• Anonym

Fackavgiften om man studerar??

Undrar hur mkt fackavgiften sänks om jag nu ska börja studera. måste ju forts betala den så att jag inte förlorar mina rättigheter när jag läst klart, och kanske inte får ett jobb med en gång.Betalar idag 650 kr med a-kassa och fack.

• Svar på tråden Fackavgiften om man studerar??
  • annbom

Den sänks inte alls, utan du får betala fullt. Det är bara när du har varit arbetslös en hel kalendermånad som avgiften sänks.

• Anonym

Va??+ jag tar ju varken något studielån och sänker ju min inkomst med ca 7000 kr varje månad. betalar man inte avgift efter inkomst???

• rosita333
    Anonym skrev 2007-08-18 23:41:42 följande:
    Va??+ jag tar ju varken något studielån och sänker ju min inkomst med ca 7000 kr varje månad. betalar man inte avgift efter inkomst???
    Nej tyvärr:/ har själv läst över ett år och efter att moderaterna kom till makten höjdes min avgift per månad med 300%. TACK moderaterna (inte,usch)
  • annbom

Om man studerar får man skylla sig själv. Jag sitter i samma båt och ringde till facket efter jul för jag trodde jag fått fel inbetalningskort.

• lisalove

Jag hade samma problem som du, så jag bytte helt enkelt a-kassa till Akademikernas erkända akassa (AEA). Utnyttjade studerande villkoret, annars kan det vara svårt att byta. Ialla fall så betalar jag bara 240 kr/månad och nu i sept el okt sänker de avgiften till 180 kr/månad. Fast det är ju utan fack, men jag gick med i naturvetareförbundet (gratis) och det fungerar som fack. Kanske finns olika beroende på inriktning.

• Malibu

Hmm, kolla med ditt fack vad som gäller, minns att min avgift sänktes när jag började studera i alla fall, men jag minns inte med hur mycket, började plugga 2003.

• annbom

Det är nya regler sedan den 1 januari.

Malibu skrev 2007-08-19 00:02:38 följande:
    Hmm, kolla med ditt fack vad som gäller, minns att min avgift sänktes när jag började studera i alla fall, men jag minns inte med hur mycket, började plugga 2003.
  • timberhochmandie

Hm, kan det inte variera mellan olika fackförbund? Politikerna har ju bara pillat på A-kassan, hur mycket man betalar till FACKET lägger sig inte politikerna i. Själv betalar jag en hundring för hela studietiden... (Men då har jag inte jobbat före studierna, och det är utan a-kassa.)

• cloudberry79

Som Timberhochmandie sa.. FACKavgiften är ju inkomstanpassad. Som studerandemedlem brukar den inte ligga på mer några kronor per månad. A-kassan är ju en annan sak.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
Svar på tråden Fackavgiften om man studerar??