• Tina9

Högt blodtryck, men ingen äggvita...

... jag undrar om det finns blivande mammor här, eller kvinnor med erfarenhet av det jag beskriver i rubriken?

Har ni haft "bara" högt blodtryck men aldrig utvecklat havandeskapsförgiftning? Hade ni huvudvärk och vad gjorde ni åt den? Är intresserad av att höra olika uppleverlser!

Är v 29+0 med tvillingar och har börjat få högt blodtryck utan äggvita. Mitt förra barn kom med akutsnitt i v 33 eftersom jag då fått havandeskapsförgiftning (gud vilket långt ord).

• Svar på tråden Högt blodtryck, men ingen äggvita...
  • blackangel

Jag fick havandeskapsförgiftning när jag väntade mitt första barn.
    Med mitt andra och tredje barn så fick jag "bara" högt blodtryck och mycket vatten i kroppen. Men det utvecklades aldrig till någon HF.

Har du sagt till din Bm om din huvudvärk?

• Tina9

Jo, jag var och kollade blodtrycket och hade 147/99 men ingen äggvita. De verkar så rädda eftersom jag blev sjuk förra grav. så de skickade mig direkt till Falun (10 mil) för toxprover och observation. Efter ett tag i Falun var blodtrycket 140/80 och allt annat bra.

Hade du huvudvärk när du hade högt blodtryck, blackangel?

• Nettis1975

Efter att man haft HF kan man utveckla högt blodtryck, så vi får hoppas att det bara är det.
    Huvudvärk kan man få av högt blodtryck. Börjar det blixtra eller inte går över tycker jag du ska ringa förlossningen.

• kengru

Jag födde mina tvillingar v.24 pga hf, med min dotter klarade jag mig till v.37, då hade jafg haft högt bt, äggvita till o från, blxtrar o huvudvärk, till o från. Nu är jag i v.16, upplever allt igen, men medicineras denna gång, trotts detta har jag ca 140/100 o huvudvärk, men ingen äggvita denna vecka. Jag skickas också till Falunnär det krisar.

• Tina9

Alltså, jag gör som så att jag tar en Alvedon (det hjälper) ett par gånger per dag. Inte för att värken är svår, utan för att jag glömmer bort den och inte oroar mig. Jag undrar om man inte kan få högt tryck bara av att gå runt och oroa sig för att bli sjuk!

• kengru

Tina9; Visst tror jag att man kan det, men vi har ju all rätt i världen att oroa oss, hur ofta kollar du ditt bt?

• Nettis1975

Oro och stress kan ju höja blodtrycket, det är därför det är viktigt att försöka vila.

• Tina9

Det blir väl en gång i veckan nu, Kengru.

• kengru

Tina9; samma här, har fått rådet att när huvudvärken blir riktigt jobbig så ska jag ta två alvedon, stressen minskar när värken lättar, vilket leder till att bt förhoppningsvis sjunker.

• JsN

JAg hade högt BT, förhöjda levervärden och sänkta tromboyter för några veckor sedan (då i v37) dock ingen äggvita. Först låg jag inlagd över helgen med kontinuerliga prover och ctg, men efter att jag vilat några dagar så gick alla värden åt rätt håll. Senast hos BM så var mitt blodtryck helt utan anmäkning.

JAg ska ta det lugnt och vara uppmärksam på mitt allmänntillstånd och har stränga order om att genast kontakta mvc eller förlossningen om jag känner mig det minsta dålig.

*hälsosamt lat*
Svar på tråden Högt blodtryck, men ingen äggvita...