Inlägg från: Kamikazee |Visa alla inlägg
  • Kamikazee

En perser i huset=katthår överallt??????

Hehe, skaffar man katt så får man räkna med katthår, oavsett längd på pälsen. Men det går att förhindra de värsta tussarna. Borsta varje dag och duscha katten med jämna mellanrum. Använd gärna en karda - de tar bäst bort löst hår i pälsen. Långhåriga katter som perser bör borstas varje dag - annars finns risk för tovor i pälsen och det kan katten få ont av. En annan orsak till regelbunden borstning är att det inte är bra för katten att slicka i sig alltför mycket hår när den tvättar sig. Kan bli för mycket hår i magen som inte katten klarar av att spy upp.
    Dammsug ofta (om jag dammsuger varannan dag håller jag borta katthåret relativt bra) och byt sängkläder en gång i veckan om katten sover i sängen.
    Tyvärr finns ingen mirakelmetod för att komma undan katthår. Man får lära sig leva med det, helt enkelt - men man kan ju se till att inte hemmet svämmas över av katthår.
    En innekatt fäller päls året runt, eftersom den inte känner av klimatförändringarna så tydligt som en utekatt.

• Kamikazee

Glömde tillägga - katthår i garderoberna får du nästan räkna med också. Katthår fastnar på kläderna när du klappar och gosar med katten - eller om du bara sätter dig på ett ställe där katten legat. Allt katthår försvinner inte även om man rollar kläderna eller tvättar dem - på så sätt följer de med in i garderoben, även om inte katten har varit därinne.

Vill inte skrämma dig, men det är mycket svårt att ha katt om man vill ha hemmet hårfritt - det är ju inte så att man kan förbjuda en katt att vara i soffan, sängen eller i köket (om man inte stänger dörren förstås). Katter har en förmåga att vara där de vet att de inte får vara när ingen är hemma... Härliga djur, de små liven

• Kamikazee
    mariah2 skrev 2007-08-19 22:10:43 följande:
    Skönt att höra att det inte alls behöver bli så övermäktigt som min bekant ville framställa det som, nu kan jag på nytt börja se fram emot vår lilla unge!
    Äh, din bekant har knappast själv katt va? Jag har hört många knepiga kommentarer ifrån folk som inte själv har husdjur - speciellt om hur besvärligt det är. Konstigt att just de är experter på ämnet, de som inte ens har nåt.
    Hur det än är så är det där med katthår bara en liten grej, jämfört med hur mycket man får tillbaka av sin älskling. Men att ha husdjur är ju knappast att rekommendera om man är pedant.
Svar på tråden En perser i huset=katthår överallt??????