• Kall öl

I tåget?! Så säger man väl inte?

Min kompis säger att det heter att "jag är i tåget" medans jag envisas att det heter "jag är på tåget". Då svarade hon "men man är ju inte på taket heller..."

Vah!? På tåget, väl!??!?

Don't treat me like a kid.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-19 13:04:56:
    Men endel säger ju

"jag är på datorn"

hur säger ni!? Och vad är rätta? Bredvid/vid???
  • Svar på tråden I tåget?! Så säger man väl inte?
  • Freiya
    Kall öl skrev 2007-08-17 20:26:54 följande:
    Min kompis säger att det heter att "jag är i tåget" medans jag envisas att det heter "jag är på tåget". Då svarade hon "men man är ju inte på taket heller..."
    haha den va bra :)
    PÅ tåget säger jag. fast man e ju egentligen I :)
    men på datorn är man nog inte speciellt ofta, där brukar jag säga VID.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • idiblon
    KeChi skrev 2007-08-19 22:13:46 följande:
    Idiblon..Är de inte då lika konstigt att säga "på en föreläsning" "på konferans".. "på lunchrast" "på lunch" "på bio" "på båten"..Man säger väl ändå inte "i en föreläsning.."...Och nej.. vi springer inte uppe på taket..de var de fånigaste ja har hört..Lät precis som om ja var helt stukad bara för att ja skriver "på affären"
    Javisst, stukad var ordet. Man kan bara inte skriva "på affären", det låter så urbota dumt. Man ger mig intryck av att vara väldigt puckad om man skriver så. La la, la.

Du missade min smiley som påvisade glimten i ögat, antar jag?
  • KeChi

idiblon

Klart som korvspad ja begriper att du var en smula ironisk..
    Men jag tyckte inte det var speciellt roligt idag..

Imorron eller igår kanske..

Vem bestämmer egentligen vad som är rätt?

Ska man då klaga på invandrarna som kanske inte alltid vet rätt ord?
    Är man "stukad".. för att man pratar dialektalt.. i sådant fall måste man undra vem de är som e stukad..

• KeChi

Idiblon..

Såg att du var från skåne..
    Vissa av er (typ alla..) säger tillexempel ETT choklad..(å ingen kan redogöra för vad f-n ETT choklad är.. ) å ETT apelsin..

Sen kommer du å kallar mej puckad.. jo tjena..

• idiblon
    KeChi skrev 2007-08-19 22:26:39 följande:
    Idiblon..Såg att du var från skåne..Vissa av er (typ alla..) säger tillexempel ETT choklad..(å ingen kan redogöra för vad f-n ETT choklad är.. ) å ETT apelsin..Sen kommer du å kallar mej puckad.. jo tjena..
    Jag har inte kallat dig puckad, och jag behöver inte göra det heller ser jag. Ett choklad är ett chokladark, en choklad är en chokladbit och ett apelsin har jag aldrig ens hört. Vi pratar dialekt, ja. Precis som ni.
  • Sommaren22juni1979

Oj vissa har det hett i sina samtal med varandra ser jag ;)

Man kan lika gärna säga , jag är på tåget just nu ner till XXXXX

Men hur många säger inte Sätter på datorn/datan ( Sätta igång datorn)

Jag ska ha ett chocklad om de frågar hur många du ska ha ;)

O precis som den andra skånetösen så har jag heller aldrig hört någon skåning säga ett apelsin ...
    Nu bor jag uppe i Göteborg sedan två år tillbaks , o herregud va de kan snacka goja ju ...

O alla stockholmare då med sina meningar....

Äsch är så trött på alla dessa tillrättavisanden , var nöjd med att personen KAN prata svenska och att den personen kan göra sig förstådd ...

Tänk om det varit en person som inte kunnat knappt svenska ...

Jag , tåget , det där... så pratar en hel del av dem som inte lärt sig språket ...

Fattar inte mycket av det , ungefär som jag tror inte folk uppfattar om det är störning i mobilen , hur många av er brukar inte säga , va ? jag hör inte , det är dålig sändning på mobilen kan du ta det en gång till ???

