• hylero

trägolv+ stor hund?

Vi ska renovera köket. Hur ska vi göra med golvet?
    Det snyggaste är ju äkta trä.
    Men problemet är att vi har en stor hund, en 36-kilos
    labrador. Ringer det på dörren så rivstartar han.
    Finns det någon som har trägolv och liknande hund?
    Hur ser era golv ut?
    Vilken sort är hårdast, mest lämplig?
    Har pratat med "vår" mattläggare, men jag blev inte
    klokare för det.
    Laminat eller klinker är inget alternativ.

• Svar på tråden trägolv+ stor hund?
  • Zimlis

Ska bara tala om att vi har en liten cocker-spaniel (11,5kg) och vårt trägolv ser ut som nån har åkt skridskor på, hon springer med över det

• Lukasmor

Vi har gamla trägolv, huset byggdes -49, och en Leonberger-Labrador korsning. Kan säga att det är start- och landningsbanor kors och tvärs!
    La in klick-golv i nygjorda barnrummet, ser ut precis som trä men är utan klomärken... Vill ha det överallt!

• hylero

Lukasmor:
    Klickgolv? Vad för material? Trä? Laminat?

• Lukasmor

Tror att det är laminat. Är då inte parkett iaf.

• Lukasmor

Sånt där hårt som inte går att repa. (Glömde skriva det)

• polaris

Oj, inte lätt! Vår 45 kg schäfer har absolut förstört vårt parkettgolv men vi kommer att slipa om det på ett par år. Tänk bara på att med hårda material (klickgolv laminat) så blir det ofta väldigt halkigt. Vår hund vågar knappt gå på sådant golv för det blir som en skridskobana. Blir bra att lägga sådant i sovrummet där viändå inte vill att hon ska vara...

• hylero

Tack för alla svar.
    Det blir "plastmatta", som liknar trägolv.

• Pyretsmamma
    hylero skrev 2007-08-19 22:04:34 följande:
    Tack för alla svar.Det blir "plastmatta", som liknar trägolv.
    Oh, de är jättesnygga!!! Hade jag också valt...
  • Pie

Vi har lagt mattor överallt på trägolvet. Inte så snyggt och inte så praktiskt ur hundhårssynpunkt. Men... Det är ett övergångsboende så...

Klickgolv blir så förbaskat halt! Jag skulle inte ha hjärta att låta mina hundar halka omkring där, även om det nu är repfritt. Vi ska lägga in vanlig plastmatta bär vi flyttar. Det är inte halt och så dämpar det ljudet!!

• Lukasmor

Vi har inga problem med halka, eller rättare sagt vår hund har inte det. Kanske det är olika på olika märken av klickgolv?

• Pie

Eller hur snabb hund man har? :-P

Nej mina hundar halkar fast de går faktiskt. Det är hundar kring 30 kg. De kanske har för lite fotsvett?

Svar på tråden trägolv+ stor hund?