• Pyssilullan

Hur tillagar man SKINKSTEK på ett enkelt men Gott sett?

Ska bjuda hem svärföräldrarna på Mat ikväll!

Köpte en skinkstek på ica igår (Vet ej varför, men det verkar ju gott)

Saken är den att jag ALDRIG tillagat sådan

Någon som har ngt smarrigt recept och kan berätta hur man gör?

• Svar på tråden Hur tillagar man SKINKSTEK på ett enkelt men Gott sett?
  • Lilla Lotta

Har inget direkt recept, men prova med stektermometer, stekpåse och pula in typ lök, morot etc i påsen. Kolla även på ica, arla eller tasteline hemsida om det finns bra recept. Lycka till.

• trollkarl

full den med persika, rödlök, vitlök, olja och en klick smör, salta o peppra den, kör den hel i ugnen. lägg hela vitlöar runt med skal samt hela persikor och töm lite vitt vin.. kör klart den och tryck sönder allt i formen som du lagt i, töm av vätskan, salta peppra och töm på grädde och gör sås på det, servera med ruccolasallad med persikor och päron och nykokt örtpotatis, kan för övrigt mer än gräna kokas med en porter i vattnet..

//kocken..

• Pyssilullan

Har ingen stekpåse eller stektermometer...

Kan man göra ngt annat med den?
    Så avancerat behöver de ju inte vara väl?

• Mälaröbo

Jag skivar upp min skinkstek och steker och kryddar skivorna med salt och peppar.
    Sen lägger jag skivorna i en gryta. Täcker dem med vatten, har i 1-2 buljongtärningar, 1-2 delade lökar och kryddar vattnet lite.

Det här får sen stå och småputtra så länge som möjligt. Smaka av skyn och krydda vid behov.

Ibland tar jag upp skivorna, silar bort löken och reder till sås men oftast serverar jag det som det är med kokt potatis, lingonsylt och hemgjord ättiksgurka.

Man kan också lägga den kryddade steken i en gryta (stick in en kniv på några ställen och salta och peppra i hålen) och hälla på vatten till hälften. I med kryddor, buljong och lök (smaka av efter en stund) och låta det stå och puttra mins 1 timme per kilo (gärna mer). Vänd steken efter ca en timme.

• Kamel

Ett mkt enkelt sätt är att ha i lite margarin i en gjutjärnstekpanna och ställa in i ugnen (cirka 175-200°) tills margarinet smält. Krydda under tiden skinksteken med lite salt och vitpeppar varvat (inte för mkt för då blir det rätt starkt). Lägg i steken i pannan och in i ugnen. Ös över lite margarin mellan varven, får en fin yta då Ska väl stå inne i ungefär 1,5 timme (beroende på storlek) och sedan är det jättegott att göra sås på det som blir kvar i pannan. Detta är superenkelt och sköter sig nästan själv!
    Lycka till!

• Jenny28

för att göra den hel i ugnen måste du nog dessvärre ha en stektermometer, annars är det lätt att den är torr eller inte färdig i mitten. Jag vet inte hur man annars tillagar den, den ska väl vara "hel"

• Norpan81

Såhär gör vi med skinksteken... Bryn steken runt om lägg över i en gryta ( eller bryn i grytan) Häll på en burk Cola och en burk lättöl , dela en stor gul lök, 2-3 mellanstora morötter låt altihopa koka under lock ett par timmar servera med kokt potatis kokta morötter, äpplemos och sås som du gör genom att sila skyn och tillsätta valfri grädde (visp, mellan, matlagning mfl) och ev reda till önskad komsistens. Givetvis salt och peppar eller andra kryddor efter personlig smak.

Mumma!

Svar på tråden Hur tillagar man SKINKSTEK på ett enkelt men Gott sett?