• Lilla Mumintrollet

Jag är sååå arg!!! (CSN)

Jag är sååååå arg!!!! Har mailat csn ett antal gånger om hur många veckor jag har per termin för att kunna uppge rätt summa under min inkomst (tänker arbeta extra). Fick till slut svar att jag har 19 veckor -07 och 21 vckor -08. Och fick rådet att gå in och kolla på csn:s hemsida vilka summor som gäller för 19 veckor (75%) och 21 veckor (100%). Och det gjorde jag. Och jag drog bort lite extra från summan i fall att

Och nu har beslutet kommit....

Jag får 22 veckor (75%) -07 och får jobba max 64 858 kr
    Jag får 20 veckor (100%)-08 och får jobba max 44 705 kr

Och det stämmer ju inte alls med det summor hon bad mig kolla...

För 19 veckor (75%): 64 858 kr
    För 22 veckor (75%): 59 188 kr

För 20 veckor (100 %): 50 375 kr
    För 21 veckor (100%): 47 856 kr

Och jag garderade mig och och uppgav "bara" 45.000 kr på våren fast jag skulle få tjäna 47.856 enligt hennes beräkning. Så nu får jag mindre lån och bidrag på våren ..ett par kronor

Men jag har gjort en ändring på min inkomst och även skickat ett mail under övriga ändringar och förklarat varför jag skrev dessa summor pga den info jag fått av er (csn). Få, se hur det går. Dom måste ändra min inkomst!!!!

Pust och stön!! Jag böjar bli less csn och jag har inte ens börjat!! Första missen dom gjode var att jag inte fick barntillägg och nu detta....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 11:17:39:
    Studietiden är...

Termin 1: 22/8 -07 - 19/1 -08

Termin 2: 21/1 -08 - 7/6 -08

• Svar på tråden Jag är sååå arg!!! (CSN)
  • Lilla Mumintrollet

Är det bara jag som har strul med csn?

• Lilla Mumintrollet

Oj, vad många som vill läsa

Tror ni att csn kan ändra sitt beslut? Dvs ändra min inkomst för vårterminen -08 så jag kommer under fribeloppet.

• Tokaungen

Fast det är ju inte CSN som ändrar din inkomst, det gör du ju själv...

Du behöver ju egentligen inte ens uppge att du kommer att tjäna ngt extra överhuvudtaget, uppge bara 0 i inkomstfältet. Du får ändå reda på vad ditt fribelopp är och kan arbeta extra upp till den summan.

Vill du göra en ändring så är det bara att anmäla det till CSN. Vad är det du är så arg på?

• Lilla Mumintrollet
    Tokaungen skrev 2007-08-18 15:00:17 följande:
    Fast det är ju inte CSN som ändrar din inkomst, det gör du ju själv... Du behöver ju egentligen inte ens uppge att du kommer att tjäna ngt extra överhuvudtaget, uppge bara 0 i inkomstfältet. Du får ändå reda på vad ditt fribelopp är och kan arbeta extra upp till den summan. Vill du göra en ändring så är det bara att anmäla det till CSN. Vad är det du är så arg på?
    Jag fattade som att ska man jobba extra så måste man upge en inkomst (då man anmäler via nätet). Det jag är arg på är att jag först har fått en informaiton om mina veckor från csn och sen då beslutet kommer så är det något helt annat! Då har man suttit och räknat på dessa veckor som man har fått information om och räknat hur vi ska klara oss ekonomiskt sen kommer helt andra summor...
  • Tokaungen

Har du skrivit fel i din TS? Dina summor stämmer inte när jag kollar på www.csn.se. Under höstterminen läser du 19 veckor enligt dina datum och då stämmer ju summan, eller har jag missuppfattat ngt? Har de minskat ditt studiemedel för våren är det ju bara att ändra inkomstsumman så får du rätt studiemedel.

• NickiA

Nej, du behöver inte uppge någon summa alls. Det är som Tokaungen säger, uppge noll så löser det sig.

