cosmic o båda i baksätet på vår Saab 9-5 kombi. Tycker det får bra med plats även om vi har klacken på sätet.

Att koppla bort airbagen kräver att du lämnar in den o tar bort sprängladdnignen, med nyckel är det inte lika säkert. Det kan kosta allt från just ingenting till flera tusen beroende på bilmodell!

• bolla4

Puffar lite för denna fråga då vi har samma bilbarnstolar som eveningstar76 och upptäckte detta problem då vi monterade in XTP:n. Vi har en Volvo v50 och det verkar svårt att ha båda i den bilen, möjligtvis om man gör som G P. Tacksam för fler tips på vilken bil som har plats för båda stolarna.

• eveningstar76

Puff puff, behöver fler råd!

• Mallemus

Vi har en passat (-03) och har en acta graco somic duo xtp i baksätet. (har ingen aning om klacken är uppe eller nere... men han sitter ganska upprätt) Vi har också en britax freeway i baksätet. Funkar bra. Däremot kan ingen sitta emellan för gracon är så stor.

Vi hade ju inte en acta graco med bas som babyskydd utan en röhmer (tror jag, lånad).

Vi sitter helt OK i framsätet trots att stolen är i baksätet.Vi hade iaf inga problem att få plats med dem båda i baksätet. Jag vill att barnen sitter bak så att vi vuxna kan sitta fram.

Skall man köpa en ny stol kan jag starkt rekomendera britax freeway, den är så mycket smidigare än acta graco cosmic duo xtp.

• MissKnowItAll

När barnet väger 11kg eller mer ska klacken ner! Punkt slut.

Vi har cosmicen frram, hade babyskyddet bk och sedan en Britax freeway bak

• Greta Gris

Hej.
    Vi har likadan stolar som ni har och vi har Babyskyddet i framsätet och bakom den stolen, alltså i baksätet, har vi Graco Cosmic med klacken nere. Hon får bättre plats med benen då, vår två-åring. Passagerarsätet är framskjutet till max nästan för det ska få plats att sätta den så. Så har vi kopplat ur vår Airbag i framsätet, hos en bilfirma. Men det är knappt att säkerhetsbältena räcker till tycker jag, men det går precis.(Skoda Octavia kombi). Vi har dock ingen bas för Babyskyddet. Jag tycker inte att det behövs riktigt. Det fyller ju ingen extra säkerhetsfunktion utan bara det att det ska vara lättare att ta ut stolen samt sätta fast den igen, med bebben i, men det funkar ju hur lätt som helst ändå tycker jag.
    Mvh GG

• Flisis

Vi har en Graco xtp vanligtvis i framsätet men var på semester i helgen och satte därför in stolen i baksätet tillfälligt. Då med klacken nere och stödben. I framsätet satt en vuxen. Lite trångt för benen men inte ömöjligt att sitta. Men möjligheten finns ju att ha babyskyddet i fram, då hade det inte varit några som hellst problem. Stora tjejen satt lite på bältes kudden i fram och det var heller inga problem. Och vi har ändå en ganska liten bil. En Volvo V40..

Svar på tråden Ni med Akta Graco Cosmic XTP!