• Anonym (skäms)

fontanellen

Jag håller på att gå under snart.. min dotter är 5 veckor och jag vågar knappt ta i henne.. jag har sån ångest över att råka komma åt fontanellen på henne så att hon ska få men lr liknande.. Jag kan byta blöja men att ta upp henne lr så klarar jag bara inte jag börjar skaka och får en klump i magen.. jag vill helst inte att någon annan än en läkare lr sambon ska få röra vid henne och jag svimmar nästan när folk vill klappa henne över huvudet... jag vill ju inget annat än att mysa med henne och att sova bredvid henne i sängen men jag törs verkligen inte och de äter upp mig innifrån.. är det vanligt att komma åt den? Märker man om ma skulle komma åt fontanellen??

• Svar på tråden fontanellen
  • Anonym

du kan vara lugn... det ska till ett hårt slag mot fontanellen för att det ska hända nått. löäkaren på rutin undersökningarna trycker ju ganska så hårt på fontanellenm för att kolla vissa saker.. ighopväxt o liknande..

så tycker inte att du ska vara orolig alls...

njut av denna tiden istället

• MansonDust

Det är ingen fara, bara man är försiktig. Man kan klappa en bebis över huvudet, det är INGA PROBLEM med det, lita på mej.

Njut av din bebis !

• Anonym

fontanellen är tjock som en segelduk och inte så känslig som man trot den tål slag mot den och tryck, händer inget alls för att man bara kommer åt den. Däremot om ett vasst föremål trycks in där så kan de få skador men inte av lättare slag eller hårdare tryck eller beröring, så sluta oroa dig nu!

• MansonDust

På bvc trycker de ju lätt för att känna så den är ok vid nästan alla besök första tiden.

• TeeTee

Inte en enda gång har jag fått höra av läkare, sköterskor, barnmorskor eller annat att jag ska vara försiktig med fontanellen. Hade det varit så farligt som du har fått för dig hade dom nog sagt åt en på typ föräldrautbildningen eller nått. Har för mig att jag läst någonstans att man avsiktligt ska trycka en penna eller något mot för att det skall kunna göra skada. Mysa du på med din dotter du. Och grattis!

Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • Anonym
    MansonDust skrev 2007-08-18 16:14:01 följande:
    På bvc trycker de ju lätt för att känna så den är ok vid nästan alla besök första tiden.
    De trycker tom. ganska hårt faktiskt
  • xxmeyaxx

Jag har också tänkt på det där. Är lite smårädd för fontanellen och det skulle inte förvåna mig om jag blev som du när min bebis kommer i oktober. Men försök att tänka som de andra säger

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Anonym (skäms)

har oxå tänkt så att det trycker lite väl hårt på bvc men de vet ju vart de kan trycka oxå!! Jag försöker verkligen att sluta tänka på det men de sitter lixsom i bakhuvudet hela tiden.. blir ju svimmfärdig bara hon trycker ner bakhuvudet i sängen.. usch... sen de här att hon buffar in sig med huvudet först i sambon.. blir ju livrädd

• Anonym

Anonym (skäms) skrev 2007-08-18 16:27:35 följande:

har oxå tänkt så att det trycker lite väl hårt på bvc men de vet ju vart de kan trycka oxå!! Jag försöker verkligen att sluta tänka på det men de sitter lixsom i bakhuvudet hela tiden.. blir ju svimmfärdig bara hon trycker ner bakhuvudet i sängen.. usch... sen de här att hon buffar in sig med huvudet först i sambon.. blir ju livrädd
    Jag lovar det är INTE farligt, du oroar dig i onödan.
  • Anonym

Prata med dem på BVC om du är orolig för det här , men jag kan garantera dg att det bara är vassa föremål där som är farligt eller väldigt hårda slag. Inte vanlig beröring, buffar m.m. inte heller att de slår i huvudet så som bebsiar kan göra ibland.

• Draagen

Tänk på hur mycket tryck huvudet utsätts för under förlossningen!Och så finns ju många som blir hjälpta av sugklocka od! Dom går inte sönder! Mys med ditt underverk!

• Taylorswiftfan

jag tkr du inte ska vara så orolig eftersom det krävs ju mkt för att det ska ge skada som sagt.

Var bara lite försiktig så kommer det säkert gå bra lita på mig.????

Men jag har däremot en nyfödd brorsa som är 3 dagar gammal, han låg mot mitt bröst typ lodrätt och så hade han huvudet precis under min haka.

Sen skulle jag fixa med mitt hår så jag vände huvudet snabbt mot hand huvud med hakan typ... Utan att jag tänkte på det..

Han sov då detta hände och jag märkte inga skrik osv... Han bara sov som vanlig.

Hoppas att det inte hände ngt????

Så bara du inte gör som jag gjorde elr nåt liknande.

Jag tror faktist att det inte hände ngt, men om ngn vet om en haka kan skada fontanellen så skriv gärna så vi kan veta på ett ungefär hur hårt tryck en bebis igentligen kan få mot fontanellen.?

Svar på tråden fontanellen