• Lilla V

Nån som tagit både bulkmedel och Laktulos?

Jag är gravid och äter bulkmedel (inolaxol) varje dag. Visst, det gör väl någon nytta, men jag känner att jag skulle behöva nåt mer...Är så trög i magen, som att tarmarna strejkar, blir aldrig nödig utan får sätta mig då och då och försöka ändå. (vet allt det där om fibrer o motion...och gör det i den utsträckning jag kan). Men nu undrar jag, nån som provat Lakulos? Jag funderar på att börja med det också. Nån som tagit det och bulkmedel samtidigt?

• Svar på tråden Nån som tagit både bulkmedel och Laktulos?
  • Lilla näktergal

Jag har ätit Inolaxol flera månader pga förlossningsskada och jag märkte att jag var tvungen att dricka sjukt mycket vätska, helst vatten, för att inte bli trög i magen. Minst 3 liter om dagen om jag åt 2x50mg.

Hur mycket äter du?

• Jonnys tjej

Kanske katrinplommon gör lite nytta fast det är inte min favvo så jag hoppar över det!!

• Lilla V

Gillar katrinplommon men tycker inte de hjälper. Blir bara pruttig och sunkig men ändå trög av dem...

Lilla näktergal: Jag äter en st sån där behållare med "frön" om dan. Minns inte hur mkt det är i. Försöker också dricka mycket men det blir ju ett evigt toaspring. Jag får väl fylla upp 2 petflaskor och bälja i mig på jobbet helt enkelt!

• mallte

lägg typ en matsked linfrö i ett glas vatten och ställ det i kylen över natten, sila bort fröna på morgonen och drick vattnet, om man e riktigt trög kan man käka lite av fröna med. Smakar inte direkt smaskens men är effektivt mot förstoppad mage, utan att man blir lös och gasig. Gör detta dagligen så kanske det hjälper dig med Lycka till!

• Lilla näktergal

TS: Jo jag vet, det blir en massa spring till toaletten . Innan jag förstod att jag var tvungen att dricka massor av vatten var jag sugen på att ta lite från sonens lactulos, men det blev aldrig så.

• MoM

Hej hopp,
    här är en till som testat precis allting mot förstoppning och trög mage, o då menar jag verkligen allt!!
    Såväl som huskurer, Laktulos, massor av vatten, motion, fibertillskott på längden o tvären men ingenting alls har hjälpt, inte ens lite.
    Har följt såväl BM's och Apotekets alla kloka råd men inte då...

Det enda jag kan trösta mig med är en microlax-omgång ett par gånger i veckan.
    Inte alldeles kul men inget annat funkar.

Laktulosen mådde jag bara illa av! All annan effekt uteblev... Men för den som testar just Laktulos kan jag tipsa om att ha ett glas halvljummet vatten på lut att ta direkt efteråt. Jag tyckte det underlättade att få ner den sega sirapen då!

Lycka till!

• 08bebis

Hej!

Har inte provat dessa medel själv, men arbetar som undersköterska där jag ger dessa medel...

Bulkmedel i pulverform som man blandar i vatten kräver att man dricker rikligt med vätska för annars får man motsatt effekt. Det blir som en propp i tarmarna.

Laktulos däremot kräver inte att man dricker så mycket. Har inte varit med om att man blandar två sorters bulkmedel. Då är det nog bättre att ta något med en mer laxerande istället för tarmstimulerande effekt. Det finns laxdroppar och tabletter som man kan ta vid behov.

Katrinplommon och linfrön är annars en mer naturlig metod!

Lycka till:)

• mads80

Hej!
    Jag äter linfrön och psylisfrön så det sprutar ut genom öronen och dricker mycket vatten, fungerar jättebra för mig.
    Lycka till!

• Lilla V

tack för tipsen!

08bebis: Men det var inte två sorters bulkmedel jag skulle ta, utan bulkmedel + laktulos! Har för mig en del gamlingar där jag jobbade innan käkade både importal och laktulos...

Jag vet att man ska ta mkt vatten till bulkmedel, frågan är HUR mycket. Jag tycker jag dricker ett extra glas då o då men man kanske ska ha en flaska med sig o sörpla jämnt?
    Bulkmedlet funkade bra innan jag blev gravid...

Men nu verkar det inte hjälpa längre.

• Spexig

Angående linfröna. Om man blandar de slemmiga fröna (som blir kvar när man druckit vattnet) med yogurt eller fil är det såååå mycket enklare att få ner dem!
    Jag brukar blanda i lite vetekli i yoggin oxå (extra fibrer).

Svar på tråden Nån som tagit både bulkmedel och Laktulos?