• familjen Jämtin

Tips om Kambodja och Vietnam?

Är det någon som har bra restips när det gäller Kambodja och Vietnam?
    Ska resa runt i Asien om ett par månader. Thailand kan jag allt om, men resten är ett mysterium för mig.
    Letar efter ställen med härliga stränder, god mat och lite shopping till kvällen kanske.

Är det någon som har andra tips från Asien, typ Malaysia, Indonesien och liknande är jag tacksam för det också!

• Svar på tråden Tips om Kambodja och Vietnam?
  • familjen Jämtin

Tack för tipset, en jättebra sida!

• Ciceli

Hej Sofitel!

Här kommer en hälsning från Ho Chi Minh i Vietnam. Vi bor på Sofitel Plaza (passande va!)
    Kom idag från Kambodja, Siem Reap. Var i Angkor Wat hela dagen och är helt slut i benen av allt klättrande i tempel och ruiner. Väl värt mödan!

Kambodja var faschinerande. Var dock beredd på att landet inte har utvecklats alls som i Thailand. Mycket tiggare, både småbarn bärandes sina spädbarn till syskon i sjal och stympade som blivit av med ben och armar av minor. Bara så du vet vad du kan vara förberedd på ....

Men landet är otroligt spännande. I Phnom Penh får du inte missa "Killing Fields" - där nästan 9000 personer avrättades av Röda Khmererna under Pol Pot regimen. Vidrigt och gripande. Även Teul Sleng är ett måste. Skolan som gjordes om till ett fång- och tortyrläger där invånarna förhördes och torterades innan de fördes till Killing Fields.

Grym kontrast mot Angkor Wat alltså. Men Phnom Penh har även fantastiska Royal Palace, som påminner mycket om Golden Palace i Bangkok.

• Mamma till Meja

Ja - PP ar jattebra. Vi var ju sa klart ocksa vid Ankor Wat, det ar ett sjalvklart val. Beach i Kambodja - Sihanoukville. Vi akte ocksa med bat, bil och motorcykel till de nordostra delarna - sa alltsa pa mekongfloden upp till Kratie for att se delfiner och sa vidare till Ban lung i stort sett sa langt nordost man kan komma. Tog tva dagar men vi tyckte det var vart besvaret.

Vietnam - vi reste fran Norr till soder och borjade i Hanoi. Maste sa klart vandra omkring i den gamla delen av staden dar och bra att bo dar ocksa. Akte till Halong Bay - jattevackert men akte daremot inte upp i bergen - har gjort mycket sadant i Thailand och Laos. Gillade inte Hue, men alskade Hoi An - jattefin strand lite utanfor stan, mysig stad men sakert valdigt turistig nu - det var nagra ar sedan vi var dar. Om du ar dar ak da ocksa till My son (kommer inte ihag hur det stavas), gamla ruiner fran Champa tiden. Hoppade over Nha Trang for det var som Magaluf och akte i stallet till Mui Ne som da var otroligt stilla och jatte jattefin strand. I Ho Chi Min borde du aka pa nagra dagars resa pa Mekongfloden - jatte mysigt. Vi var ocksa pa Phu Quoc men gillade det inte (min man ar engelsman och utalar namnet sa att det later som han tyckte det var ). Allt har ar ju vad vi tyckte och alla har valdigt olika upplevelser + att det som sagt har andrat sej rejalt sedan vi var dar. Ha sa jattejatte skoj - avundsjuk!!!

• familjen Jämtin

Tack, tack, tack!

Svar på tråden Tips om Kambodja och Vietnam?