ni med lätta förlossningar
Tycker min förlossning var lätt och skulle jättegärna göra om det! Men den tog allt som allt 26 timmar från första värken men så himla farligt var det faktiskt inte. Har varit med om mycket värre saker. Har haft huvudvärk som har gjort ondare än förlossningsvärkar.
Förlossningen började tidigt på morgonen den 21 oktober och jag märkte att jag hade värkar som gjorde lite småont. La mig i ett bad ett litet tag och ringde till förlossningen och dom ber mig komma in. Är öppen nästan 3 cm och cervix (livmoderhalsen) är nästan helt utplånad. Får åka hem igen (bor inte så jättelångt från sjukhuset så vi går hem snarare med värkar och allt men så jobbigt var det inte) eftersom jag inte är tillräckligt öppen.
Är hemma i fyra-fem timmar med värkar som gör inte så jätteont men dom är riktigt irreterande och jobbiga så vi bestämmer oss för att åka in igen vid fyra-fem tiden på eftermiddagen. Är öppen fortfarande 3 cm och blir utskickad på en promenad i en timme. Efter det blir vi inskrivna och var då öppen vid det tillfället nästan 4 cm. Vid halv tio på kvällen får jag en spruta morfin för att jag ska kunna sova lite och jag börjar småhalliculera lite. Pratar om katter med randiga tröjor och om Musse piggs runda öron. *skratt* Vid fyra tiden på morgonen börjar det bli rätt så jobbigt. Är öppen 6 cm och dom tar hål på hinnorna och ger mig värkstimulerande dropp och jag börjar andas lustgas för fullt och kommer verkligen till himmelriket. Blev inte så snurrig men tack vare lustgasen så klarade jag av att hantera värkarna på ett mycket bättre sätt. Vid kvart i sex så börjar det trycka på och då är jag öppen 10 cm. Tio minuter senare börjar jag krysta och efter att ha krystat i 35 minuter så kom lilla Nova äntligen ut. Blev sydd med sex stygn men det var små bristningar bara. Det tog sin lilla tid men så jäkla jobbigt var det faktiskt inte.