• jennypennypannkaka

Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!

Har länge funderat över detta fenomen.
    Oftast unga invandrarkillar med flashiga kläder, alltsom oftast cruisande i en ny 1,5-miljons bil.

Hur har de egentligen råd? Jag förstår verkligen inte.

De är unga, flertalet av deras mammor är hemmafruar och tar hand om familjens småbarn. Pappan har en egen restaurang tillsammans med sin brorsa/farsa/farbror och kan knagglig svenska.

Fördomar? Måhända. Är ute efter förståelse.

• Svar på tråden Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!
  • jennypennypannkaka
    Themis skrev 2007-08-20 22:44:04 följande:
    Måtte era öron förvandlas till kamelarslen, på det att ni för evigt må skita på edra axlar, säger jag till dom!
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Prinsessorna

Har bott och är uppvuxen i Landskrona. Bor utanför idag som tur är. Landskrona har ni säkert hört talas om många gånger i media pga av bråkiga invandrare och Sverige Demokraterna som fick 26 % av kommunens röster, konstigt, näää.
    I Landskrona kör dom flersta invandare omkring i fina lyxiga bilar. Jag skiter i vad någon skriver för jag vet att 90 % av dom har skumma affärer för sig. Har själv sett och känner folk som sett dom "utbyta" saker från en bil till den andra och en massa annat skit.
    Bara för någon dag sen såg jag ett nyare modell av BMW fast med gamla skyltar på, skumt eller. Och polisen skiter i det verkar det som.

• Gorban

Var tillsammans med en tjej från Chile när jag var yngre. Hennes föräldrar bodde i en typisk invandrarförort där jag tillbringade en hel del tid. Föräldrarnas grannar var från forna Jugoslavien och sonen hade en dyr sportbil. På skämt skojade jag om att de kanske säljer knark i sin pizzeria. Ett par år senare gjorde polisen ett stort tillslag och hittade faktiskt knark i deras pizzeria. Oj vad snopen jag blev.

Efter 10 år med insyn i invandrarsverige på nära håll så är min erfarenhet att de flesta invandrare är väldigt trevliga människor precis som alla andra. Sedan finns det givetvis undantag. Dessutom skiljer sig deras sätt att leva väldigt mycket beroende på vilket land/världsdel/religion de kommer från. De flesta har ganska lite pengar att röra sig med och har kanske inte råd med bil alls och absolut inte med några dyra bilar. Men har de råd at köpa bil så vill många ha en Mercedes eller BMW. Men jag är lika dan själv. Har två BMW.

• MirjaochJolinesMamma

Prinsessorna, hur vet du att det var en äldre bil? Hoppas du inte gick efter regplåten, utan att du är en av de å som kan ngt om bilar. Har ju förstått att det finns en o annan i denna tråd som inte vet fram eller bak på en bil!

• Hannah76

Oups... Shit jag är ju en brud som åker runt i en fiin bil med min invandrade man.. Vi måste ha något extremt skumt och olagligt för oss.. Hmm.. Vad kan det vara? Att vi jobbar mycket och tjänar bra? Att vi har gjort bra affärer tidigare? Att vi ärvt pengar?

Fan vad roligt det är att läsa rasistiska spekulationstrådar.*S*

• Jalapeno

lika kul som att reta unga kollegan från Iran med stora svarta BMWn. Sååå stereotypt.

• Prinsessorna
    MirjaochJolinesMamma skrev 2007-08-26 02:50:20 följande:
    Prinsessorna, hur vet du att det var en äldre bil? Hoppas du inte gick efter regplåten, utan att du är en av de å som kan ngt om bilar. Har ju förstått att det finns en o annan i denna tråd som inte vet fram eller bak på en bil!
    Det var ingen äldre bil utan en helt ny bil med gamla skyltar på. Och jo jag går efter reg plåtarna och jo jag kan mina bilar. Så jag vet vad somär fram och bak på en bil:)
  • gglitterr

haha, bilar från -99 och -01 är ju nästan tio år gamla bilar. välkommen till verkligheten, de kostar inte mkt att köpa in.

• jennypennypannkaka
    Hannah76 skrev 2007-08-26 03:06:31 följande:
     Fan vad roligt det är att läsa rasistiska spekulationstrådar.*S*
    Såntdär gillar jag inte, denna tråden är inte rasistisk för fem öre.