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • limmelime

på tåget, vid datorn.
    men det där med ETT choklad fattar inte jag alls... o ja bor inte JÄTTELÅNGT från skåne, bor i blekinge..

"om nån frågar hur många choklad"? vadå hur många choklad?
    hur många chokladbitar då eller??? isåfall säger man väl EN, inte ett??

det förvirrar mig mer när folk argumenterar om det heter ett eller en KEXCHOKLAD. jag menar, går man på KEXET så blir det ju ETT, men går man på CHOKLADEN så blir det ju EN....

(hahaha, vadå "går på" säger ni säkert nu. nej jag TRAMPAR inte på kexchokladen! )

• Sommaren22juni1979
    limmelime skrev 2007-08-19 23:03:23 följande:
    på tåget, vid datorn. men det där med ETT choklad fattar inte jag alls... o ja bor inte JÄTTELÅNGT från skåne, bor i blekinge.. "om nån frågar hur många choklad"? vadå hur många choklad?hur många chokladbitar då eller??? isåfall säger man väl EN, inte ett?? det förvirrar mig mer när folk argumenterar om det heter ett eller en KEXCHOKLAD. jag menar, går man på KEXET så blir det ju ETT, men går man på CHOKLADEN så blir det ju EN....(hahaha, vadå "går på" säger ni säkert nu. nej jag TRAMPAR inte på kexchokladen! )
    Det är la inte så svårt...

Du står i kiosken o ska ha ett chocklad ..

Du säger namnet på chokladet , men då frågar de hur många ska du ha  , o då blir mitt naturliga svar .. jag ska bara ha ett ...
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • limmelime

sessanlindberg: men.... chokladet??? va e de för ord?
    CHOKLADEN heter det väl?
    allvarligt alltså. bestämd form på choklad blir ju inte chokladet....eller..?

• Sommaren22juni1979
    limmelime skrev 2007-08-19 23:35:20 följande:
    sessanlindberg: men.... chokladet??? va e de för ord?CHOKLADEN heter det väl? allvarligt alltså. bestämd form på choklad blir ju inte chokladet....eller..?
    Får la skylla på tröttheten , hade lite svårt att stava nu på sena timmarna ;)
  • mindless

SessanLindberg:
    Svårt är det inte. Dock rimmar det inte alls med min språkkänsla.

Jag har försökt hitta någon form av logik i det här med på och i, och det enda jag kan krysta fram är att på används när aktiviteten som sker i ett visst utrymme, är mer centralt än själva utrymmet i sig. På tåget, bion, restaurangen, föreläsningen etc. Det håller inte fullt ut [för då borde ?på affären? vara helt naturligt; men som sagt, man är ju på ICA], men så är det ju med språk.

• limmelime

det där med "på" i vissa ologiska sammanhang i svenskan....det kan inte ha ett samband med engelskans lika ologiska "on" och "at"?

de säger ju inte heller I´m IN the train/bus eller var de nu befinner sig...de säger ju ON eller AT...

• Dino78

Jag sitter på tåget.
    Jag sitter i tågvagnen.

Så säger jag, och eftersom jag säger det så är det rätt

DIF i själ och hjärta
  • Kall öl
    Dino78 skrev 2007-08-20 00:01:02 följande:
    Jag sitter på tåget.Jag sitter i tågvagnen.Så säger jag, och eftersom jag säger det så är det rätt
    Haha vad bra! Då ska jag berätta att Maria har sagt... åt Desirée
  • Lenora

Jag säger På tåget, och Vid datorn.

Min mamma säger att hon sitter På datorn, då brukar jag fråga henne om det är bekvämt.

• Kall öl
    Lenora skrev 2007-08-20 13:41:57 följande:
    Jag säger På tåget, och Vid datorn.Min mamma säger att hon sitter På datorn, då brukar jag fråga henne om det är bekvämt.
Svar på tråden I tåget?! Så säger man väl inte?