• Lilla Mumintrollet
    Tokaungen skrev 2007-08-18 16:07:24 följande:
    Har du skrivit fel i din TS? Dina summor stämmer inte när jag kollar på www.csn.se. Under höstterminen läser du 19 veckor enligt dina datum och då stämmer ju summan, eller har jag missuppfattat ngt? Har de minskat ditt studiemedel för våren är det ju bara att ändra inkomstsumman så får du rätt studiemedel.
    Enligt det beslut jag har fått från csn så läser jag 22 veckor på hösten och 20 på våren. Och jag får då arbeta max...

22 veckor (75%) är max 64 858 kr
    2o veckor (100%)är max 44 705 kr

Summan för hösten dvs 22 veckor är enligt csn för mig 64 858 kr. fast jag tycker den summan stämmer in på 19 veckor...??

Undra om jag ska gå in och göra en till ändring och sätta 0 kr så slipper jag allt tjorv...men det kanske man inte kan göra...?
  • Lilla Mumintrollet
    NickiA skrev 2007-08-18 16:25:16 följande:
    Nej, du behöver inte uppge någon summa alls. Det är som Tokaungen säger, uppge noll så löser det sig.
    Men, kan man göra det nu i efterhand? Jag har ju redan fått ett beslut och uppgett en summa.
  • Tokaungen

Jag tror att du kanske har missat att fribeloppen räknas per kalenderhalvår och inte per termin? Du läser totalt 22 veckor på 75 % men under hösten läser du bara 19 veckor. Under vårterminen läser du resterande 3 veckor plus det på 100 %.

Självklart kan du ändra dina inkomstuppgifter i efterhand!

• Lilla Mumintrollet

Så här står det på csn:s hemsida där man kan ändra på inkomsten...

Om du beräknar att du inte kommer att ha någon inkomst eller en inkomst under beloppet i tabellen, väljer du det övre alternativet för kalenderhalvåret. (Ingen inkomst eller inkomst under 34 000 kronor).

Beräknar du att tjäna mer än beloppet i tabellen, väljer du i stället det alternativet. Då måste du också fylla i din beräknade inkomst före skatt för kalenderhalvåret. (34 000 kronor eller mer, fyll i inkomst: kronor)

Och det står "då msåte du fylla i dn beräknade inkomst" och det gjorde jag då jag beräknar att arbeta för mer än 34.000 kr

Så, var och vad ska jag skriva för summa i så fall?

• Lilla Mumintrollet
    Tokaungen skrev 2007-08-18 18:11:41 följande:
    Jag tror att du kanske har missat att fribeloppen räknas per kalenderhalvår och inte per termin? Du läser totalt 22 veckor på 75 % men under hösten läser du bara 19 veckor. Under vårterminen läser du resterande 3 veckor plus det på 100 %.Självklart kan du ändra dina inkomstuppgifter i efterhand!
    Ja, så är det. Men summan för hösten kan jag förstå men summan på våren 44 705 kr?

Ja, ja dom vet vad dom gör csn Nu är det bara att ändra inkomst..men till vad

Tack snälla du för all hjälp!!
  • Tokaungen

Skriv 0 kronor i den rutan. CSN har ingen som helst aning om ifall du kommer att jobba eller inte. Du kommer ändå att få ett fribelopp som beräknas efter antal veckor och i vilken omfattning du studerar. Sedan håller du bara koll själv så att du inte överstiger den summan.

• Lilla Mumintrollet
    Tokaungen skrev 2007-08-18 18:24:22 följande:
    Skriv 0 kronor i den rutan. CSN har ingen som helst aning om ifall du kommer att jobba eller inte. Du kommer ändå att få ett fribelopp som beräknas efter antal veckor och i vilken omfattning du studerar. Sedan håller du bara koll själv så att du inte överstiger den summan.
    Man måste "kryssa" för ett alternativ och ska jag då välja de alternativ där det står att jag kommer att tjäna 34.000 eller mer. Och skriva in 0 kr på den rutan? Är det så du menar?

Jag verkar trög idag
  • Tokaungen

Nej, välj den andra rutan.

• Lilla Mumintrollet
    Tokaungen skrev 2007-08-18 20:21:15 följande:
    Nej, välj den andra rutan.
    Då förstår jag. Tack för hjälpen!
Svar på tråden Jag är sååå arg!!! (CSN)