• Anonym (Ledsen)

Fler som är sambo med en medberoende?

Min sambos föräldrar är alkoholister och han har vuxit upp med detta. Han vet om deras problem men vill helst inte erkänna att det påverkar vår nya familj (vi har ett barn) negativt.

Han är fast i sitt medberoende, och tycker att jag förstorar saker och gör saker större än de är. Han förnekar att han själv är medberoende men alla våra gräl slutar med att han försvarar sina föräldrars beteende.

Finns det fler som är anhörig till en medberoende som vill stötta varandra? Det har gått så långt att jag funderar på separation...

• Svar på tråden Fler som är sambo med en medberoende?
  • TindraMaximus

Hej!

Titta in på min sida så kan vi höras av!

Kram

• Anonym (dotter)

Min pappa är alkoholist och min sambo vet om allting, jag skulle gå under om han lämnade mig för det!!!!!!!!!!

Ge honom istället allt stöd, det är ju det han behöver, inte att du ska lämna honom!
    Han skäms säkert, vill inte att det ska komma ut, för det är precis så jag känner.....
    Man skäms för sina föräldrar......

• Anonym (Miss X)

Hej

Jag är i din sits fast utan barn. Medberoende är bland det jobbigaste som finns och grälen blir ibland många. Jag har oturen att även min sambos bror är missbrukare av tabletter, morfin, alkohol ja allt som kommer i hans väg.

Men missbrukare psykar inte så ofta anhöriga men det gör han med mordhot och dyl. Så slipper du sånt kanske du ska ge honom stöd utan att glömma dig själv.Försöka in i det sista.

Sedan har man ju ett eget liv också som är lätt glömma bort. Kanske ska vi väga fördelar mot nackdelar innan vi bestämmer oss? Vi har nog svaren i våra hjärtan men har inte hittat det än bara. Det är en jäkla situation, som värsta mardrömmen periodvis och ingen förstår hur JÄVLA jobbigt det egentligen är.

Som det heter är ju blod tjockare än vatten så dom kommer nog alltid försvara i sitt medberoende. Men samtidigt kanske man ska tänka - Varför bråka om hur dåliga personer är? Lära sig att försöka skita i det bara. Leva ett eget liv och dra sig undan kanske är det enda man kan göra tyvärr har jag märkt.

lycka till!!

Svar på tråden Fler som är sambo med en medberoende?