• Lergöken

Äta kräftor från Vättern?

Hej!
    Jag har hört att det inte är någon fara att äta kräftor.
    Vi ska på kräftskiva på lördag till några som fiskar kräftor i Vättern. Har för mig att jag har hört att man inte ska äta fisk från Vättern om man är gravid.
    Är det någon som vet om detta stämmer och om man i så fall inte heller bör äta kräftor därifrån?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Äta kräftor från Vättern?
  • Baronessan

Jag tycker att informationen om just kräftor är lite rörig... Vissa säger att alla kräftor är okej, men min BM var lite restriktiv och sa att svenska havskräftor var ok - andra kräftor ville hon inte rekommendera.

Så, det var enkelt val för mig (trots att jag föredrar insjökräftor)... på årets kräftskivor har jag endast ätit svenska havskräftor och inget annat.

Men man gör ju som man vill och lyssnar på dem man vill! :D

Hoppas du får skoj och får äta massa gott! ;)

• jejo

hejsan ! min bm sa att man inte skulle äta svenska kräftor.
    utländska gick bra att äta sa hon.
    om jag vore dej så skulle jag köpa ett eget paket med kräftor, för att vara på den säkra sidan.
    men du gör som du vill.
    lycka till !

• Lilly

Jag skulle nog också avstå från svenska insjö/flodkräftor. Eftersom gifterna finns i fisken borde de ju rimligtvis också finnas i kräftorna.

• catwomen

oj nu blev jag lite rädd jag åt svenska kräftor från vättern för ett tag sen tänk om barnet har tatt skada av det men jag är nu i vecka 37 och hjärtat pickar på som det brukar,men man blir orolig när man läser deta. Jag trodde skaldjur gick att äta svenska som utländska.Puh

• Jissa

Jag var inne och läste på slvs hemsida och där stod det att man kunde äta svenska insjökräftor. Jag kopierar in texten direkt från SLVs hemsida:

Kan man äta kräftor när man är gravid?

Ja. Livsmedelsverkets mätningar av kvicksilver och organiska miljögifter i kräftor visar låga halter, och ligger under gällande rikt- och gränsvärden för fisk. Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett, gör att det inte finns någon anledning att avstå från att äta kräftor under graviditet.

Så frossa på!!!

• Lilly

Vad härligt! Då blir det kräftor på lördag iallafall.

Svar på tråden Äta kräftor från Vättern?