Läser du hela så förstår du vad jag snackar om.
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Hannah76
    jennypennypannkaka skrev 2007-08-26 14:17:43 följande:
    Såntdär gillar jag inte, denna tråden är inte rasistisk för fem öre.Läser du hela så förstår du vad jag snackar om.
    Jag har läst hela. Och det skrivs många gånger saker som jag anser är rasistiska. Men jag har skrattat en hel del.*S*
  • jennypennypannkaka
    Hannah76 skrev 2007-08-26 14:19:30 följande:
    Jag har läst hela. Och det skrivs många gånger saker som jag anser är rasistiska. Men jag har skrattat en hel del.*S*
    Att man nämner ordet invandrare betyder inte per automatik att man är rasist.

OM man anser att något är rasistiskt, varför inte argumentera emot? Förklara varför det fungerar som det gör?

Många har svarat på min TS, och jag har fått extremt många bra svar som kan stämma.
    Istället för att snacka om rasister hit och dit, upplys istället.

Man kommer ingenvart i en diskussion om man bara kallar någon för rasist.
  • Hannah76

Jag har inte kallat någon för rasist, utan bara sagt att det inns inlägg i tråden som är rasistiska.
    Att kalla en grupp för kriminella tex.

• jennypennypannkaka
    Hannah76 skrev 2007-08-26 14:26:02 följande:
    Jag har inte kallat någon för rasist, utan bara sagt att det inns inlägg i tråden som är rasistiska.Att kalla en grupp för kriminella tex.
    Att kalla en grupp kriminella för kriminella är inte rasistiskt.

(Det finns ingen som hävdat att alla invandrare är kriminella, då får du nog läsa om)
  • Hannah76

Att hävda att invandrare är kriminella tycker jag är rasisktiskt. Och det står flera gånger om svarta pengar, bidragsfusk mm..

Men hade jag tyckt att det var allvarligt så hade jag ju inte skrattat.*S*

• jennypennypannkaka
    Hannah76 skrev 2007-08-26 15:03:35 följande:
    Att hävda att invandrare är kriminella tycker jag är rasisktiskt. Och det står flera gånger om svarta pengar, bidragsfusk mm..Men hade jag tyckt att det var allvarligt så hade jag ju inte skrattat.*S*
    Så svarta pengar och bidragsfusk är ingenting som någon invandrare sysslar med?

Ingen har hävdat att ALLA invandrare är kriminella. Att hävda att vissa invandre är kriminella är inte heller rasistiskt, utan ren och skär fakta.

Vad tycker du är mest skäligt? Att glorifiera eller tala sanning?
  • Hannah76

Det är aldrig rätt att peka ut en grupp och dra alla över en kam. Det är lika många svenskar som sysslar med ekonomisktbrottslighet och bidragsfusk.
    Det är inte så roligt att det finns de som automatiskt anser att man är kriminell för att man bor på ett visst sätt, har en viss bil osv. Men sånt är livet och det är bara att låta folk ha sina fördomar.

• jennypennypannkaka
    Hannah76 skrev 2007-08-26 15:20:20 följande:
    Det är aldrig rätt att peka ut en grupp och dra alla över en kam. Det är lika många svenskar som sysslar med ekonomisktbrottslighet och bidragsfusk.Det är inte så roligt att det finns de som automatiskt anser att man är kriminell för att man bor på ett visst sätt, har en viss bil osv. Men sånt är livet och det är bara att låta folk ha sina fördomar.
    Men läs igen.

Det finns INGEN i denna tråd som har dragit ALLA över en kam.

Det finns inte heller någon anledning att hålla käften och "låta folk ha fördomar".
    Mycket bättre att upplysa, annars kan det gå jävligt illa.
  • Hannah76

Äsch fördomar kommer alltid finnas om allt och alla. De flesta vet ju att ens egna fördommar inte är helt sanningsenliga.

• Mamma Anna

Jag har inte läst hela tråden men för att svara på frågan så antar jag att de prioriterar sina bilar framför andra saker som att tex bo nära stan?
    Själv lägger jag mycket pengar på möbler och design men åker inte utomlands speciellt ofta. Alltså, man prioriterar olika saker beroende på intresse.

Svar på tråden Hur har Jordbro-borna råd med sina nya, dyra bilar?!