• Fröken mars

Rostbiff

Hur är det med rostbiff? Kan man äta det när man är gravid? Tänker på att det kanske inte tillagas i så hög temperatur.

Går tjälknöl bra att äta?

Gravid dag 67/280
  • Svar på tråden Rostbiff
  • aqua84

min svägerska åt både rostbiff och tjärlknöl när hon va gravid. Men hon fick tillaga det så köttet inte var rött eller rosa, måste vara ordentligt genomstekt.

♥längtar♥
  • aqua84

baby87
    jag tror min svägerska åt både räkor o kräftor när hon va gravid, men hon åt inga mängder, utan ett par stycken bara...hon kan själv reagera på räkor/kräftor så hon ville inte äta för mkt..

♥längtar♥
  • Fröken mars
    baby87 skrev 2007-08-17 12:27:09 följande:
    Hur är det me räkor då kan man äta de??
    Jag frågade om rostbiff och tjälknöl här
    Gravid dag 67/280
  • Fröken mars
    baby87 skrev 2007-08-17 12:27:09 följande:
    Hur är det me räkor då kan man äta de??
    www.slv.se

Man kan äta kokta skaldjur
    Gravid dag 67/280
  • HelenaMaria

Man kan äta rostbiff men du behöver inte ta bitar som är helt rosa kanske.

• Fröken mars

Men tillagas rostbiff i tillräcklig hög temperatur för att ta död på ev. bakterier?

Gravid dag 67/280
  • HelenaMaria

Ja, men ta som sagt inte de rosa bitarna.

• Fröken mars
    HelenaMaria skrev 2007-08-17 12:39:07 följande:
    Ja, men ta som sagt inte de rosa bitarna.
    Vilken temperatur tillagas det i då?
    Gravid dag 67/280
  • HelenaMaria

Det kan jag inte svara på. Kolla www.slv.se och se om du hittar info. Jag har i alla fall ätit rostbiff utan oro.

• Fröken mars
    HelenaMaria skrev 2007-08-17 12:42:41 följande:
    Det kan jag inte svara på. Kolla www.slv.se och se om du hittar info. Jag har i alla fall ätit rostbiff utan oro.
    Det står inte där det är därför jag frågar här
    Gravid dag 67/280
  • krost

Enligt min BM får man bara äta rostbiff om man köper den ur delikatessdisken, d v s får den skivad direkt, och sedan äter samma dag. Man ska inte köpa färdigpackad, skivad rostbiff. Det har nåt med bakterier i vakuumförpackningar att göra. Däremot kan man köpa i bit. Kom ihåg att köttet ska vara helt brunt - d v s inget rött eller rosa.

• Fröken mars
    krost skrev 2007-08-17 13:09:37 följande:
    Enligt min BM får man bara äta rostbiff om man köper den ur delikatessdisken, d v s får den skivad direkt, och sedan äter samma dag. Man ska inte köpa färdigpackad, skivad rostbiff. Det har nåt med bakterier i vakuumförpackningar att göra. Däremot kan man köpa i bit. Kom ihåg att köttet ska vara helt brunt - d v s inget rött eller rosa.
    Men om man steker den helt brun blir den inte väldigt torr då?

Jag tror jag hoppas över detta med rostbiff under min graviditet. Vågar inte ta några risker att bli dålig.
    Gravid dag 67/280
  • krost

Jag brukar vara rätt kinkig i vanliga fall och äter helst inga rosa bitar. Tycker inte att det är mer torrt att äta - men det är ju en smaksak.

• Lussekatten87
    allt kött kan man äta,bara det tilllagas i minst 70 grader.
    *Vecka 18*
  • mammapaulina

Hej!

Pratade med min läkare om det här om dagen,hon rekomenderadet INTE

Fröken mars skrev 2007-08-17 12:20:58 följande:

Hur är det med rostbiff? Kan man äta det när man är gravid? Tänker på att det kanske inte tillagas i så hög temperatur.Går tjälknöl bra att äta?
Svar på tråden Rostbiff