• HopeNeverFades

tapetsering/slipdamm?

Någon som vet om det är farligt att andas in mycket slipdamm? vi håller på att tapetsera om nu men mycket som ska slipas och det luktar ju en hel del! tro om lilla bebben inte mår bra av det?

• Svar på tråden tapetsering/slipdamm?
  • trollkarl

dammsug medans ni slipar, är ni två så kan en dammsuga medans den andra slipar..

• trollkarl
    HopeNeverFades skrev 2007-08-18 14:18:40 följande:
    bra tipps tack så mycket!
    varsegod. jag skall själv renovera så jag skall göra samma sak..
  • Juhanna

Vill bara säga att man inte ska dammsuga upp slipdamm med vanlig dammsugare då dammet förstör dammsugaren.

• trollkarl
    Juhanna skrev 2007-08-18 14:20:32 följande:
    Vill bara säga att man inte ska dammsuga upp slipdamm med vanlig dammsugare då dammet förstör dammsugaren.
    skojar du med mig??
  • Juhanna
    trollkarl skrev 2007-08-18 14:20:45 följande:
    skojar du med mig??
    Nej, slippdamm är så fint så det liksom åket in i dammsugare och förstör den.
  • trollkarl
    Juhanna skrev 2007-08-18 14:25:49 följande:
    Nej, slippdamm är så fint så det liksom åket in i dammsugare och förstör den.
    va? med en påse?? nja det vete katten.. men för säkerhets skull kan man använda en grovis..
  • TvåM
    trollkarl skrev 2007-08-18 14:27:39 följande:
    va? med en påse?? nja det vete katten.. men för säkerhets skull kan man använda en grovis..
    Dammet är så fint och sätter sig i motorn.
  • Juhanna

Det är vad jag har fått lära mig iallafall i både gymnasiet och ute på firmor.
    Utbildade mig nämlingen till målare innan jag blev gravid.

• becky J

Jag har också hört att man inte ska dammsuga upp dammet från slipade väggar.

• trollkarl
    Kalmarmamman skrev 2007-08-18 14:30:35 följande:
    Dammet är så fint och sätter sig i motorn.
    såg du itne att jag skrev grovis??
  • pajas01

stackars damsugare.. andvänd en mask istället och sopa upp dammet sen så slipper du få in det.. men dem räknar inte med att slipdamm är farligt utan färgerna.. jag fick gå hem ifrån månad tre ifrån mitt målarjobb pga av tunga lyft och ovisshet om färger..

• TvåM
    trollkarl skrev 2007-08-18 14:33:32 följande:
    såg du itne att jag skrev grovis??
    Jo jag tänkte bara skriva varför man inte ska använda dammsugaren.
  • Acinna1

Vi både slipar och målar. Det finns ju ansiktsmasker som kan användas vid slipning och vädra när ni målar.

• Mme Soleil

Jag renoverar ett helt hus tillsammans med maken. Använder ansiktsmask då jag slipar. Tapeterar och gör de mesta av arbetsuppgifterna. Är dock inte i huset då det är dax för målning med oljebaserad färg.

• Viran75

slipdammet kan inte bara förstöra motorn i damsugaren... vid ett senare tillfälle kan även motorn fatta eld..
    Det har jag EGEN erfarenhet av!!
    Dock var jag inte gravid, men vi damsög upp slipdammet med vanliga damsugaren... När vi senare samma vecka skulle damsuga i ett annat rum så började det ryka o slå ut lågor ur motorn. Inga stora lågor, vi kunde släcka själva... Men ändå! 
    Och det var ingen gammal damsugare! 

Men det behöver absolut inte betyda att det händer ALLA som damsuger upp sitt slipdam.. ville bara dela med mig av min erfarenhet av det.. 
    Men lycka till med renoveringen! Det blir ju fint när det är klart!  

• CarolineGbg

vi damsugade upp en massa slipdamm och vår damsugare funkar fortfarande men den låter något otroligt mycket. Ska snart flytta igen till större och måla om å så där med så efter det så är det dax för en ny damsugare.

• Z4R4H

Slipdamm är alltid farligt att andas in eftersom det sätter sig i lugnorna så använd mask och låna en industridammsugare för att göra rent sen.

Svar på tråden tapetsering/slipdamm?