• FrökenKanSjälv

Hjälp med nackdelar med katter

Döttrarna vill hemskt gärna ha en katt och jag har i flera år sagt nej. Problemet är att jag själv blir mer och mer sugen på att ha en katt och då blir det svårare att säga nej. Nu har vi blivit erbjudna en kattunge och den är såååå söt. Det dröjer ju ett par månader innan den är tillräckligt stor att skiljas från mamman så nu gäller det för mig att lista alla nackdelar så att jag klarar av att säga nej.

Jag har redan ett par nackdelar:
    - Det blir bara jag som kommer göra rent i lådan
    - Den kommer att klösa på möblerna
    - Den kostar mycket i veterinärkostnader

Fyll gärna på fler nackdelar!

Eller tala om för mig att nackdelarna inte är så hemska...

• Svar på tråden Hjälp med nackdelar med katter
  • Carisma95

Kostnad för försäkring
    Gör kanske sina behov inne (alltså inte i lådan) i början
    Ligger och knör i sängen (nackdel) ?
    Drar in fästingar (om det är utekatt)

A stumble may prevent a fall....
  • non compos mentis

Golven repas

Det är jobbigt att rota reda på någon som kan ta hand om katten när man ska bort och det är bökigt att ta med den om man nu måste det
    Man får inte ha tårna ifred när man sover
    Fast katter är härliga!
  • Annamaja

Hej jag har två katter som nu snart är 3 år gammal, jag var jätte emot att skaffa katt från början, men gubben och barnen tjatade så tillslut gav jag med mig. Visst kan det vara mycket jobb, som att rengöra kattlådan och så, men samtidigt så ger dom så mycket glädje tillbaka. dom är så mysig och tycker mycket om att gosa. Så man blir aldrig ensamn. Hur gammla är dina barn? Ni kanske kan turas om att städa kattlådan. Lycka till !!

• Annamaja

Kan tillägga att våra katter har inte klöst på en enda möbel här hemma, dom klöser bara på sitt "klösträd"

• Majsan70

De kostar pengar o lådan skall göras rent.

Utöver det ser jag inga nackdelar o att katterna kommer klösa på möblerna vet du ju inte. Våra katter gör inte det eftersom de är uppfostrade till att inte göra det.

• Dorian Ertymexx

Katten måste kastreras.

Annars kommer den markera revir (aka kissa) litet vartstans, och jama desperat nätterna igenom. INTE trevligt.

Risk för allergi. *snyftar och hatar allergi*

Tror det mesta nämnts annars.

• Jonna i stormen

1. Man blir bunden och måste skaffa kattvakt när man ska resa någonstans.

2. Grannsämjan kan påverkas om er katt gärna gör sina behov i grannarnas trädgårdar eller går in till grannarna.

3.Man får kanske inte sova ifred på nätterna.

Annars är ju katter jättemysiga djur förstås....

• lisalisalisa

Låda behöver man bara i början sen kan katten gå ut och göra sina behov..

Sova ifred får man göra om man slänger ut katten på natten.

Klösa på möblerna behöver de inte göra om katten får gå ut.

Det ända som är dyrt är kastreringen, och maskmedel. Mat kostar väl inte så mycket. Det duger med torrfoder om katten får va ute å jaga råttor.
    Försäkring har jag valt att inte ha på mina katter. Om de blir sjuka eller råkar ut för en olycka så avlivas de här hemma av jägare. Minst stress för katten.

• pedotor

Säg som det är att det är mycker mer ansvar äv vad man tror. Måste kamma den, leka med den, rensa lådan, betala 50 dubbla veckopeng i veterinär kostander om en nyfiken katt nästan dödar sig själv, man kan vara allergisk, hårar massor - ständigt bortsande av hår, de låter när de börjar löpa, kissar inomhus, biter, klöser...

• pedotor

...tar plats i sängen, kan inte sova ordentligt, tigger mat, snor mat, river ner fina saker, tuggar sönder håret, kräver mycket uppmärksamhet, kan inte åka till Liseberg... osv.

Svar på tråden Hjälp med nackdelar med katter