• Anonym (mamma)

Tips för mensvärk?

Min 14-åriga dotter mår så fruktansvärt dåligt av mensvärk. Ont i magen, illamående, huvudvärk, blir liggande i sängen, svimningskänslor. Vi har försökt med värktablett, kall handduk på huvudet, varm vetekudde på magen men inget hjälper. Någon som har förslag på vad man mer kan göra?

• Svar på tråden Tips för mensvärk?
  • moontrip

Jag använder en RIKTIGT HET värmeflaska. Den måste vara så varm så att det gör ont, men har ett tyg emellan, för brännskador ska det ju inte bli!
    Så ligger jag med den i ca en timme (värmer när den kallnar.
    För mig fungerar det bättre än värktablett. Och när väl smärtan försvinner så håller det i sig under hela dan sen.
    Effekten håller i sig mycket längre än en värktablett för mig.

• Anonym

Jag skaffade p-piller när jag var 14 år pga att jag hade sådan mensvärk... De är ju ett alternativ om man vill.. Jag hade knappt någon mensvärk och mina mens dagar blev kortare..

• Katja77

Jag hade det likadant, eller egentligen värre i början av tonåren. Tog mig inte ur sängen, kröp på alla fyra ut på toa och kräktes osv. Inga värktabletter hjälpte. Jag fick börja med P-piller och då blev det bättre. Jag har fortfarande jätteont men när jag började med P-pillren kunde jag iallafall ta mig ur sängen och till skolan.

• Sonic

Ett tips min mormor gav mig (och jag har hemsk mensvärk) var att dagrana innan och under mensen se till att inte bli kall om fötterna. Så med andra ord springer jag runt mréd raggsockor eller tofflor. Ett annat tips är att uppsöka läkare som kan ge en mer effektiv värktablett eller/samt p-piller. Jag skaffade p-piller samt värktabletter när jag var 15 och det är jag mäkta glad över jag var helt sängliggandes samt kräkandes innan dem.

• Anonym (mamma)

Ja, nu har hon kräkts också stackarn. Förhoppningsvis kan hon sova en stund. P-piller känns ju lite knasigt att peta i henne när hon är så ung men fortsätter det så här så får vi väl överväga det.

Varm om fötter, härligt med gamla huskurer. Ska säga det till henne inför nästa gång.

Tack för era svar!

• Blå Flygare

TENS kan vara effektivt mot magsmärtan.

Akupunktur? Det kan ju hjälpa både mot smärta o illamånde vid annat än menssmörtor, så det skulle jag kolla upp.

• filurar

Har ni fått värktabletter utskrivna av läkare (Orudis t.ex.)? för det tycker jag absolut att hon ska ha. Det hade jag som tonåring. I kombination med att sitta i ett riktigt varmt bad funkade det även mot de värsta smärtorna.

• Anonym (mamma)

Nej, vi har bara gett henne Alvedon och Ibumetin. Det är bara andra gången hon får det fullt så här besvärligt. Men fortsätter det månad efter månad får vi väl göra något drastiskt.

Efter kräkningen somnade hon, förhoppningsvis mår hon bättre när hon vaknar igen.

• filurar

Jag skulle ändå tycka att det vore bra att gå till läkare och få någonting utskrivet, så att ni har hemma, OM det skulle bli så illa igen.

• Anonym (mamma)

Vart går man då egentligen, vårdcentralen eller gyn?

• Barbabok

Är fortfarande likadan, fast p-piller funkar. Men om man som jag inte äter det så tycker jag att Alvedon typ är värdelöst, enda som hjälper för mig är Ipren, och det ngn timma innan värken sätter in, för sen mår jag så illa att jag spyr upp tabletterna. Sjukskrivning blir det vr och varannan gång 1-2dgr. Borde ta mig till doktor men det har inte blivit av, och som sagt så fungerar Ipren bra.

• filurar

Jag fick mina tabletter på ungdomsmottagningen, tror jag.

• Golvmoppen

TS: Verkar som om din dotter har migrän i samband med mensen - hormonellt betingad. Sök en neurolog som kan hjälpa till med rätt tabletter för migränen. Akupunktur kan hjälpa och att få behandling av en Osteopat.

• Anonym

Haller med om att ni bor ta med henne till en lakare. Jag led helt i onodan valdigt lange eftersom min mamma aldrig tog med mig till lakare och jag sjalv inte fattade att det var sa illa att det hade varit berattigat. Det finns hjalp att fa, och husmorstips ar helt vardelosa savida man inte har enbart sma besvar, vilket inte verkar vara fallet for din dotter.

• Malawi

Jag har precis fått Orudis utskrivet för min mensvärk. Jag ringde vårdcentralen och fick träffa en läkare.

Jag kräks om jag inte har äter värktabletter. Hittills har du funkat skapligt med Ibumetin, men Orubis ska visst verka snabbare.

• Huldahulda

När jag var ung.... JÄTTE länge sedan... fanns piller som hette Naprosyn,, tror jag. Tror det heter Naproxen nu. De hjälpte mig jätte mycket!! De var också bra för min enorma huvudvärk/migrän!! Används också till ledgångsreumatism!! Min dotter har migrän och tar Migpriv för det, funkar bra.
    Med andra ord.... ta med henne till doktorn!!!!!!! Så där kan hon inte ha det. Hon mår säkert skitdåligt även för för att hon vet att hon ska må dåligt... och efter, för att återhämta sig. Hon kan ju knappast inte heller gå till skolan dessa dagar???

Svar på tråden Tips för mensvärk?